
Unge er mest positive til å kjøpe brukt mobil

Det er store forskjeller i holdningen til brukt mobil mellom de unge og godt voksne. Norstat har på vegne av Release spurt et representativt utvalg i befolkningen om de synes det er greit å kjøpe brukt mobil. Hele 42 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år svarer ja på dette spørsmålet, mot 26 prosent i befolkningen generelt og kun 17 prosent i aldersgruppen over 50 år.
– Flere undersøkelser viser at unge har et større miljøengasjement enn eldre. En mobiltelefon inneholder rundt 30 grunnstoffer, og noen er det knapphet på. Da er det bra at vi sørger for at hver mobiltelefon lever lengst mulig, og at den ved veis ende blir resirkulert på en forsvarlig måte, sier Øistein Eriksen, administrerende direktør i Release.
Eriksen har tro på de unges engasjement og innflytelse.
– Ungdommen går foran. Jeg tror mange vil klare å snu de litt eldre og få dem til å åpne øynene for brukt, sier Eriksen.
Også når det gjelder å kjøpe brukt mobiltilbehør, er de yngste mest positive. Én av tre under 30 år synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør, som lader, hodetelefoner, airpods, og liknende. Til sammenlikning svarer 22 prosent i befolkningen generelt ja på spørsmålet om de synes det er greit å kjøpe brukt tilbehør til mobilen sin.
Fakta fra undersøkelsen
Leiemobilselskapet Release har kartlagt nordmenns holdninger til å kjøpe brukt mobil. Undersøkelsen viser:
- 26 prosent av befolkningen synes det er greit å kjøpe brukt mobil.
- I aldersgruppen 18-29 år er 42 prosent positive til å kjøpe brukt mobil og 24 prosent er negative.
- I aldersgruppen 30-39 år er 28 prosent i aldersgruppen positive og 37 prosent negative.
- I aldersgruppen 40-49 år er 30 prosent er positive og 36 prosent negative.
- I aldersgruppen 50 år og eldre er 17 prosent positive og 56 prosent negative.
- Noen få har svart vet ikke, og resten har svart kanskje.
Undersøkelsen er utført av Norstat for leiemobilselskapet Release i et representativt utvalg på 1000 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Øistein EriksenAdministrerende direktør i Release
Tel:408 58 500oistein.eriksen@release.noBilder

Om Release
Følg pressemeldinger fra Release
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Release på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Release
Verdane investerer i gjenbruksselskapet Release7.10.2022 10:48:30 CEST | Pressemelding
Release er ledende innen salg av brukte mobiltelefoner i Norge, et marked som vokser raskere enn salget av nye. Nå får selskapet vekstinvestoren Verdane med på laget, som fra før jobber med gjenbruksselskaper som AsGoodAsNew, momox og Swappie. Sammen skal de gi enda flere forbrukere et bærekraftig alternativ til å kjøpe ny mobiltelefon, og redusere mengden elektronisk avfall.
Release kjøper kjent butikkjede for å tilby salg og reparasjon av brukte mobiltelefoner i Norge og Sverige22.3.2022 13:03:44 CET | Pressemelding
(Sandefjord, 22. mars 2022) Gjenbruks- og mobilselskapet Release inngår avtale med Matera Retail Group AB om å kjøpe 100 % av Teknikmagasinet med totalt 65 butikker i Norge og Sverige, for å selge og reparere brukte mobiltelefoner der folk ferdes. Etterspørselen etter brukte mobiltelefoner er sterkt økende i mange land, og retten til å få varer reparert gjelder også mobilen. Med dette oppkjøpet vokser Release-konsernet til omsetning NOK 460 millioner og 545 ansatte.
Lene Gjestad Briseid går fra PepsiCo til Release: Skal få nordmenn til å tenke nytt og velge brukt6.9.2021 06:15:00 CEST | Pressemelding
Etter mer enn 15 år i PepsiCo, bytter markedsdirektøren Lene Gjestad Briseid ut sukkerfri brus med brukte mobiler hos det grønne mobilselskapet Release.
Sandefjord Fotball døper stadion Release Arena – ny sponsoravtale med grønt mobilselskap5.5.2021 11:35:17 CEST | Pressemelding
(Sandefjord, 5. mai 2021) Mobilselskapet Release blir ny sponsor for Sandefjord Fotball, og arenaen til eliteserielaget får nytt navn. Heretter skal Sandefjord Fotball spille på Release Arena.
Mer enn 1 av 3 påvirkes av mobiltester i media30.11.2020 07:50:00 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at massemediene, venner og butikker er kildene vi støtter oss til når vi trenger råd om mobilkjøp.