Kistefos

Tony Craggs skulpturer har inntatt The Twist

Del
Kistefos Museum åpnet for sesongen lørdag 29. april med tre nye utstillinger. I The Twist åpnet årets hovedutstilling MATERIAL IN MIND med den britiske skulptøren Sir Tony Cragg. Det er første gang det vises skulpturer i The Twist - bygget som er en skulptur i seg selv. I Nybruket Galleri åpnet utstillingene COPY PASTE og Tracing Absence, som begge viser utvalgte verker fra Christen Sveaas' Kunststiftelse. Den offisielle sesongåpningen ble foretatt av Klima- og miljøminister Espen Barth Eide.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren.
Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.

Tony Cragg - MATERIAL IN MIND

29.04 - 15.10

The Twist

- Tony Cragg er den mest innflytelsesrike skulptøren i vår tid. Skulpturene hans er å finne i så å si alle betydelige samlinger verden over, sier kurator for MATERIAL IN MIND, Kate Smith. 

Utstillingen inneholder 19 verk, inkludert nøkkelverk fra Christen Sveaas' Kunststiftelse og Christen Sveaas' Kunstsamling. 

Sir Tony Cragg er kjent for sin innovative bruk av materialer og sin evne til å forvandle det hverdagslige til det ekstraordinære. I løpet av sin karriere har Cragg skapt en imponerende mengde arbeider som spenner over et bredt spekter av stiler og materialer. Utstillingen ser nærmere på Craggs arbeid og utforsker utviklingen av kunsten hans fra hans tidlige eksperimenter med funnet materiale til hans mest sofistikerte skulpturer i dag.

MATERIAL IN MIND fokuserer hovedsakelig på verk fra det siste tiåret, i tillegg til flere bemerkelsesverdige tidligere verk, og gir en viktig kontekst til utviklingen av kunstnerens ekspansive karriere. Utstillingen presenterer også den siste utviklingen i Craggs skulpturelle praksis, med nye verk som utforsker materialene stein, bronse, stål og tre.

Utstillingen på Kistefos markerer et langt forhold mellom Tony Cragg og den respekterte norske samleren Christen Sveaas, som lenge har vært en samler av Craggs verk. Fire av Craggs verker tar allerede del i den permanente samlingen i skulpturparken på Kistefos Museum.

Verkene i utstillingen er nøye utvalgt fra Christen Sveaas' Kunststiftelse og Christen Sveaas' Kunstsamling, samt Tony Craggs private samling, for å gi betrakteren et innblikk i bredden av Tony Craggs praksis.

Tony Cragg - BIO

Tony Cragg ble født i Liverpool, Storbritannia i 1949 og har bodd og jobbet i Wuppertal, Tyskland siden 1977. Han har en BA fra Wimbledon School of Art, London, Storbritannia (1973) og en MA fra Royal College of Art, London, Storbritannia (1977). Blant mange store separatutstillinger har han stilt ut på Albertina Museum, Vienna, Østerriket (2022); La Venaria Reale, Venaria, Italia (2022); HEART Museum, Herning, Danmark (2022); Museo del Vetro, Venice, Italia (2021); Houghton Hall, Norfolk, UK (2021); Museum Belvédere, Heerenveen, Nederland (2021); Museu Oscar Niemeyer, Brasil (2020); Split Kula Cultural Institution, Kroatia (2019); City of Arts and Sciences, Spania (2018); Isfahan Museum of Contemporary Art, Iran (2018); Istanbul Modern, Tyrkia (2017); Yorkshire Sculpture Park, UK (2017); the National Museum of Havana, Cuba (2017); MUDAM Luxembourg, Luxemburg (2017); Ludwig Museum, Koblenz, Tyskland (2017); Wroclaw Contemporary Art Museum, Wroclaw, Polen (2017); The State Hermitage Museum, St Petersburg, Russland (2016; Von der Heydt Museum, Wuppertal, Tyskland (2016); Benaki Museum, Athen, Hellas (2015); Gothenburg International Sculpture Exhibition, Göteborg, Sverige (2015); Heydar Aliyev Centre, Baku, Azerbaijan (2014); Musée d’art modern de Saint-Étienne, Saint-Étienne, Frankriket (2014); National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2013); CAFA Museum in Beijing, Kina (2012); Musée du Louvre, Paris, Frakriket (2011); the Scottish National Gallery, Edinburgh, UK (2011); Nasher Sculpture Center, Dallas, TX, USA (2011); Skulpturenpark Waldfrieden, Wuppertal, Tyskland (2010); Tate Gallery, Liverpool, UK (2000); Museo Nacional Centro de Arte, Reina Sofia, Madrid, Spania (1995), Stedelijk van Abbemuseum, Eindhoven, Nederland (1991) and Tate Gallery, London, UK (1988). Han representerte Storbritannia på den 43. Venezia-biennalen i 1988 og ble samme år tildelt Turner-prisen ved Tate Gallery, London, Storbritannia. Han har vært professor ved Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts, Paris, Frankrike (1999-2009) og professor ved Kunstakademie, Düsseldorf, Tyskland (2009–i dag). Han ble valgt til kongelig akademiker i 1994; mottok Praemium Imperiale for Sculpture, Tokyo, Japan (2007); ble tildelt 1st Class Order of Merit av Forbundsrepublikken Tyskland (2012) og ble gjort til en Knight's Bachelor i 2016.

Utstillingen er kuratert av Kate Smith, kurator ved Kistefos Museum, og vil vises i The Twist frem til 15. oktober. 

COPY PASTE

29.04 - 15.10

Nybruket Galleri, 1. etg

Utstillingen COPY PASTE utforsker integreringen av tekst i samtidskunst, samtidig som den reflekterer over lingvistiske tegns vilkårlige natur, og stiller spørsmål ved opprinnelse og tolkning av tekst og bilde. I en tid hvor innhold produsert av datamaskiner truer autentisiteten til det trykte ord, omfavner utstillingens tema tidsånden, samtidig som den skaper en arena for å stille ut et utvalg av de mest ikoniske verkene fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse.

Konseptet trekker en linje mellom sentrale verk fra stiftelsen med anerkjente og kunsthistorisk viktige kunstnere som Andy Warhol, Martin Kippenberger og Robert Rauschenberg, hvis ikoniske verk bryter ned grensen mellom tekst og bilde, og viser at bildet og ordet begge er kommunikasjonsmetoder, og derfor av samme natur.

Integrering av tekst i kunstverk har vært utbredt gjennom kunsthistorien, med eksempler som oldtidens egyptiske hieroglyfer og middelalderens illuminerte manuskripter. Tekst har blitt brukt både som et dekorativt element og for å formidle mening, fra å gi en bokstavelig beskrivelse av emnet, til å tilknytte et lag av metaforisk kompleksitet.

I samtidskunst får tekst i kunstverk et ekstra meningslag, ettersom autentisiteten av teksten blir gjenstand for undersøkelser. I en verden hvor vi blir bombardert av informasjon, bruker kunstnere tekst til å utfordre betrakternes forståelse av subliminale meldinger om hva som er ekte, og kommenterer på emner som makt, kjønn og forbrukerkultur.

Utstillingen vil introdusere viktige internasjonale kunstnere fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse til Kistefos’ besøkende, samtidig som den vil utfordre publikum til å tenke mer kritisk rundt informasjonen vi konsumerer, og kraften det visuelle språket har til å forme vår forståelse av verden.

Kunstnere i utstillingen er Andy Warhol, Ed Ruscha, Martin Kippenberger, Rodney Graham, Robert Rauschenberg, Lari Pittman, Oscar Murillo, Ibrahim Mahama, Ida Ekblad, Hugh Scott Douglas, Sean Landers, Monica Bonvicini, Cerith Wyn Evans, Candida Höfer, Mattias Faldbakken, Jessica, Jackson Hutchins, Wilhelm Sasnal, Per Inge Bjørlo og Eirik Senje.

Utstillingen er kuratert av Kate Smith, kurator ved Kistefos Museum, og vil vises i Nybruket Galleri 1. etg. frem til 15. oktober. 

Tracing Absence

29.04 - 15.10

Nybruket Galleri, 2. etg

Utstillingen Tracing Absence består av verk fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse, og tematiserer fravær som en prosess. Utstillingen inviterer betrakteren til å konfrontere ubehaget som kan oppstå i møte med følelser av tomhet og fravær. Fravær omgir oss konstant, og kan finnes i et tomt rom, på et blankt lerret, i rom fulle av mennesker, i nære relasjoner og i samfunnet.

Utstillingen har fokus på fotografi, og følgende kunstnere deltar med verk: Per Inge Bjørlo, Sophie Calle, Nan Goldin, Andreas Gursky, Ilkka Halso, Rune Johansen, Ola Kolehmainen, Mikkel McAlinden, Zanele Muholi, Joseph Sergi, Aase Texmon Rygh, Wolfgang Tillmans, James White, Richard Wright, Francesca Woodman, Yiskāh (alias Jessica Beechey).

Tracing Absence er kuratert av ni tidligere studenter fra masterprogrammet Curating Art and Public Spaces, som er opprettet av Whitechapel Gallery i samarbeid med London South Bank University.

- - - 

For mer informasjon, bilder og katalog, vennligst ta kontakt med Kommunikasjons- og markedssjef Maria Sandvik, 996 49 229, maria@kistefosmuseum.com

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren.
Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren.
Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Venstre: Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Høyre: Karst, 2020, Wood. 190 x 283 x 201 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Companions, 2023. 318 x 274 x 363cm. Fiberglass. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Companions, 2023. 318 x 274 x 363cm. Fiberglass. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Eroded Landscape, 1999. Glass 234 x 120 x 125 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Eroded Landscape, 1999. Glass 234 x 120 x 125 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. We, 2015. Bronze
190 x 90x 90 cm.
Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Eroded Landscape, 1999. Glass 234 x 120 x 125 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. We, 2015. Bronze 190 x 90x 90 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Eroded Landscape, 1999. Glass 234 x 120 x 125 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Paradosso (Contradiction),
2014. Statuario Marble
250 x 109 x 115 cm. Gjengitt med tillatelse av 
Christen Sveaas' Kunststiftelse. Pair,
2015. Wood
410 x 120 x 100, 32
0 x 120 x 92 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Paradosso (Contradiction), 2014. Statuario Marble 250 x 109 x 115 cm. Gjengitt med tillatelse av Christen Sveaas' Kunststiftelse. Pair, 2015. Wood 410 x 120 x 100, 32 0 x 120 x 92 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Points of View, 2015. Wood 450 x 95 x 95 cm. Gjengitt med tillatelse av kunstneren. Foto: Michael Richter.
Last ned bilde
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Foto: Micheal Richter.
Tony Cragg - MATERIAL IN MIND. Foto: Micheal Richter.
Last ned bilde
COPY PASTE. Verker av Ida Ekblad. Foto: Vegard Kleven.
COPY PASTE. Verker av Ida Ekblad. Foto: Vegard Kleven.
Last ned bilde
COPY PASTE. Cerith Wyn Evans, 'Once a Noun, Now a Verb…', 2005. Gjengitt med tillatelse av Christen Sveaas' Kunststiftelse. Foto: Vegard Kleven.
COPY PASTE. Cerith Wyn Evans, 'Once a Noun, Now a Verb…', 2005. Gjengitt med tillatelse av Christen Sveaas' Kunststiftelse. Foto: Vegard Kleven.
Last ned bilde
Tracing Absence. Foto: Vegard Kleven.
Tracing Absence. Foto: Vegard Kleven.
Last ned bilde
Tracing Absence. Mikkel Mcaldinen. LANDEK MINE LAST SHIFT AUGUST 21, 1991 (2015).  Gjengitt med tillatelse av Christen Sveaas' Kunststiftelse.
Tracing Absence. Mikkel Mcaldinen. LANDEK MINE LAST SHIFT AUGUST 21, 1991 (2015). Gjengitt med tillatelse av Christen Sveaas' Kunststiftelse.
Last ned bilde

Lenker

Om Kistefos

Kistefos
Kistefos
Samsmoveien 41
3520 Jevnaker

+47 61 31 03 83https://kistefosmuseum.no

Kistefos Museum ble etablert i 1996 av investor og kunstsamler Christen Sveaas på området hvor hans bestefar, konsul Anders Sveaas, tidligere drev fabrikk og tresliperi. I dag er Kistefos en kulturdestinasjon bestående av en skulpturpark, to kunstgallerier og et industrimuseum. 

The Twist ble åpnet september 2019 og er et galleri, en bro og en skulptur i ett. Bygget er tegnet av det danske arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group - BIG og har vunnet en rekke priser for sitt spektakulære design.

Hvert år byr Kistefos på skiftende utstillinger med anerkjente nasjonale og internasjonale gallerier, The Twist og Nybruket Galleri. 

Kistefos har en av Europas viktigste skulpturparker for samtidsskulptur med over 50 verker av norske og internasjonalt anerkjente kunstnere som Yayoi Kusama, Tony Cragg, Anish Kapoor, Marc Quinn, Jeppe Hein, Pierre Huyghe, Elmgreen & Dragset, Olafur Eilasson, Fernando Botero og John Gerrard for å nevne noen. Hvert år utvides skulpturparken med én eller flere skulpturer. 

Kistefos ligger på Jevnaker i naturskjønne omgivelser, 1 time fra Oslo.  

www.kistefosmuseum.no

Følg pressemeldinger fra Kistefos

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kistefos på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kistefos

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye