The Dogs rister i gang 2020 med nytt album!

Foto: L-P Lorentz

Bikkjene klipper båndet for musikkåret 2020 med Crossmaker, som er ute overalt nå.

Hør og kjøp albumet her!

Med andre ord er alt som det skal være nå som The Dogs har, tradisjonen tro, sluppet et nytt album på årets aller første mandag. 2019, derimot, ble et tungt år for The Dogs. Fysisk.

Etter å ha lansert tidenes tyngste merchandise - egenproduserte kumlokk - ble det et år preget av bæring og vonde rygger. Såpass mange kumlokk solgte de at de i 2019 var nest største private oppkjøper av kumlokk fra Ulefos Jernværk. Selv Tromsø kommune kjøpte færre lokk enn Oslo-bandet.

I en tid der inntektsgrunnlagene for band blir stadig tøffere var det altså et 362 år gammelt  jernverk som skulle sørge for at det også denne gangen var penger nok på bok til å gå i studio. For, jada, det er all grunn for norske musikkelskere til å glede seg over at landets mest hardtarbeidende rockeband i dag.

Crossmaker er The Dogs sitt åttende studioalbum, og det fjerde de slipper på Drabant Music, med hele ti nye låter – alle av dem sluppet som singler i forkant av albumutgivelsen. Frontmann, Kristopher Schau, har dette å si om avgjørelsen:

– Akkurat det der var en blanding av stolthet, konfliktskyhet og systemtesting. Vi er jo usedvanlig fornøyde med skiva, så noen singler måtte vi jo ha, men hvilke? Vi er seks personer i dette bandet, alle fra ganske forskjellig musikalsk bakgrunn, så det blir jo aldri noe kul stemning når enkeltlåter skal velges fremfor andre. Så da tenkte vi, fuck it, siden alles favorittlister var forskjellige og det ikke var noen låter som ikke dukka opp på en eller annens liste, så ga vi heller ut ALLE som singler. Og hvem vet åssen disse algoritmene til Spotify funker. Kanskje det er singelbonanza som er veien å gå for å kunne leve av det her. Vi finner ut av det nå i hvert fall.

Men tilbake til dette med kumlokk og bandøkonomi.

– Altså, det blei jo redninga, økonomisk, det der! I hvert fall innledningsvis. Da kumlokk nummer 100 blei sendt nedover fra Ulefos for noen måneder siden, så var det gullforgylt og spesialnummerert. Moro! Trøbbelet er bare at kumlokka har blitt såpass populære at bilen vår knela under siste transport, så nå har vi måttet ut og kjøpe ny bil. Og ikke bare en, men to. En for persontraport og en til kumlokk og musikkutstyr. Haha, vi kommer aldri å vinne!

Om bandet har hatt mye å henge fingra de siste åtte årene, mener The Dogs at det allikevel vil blekne i forhold til året som kommer, med turnéstart i Horten på 17. januar. Deretter følger nærmest kontinuerlig spilling fram mot turnéslutt på Rockefeller 27. mars, før Europa skal legges for deres føtter.

Albumcover for Crossmaker

Vi representerer deLillos, CC Cowboys, Oslo Ess, The Dogs, Ole Paus, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Magne Furuholmen, Anna Kajander, Temporary, Marianne Sveen, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, WE, Rokusho, Narum, Casa Murilo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, daelen, Follow That Dream, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

CC Cowboys slipper ny singel fra kommende album3.7.2020 08:23:00 CESTPressemelding

For CC Cowboys-fansen er det bare å glede seg ekstra over at det er fredag. I dag er nemlig den splitter nye singelen «Våre liv» ute, og den kan høres her! du som kjenner til mitt indre når du ser på våre liv vil du valgt meg en gang til Slik åpner det nye singelen til CC Cowboys, «Våre liv», som stammer fra det kommende 12. studioalbumet som slippes i høst. Vi har allerede fått de to første singlene herifra med P1 A-listede «Kom deg løs», samt «Nå tar vi vare på hverandre». Nå kan du høre den tredje smakebiten fra denne etterlengtede plata. Dette er en klassisk catchy og kjærlig CC Cowboys-låt som vitner om at de fortsatt holder seg på topp etter tre tiår i manesjen. CC Cowboys har siden starten vært en oppvisning i utholdenhet, kontinuitet, arbeidsvilje, og spilleglede. I 2020 feirer de sitt 30-årsjubileum.

Narum er ute med «Snart fær je»3.7.2020 08:09:00 CESTPressemelding

Det er ikke alltid det blir som du hadde tenkt, men da gjelder det å ikke miste trua. Dette er temaet for søskentrioen Narums ferske singel som er ute nå. Hør «Snart fær je» her! – De gangene sånt skjer, er det greit å ha noen som kommer forbi og tar deg med, så en i fellesskap kan få noe annet å tenke på - sette seg litt i sola, rive presenningen av vinterlagrede sommerdrømmer, og drive av sted, forteller Narum. Musikken er denne gangen skrevet av bandets gitarist Jon Anders Narum. Dessuten er teksten som vanlig ved tangenttraktør Lars Christian Narum, og synges selvsagt av trioens signaturstemme, Benedikte Narum Jenssen. Innspillingen har også denne gang funnet sted i Jon Anders sitt studio ved Einafjordens bredd. Med denne singelen er de tre søsknene fra Toten for alvor på oppløpssida i arbeidet med sitt femte album, som ventes i oktober.

Temporary gir ny lyd fra seg med «In a Moment»26.6.2020 09:12:00 CESTPressemelding

Hør den rykende ferske smakebiten fra deres kommende album her! Denne låta viderefører tematikken fra forrige singel, «Standing Still», hvor det handler om å ta fatt på noe nytt og ukjent, og hvordan man jobber for å bygge seg selv opp ved å ta vare på de gode øyeblikkene. Dette er første låt Jonas Utseth Peitersen og Mikael Øgaard begynte å drodle på etter å ha spilt seg gjennom fjorårets sommerkonserter med debutalbumet When I Leave i baklomma. – All den spillegleden vi fikk opptjent gjennom en sommer full av festivaler bidro på mange måter til låtens munterhet og up-tempo utrykk. «In a Moment» markerte på mange måter en start på et nytt kapitel der vi var veldig dedikerte til å bringe lydbilde vårt litt videre i det vi skulle gå i gang med å skrive mer musikk. Slik låten står nå så føler vi at vi har funnet en veldig interessant tilnærming, forteller Temporary. «In a Moment» er spilt inn i Brygga Studio i Trondheim med produsent Pål Brekkås, og resultatet er nok en gang knallsterkt,

WE slipper etterlengtede album i remastret prakt23.6.2020 09:52:06 CESTPressemelding

WE sine siste fire, karrieredefinerende album gjennoppstår der du strømmer musikk på fredag. Stoner rock-heltene i WE hadde sine glansdager på 90-tallet og det første tiåret av det nye millenniumet. Men de siste ti årene har det vært lite action fra bandets side, selv om etterspørselen etter musikken deres og de eksplosive liveshowene deres aldri har forsvunnet. Derfor er Drabant Music stolte over å kunngjøre at de fire siste albumene fra WE sin katalog vil bli tilgjengelig digitalt for første gang på mange år fra og med 26. juni - mer eller mindre 30 år siden bandet ble stiftet. – WE har vært en komplett fiasko digitalt. Derfor elsker WE Drabant for å ta på seg ansvaret med både remastring og relansering av våre fire mest vitale album, sier WEs frontfigur Thomas Felberg. Den første av disse platene, Dinosauric Futurobic (2002), er et rått og skittent album bestående av 11 låter som ble snekra sammen i en mørk Oslo-kjeller, bedre kjent som Hangaroundsounds Studios. Med dette albumet op