Tenk miljø når barna skal få mobil

(Sandefjord, 15. juli 2020) Barn fortjener bedre enn å få en splitter ny mobiltelefon. – Lær dem heller om gjenbruk, oppfordrer Release-sjef Øistein Eriksen.

Foto: Katrine Lunke

Trenger barnet ditt en ny mobiltelefon til ferien eller skolestarten i august?

Daglig leder Øistein Eriksen i mobilselskapet Release håper alle tenker seg om to ganger før de påfører bankkortet strekkmerker i telebutikken eller hos elektroforhandleren.

– En mobiltelefon er full av sjeldne grunnstoffer. Disse grunnstoffene kommer jordkloden til å gå tom for hvis vi ikke skjerper oss. Vi kan ikke fortsette å kjøpe nye mobiltelefoner i det tempoet vi gjør nå. Det er rett og slett ikke bærekraftig, sier han.

Kjøper når det trengs

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av Norstat for Release, synes tre av fire foreldre at barna skal være mellom seks og ni år gamle når de får sin første mobiltelefon.

Den samme undersøkelsen viser at de fleste ikke venter på jul, bursdag eller andre spesielle anledninger når det skal handles. I stedet kjøper de mobil til barna «når de har behov for en».

– Det er barna og barnebarna våre som skal arve planeten, derfor er det ekstra viktig at de lærer om gjenbruk og en bærekraftig ressursforvaltning. Det er klart de skal få en mobiltelefon hvis de trenger det, men den behøver ikke å plukkes rett fra butikkhylla, sier Eriksen.

Flere mobilselskaper tilbyr kundene å kjøpe brukte mobiltelefoner istedenfor nye.

Release har dratt prinsippet et hakk lengre, og tilbyr i stedet kundene å leie mobilen de trenger. Leietelefonene kan ha hatt flere eiere, men fornyes og kontrolleres alltid før de sendes ut til nye kunder. På denne måten får hver telefon mange liv.

Tvangsarbeid og væpnet konflikt

Eriksen er opptatt av at naturressursene forvaltes med fornuft.

– Det er rundt 30 grunnstoffer i en mobiltelefon, fem stykker av dem kategoriseres av eksperter som utrydningstruet. I tillegg inneholder en vanlig mobil konfliktmineraler, det vil si mineraler som er utvunnet i land hvor væpnede konflikter og tvangsarbeid er en del av hverdagen, forklarer han.

– Ingen kan løse slike problemer alene. Men når alle bidrar litt, blir det til slutt endringer som monner, sier Eriksen.

Foto: Katrine Lunke

Om Release

Gneisveien 8
3221 Sandefjord

904 31 010https://release.no/

Release er et mobilselskap som tilbyr leiemobil med abonnement. Release pusser opp telefoner som noen har hatt før, og leier dem ut til sine kunder.  Dermed kan alle få en god telefon til en bedre pris, og samtidig  bedre samvittighet. Gleden ved en god mobil blir enda større når du vet at du ikke sløser, verken med egne penger eller jordens ressurser.