Drabant Music

The Dogs' niende album slippes i dag

Del
Og hva har egentlig Times New Roman 12, tykktarmen, Hurtigruta og Anne B. Ragde med dette albumet å gjøre?
Foto: LP Lorentz
Foto: LP Lorentz

(Det er jeg, Kristopher Schau, som skriver denne pressemeldinga forresten. Jeg synger i bandet, lager mye av låtene og alle tekstene. Håper virkelig det er masse grammatikkfeil i denne pressemeldinga, sånn at dere kan føle at dere er bedre enn meg. Det har dere fortjent.)

Kortversjonen (den eneste du trenger å lese):

Pandemien gjorde at vi i The Dogs måtte spille inn vårt niende studioalbum i øvingslokalet. Som alle band som slipper plate synes vi at det er vårt beste album til nå.

Langversjonen (kun for spesielt interesserte):

Planen, i januar da vi slapp «Crossmaker», var at vi skulle ta alle penga vi tjente på klubbturneen og festivalsommeren og dytte det inn i neste album. For første gang på alle disse åra følte vi at vi kom til å ha nok penger til å kunne tråkke til litt skikkelig. Vi kontakta svensken Chips K som har produsert Hellacopters, Nomads, generelt alt som låter perfekt og begynte å sende demoer over grensa til Sverige. Han var 100% om bord og studio blei booka i Stockholm og Gøteborg for april. Alt var flott. Så kom mars. Covid 19 (heretter, for lesbarhetens skyld, kalt «Hurtigruta») pælma jo alle de planene ettertrykkelig i dass. Ikke bare fikk vi ikke inn penger eller merch-inntekter fra de store byene på turnelista som Oslo, Bergen eller Trondheim siden alt av spilling blei avlyst, men sjølve gullkua, festivalsommeren, røyk også. Vi hadde med andre ord ikke et Kurt Nilsen-size badekar med kontanter å meske oss i. Det blei jo fort verre selvfølgelig. Grensa blei stengt og Chips fikk Hurtigruta. Fristene fra myndighetene var allikevel såpass korte og når ting blei åpna litt så valgte vi å tviholde på håpet. Ingen grunn til ikke å fortsette og utvikle demoene over mail med Chips (heretter kalt «Anne B. Ragde»). 18 demoer ble det etter hvert og Anne B. Ragde var involvert hele veien, men den ihjælpulte Hurtigruta ville jo ingen ende ta, så månedene bare rant på og plutselig satt vi der i oktober uten album for 2021. Gudskjelov var ikke de andre i bandet like glade i å gi opp som meg, så de fikk stabla opp et midlertidig oppsett i øvingslokalet (heretter kalt «tykktarmen») og hanka inn Anders Nordengen (heretter kalt «Times New Roman 12») som kanskje er den som skrur aller, aller fetest lyd om dagen til å komme opp med en løsning som ville funke i tykktarmen. Anne B. Ragde blei informert om at vi utsatte opplegget i Sverige til Hurtigruta var over og ba ham velge låter for 2022-albumet fra de 18 demoene vi hadde jobba med. Komisk nok valgte han IKKE å ha med 6 av våre favoritter. Perfekt! Da kunne Times New Roman 12 få våre favoritter pluss 4 til. Resultatet blei, for vår del i hvert fall, meget overraskende. Konklusjonen var innlysende; band trenger jo ikke studiorom lenger! Betale høl i lomma for et dyrt dumt rom med rævva luft, når vi alle sammen allerede betaler husleie på billigere varianter sjøl (aka tykktarmen)? Skulle det bli en folkeavstemming om temaet så blir det et «nei» i urna fra oss i hvert fall. Det låter jo så uendelig mye freskere og hardere i tykktarmen enn det har gjort av oss på årevis. Mulig det er Hurtigruta som har gjort det altså, at isolasjonen og grininga på hjemmekontoret fikk sitt naturlig utbrudd der nede. Kanskje det er Times New Roman 12s friske ører og instinkter, eller kanskje vi bare har blitt bedre til å lage låter? Samma kan det være. Ny skive er det åkkesom. Og kjære kritiker (heretter kalt «spiseforstyrra»), jeg veit du har lyst til å lese masse Hurtigruta inn i cover, albumtittel og tekster. Drit i det. Det er 100 tilfeldig. Akkurat som at du blei spiseforstyrra.

Og kulturgravejournalister i VG, bransjekommentarfelt på Facebook, synsefolk, alle sånne «kule» ting; vi fikk støttepenger fra den norske stat! Ca. 500.000 kroner. Så slipper dere å lete opp talla. Gudskjelov kom de såpass seint at vi allerede hadde booka inn Times New Roman 12 i tykktarmen. Da har vi nesten råd til å gå i studio med Anne B. Ragde i 2022 når den tid kommer også. 

Skulle gjerne ha skrevet mer til dere, men jeg må drite.

Artist: The Dogs

Tittel: Post Morten Portraits of Loneliness

Utgivelse: 4. januar, 2021

Produsent: Anders Nordengen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: LP Lorentz
Foto: LP Lorentz
Last ned bilde
Foto: LP Lorentz
Foto: LP Lorentz
Last ned bilde
Artwork: Remi Juliebø
Artwork: Remi Juliebø
Last ned bilde

Lenker

Om Drabant Music

Drabant Music
Drabant Music
Akersgaten 7
0158 Oslo

Jeg tror ikke på sjangere, jeg tror på musikk som har et punkt hvor du treffer et annet menneske. (Ole Paus)

Vi representerer deLillos, CC Cowboys, Oslo Ess, The Dogs, Ole Paus, Raga Rockers, Michael Krohn, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Magne Furuholmen, Marianne Sveen, Anna Kajander, Klossmajor, Bresk, Temporary, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, WE, Narum, Casa Murilo, Waaktaar & Zoe, Beckstrøm Kvartett, Ingrid Lovise, Rokusho, Trang Fødsel, 4ETG m.fl. 

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye