TECO 2030 inviterer til gjesteforelesning ved UiT Narvik 14. oktober med en av verdens ledende eksperter på brenselcelleteknologi

En av verdens ledende eksperter på brenselcelleteknologi, Jürgen Rechberger fra det østerrikske teknologifirmaet AVL, vil torsdag 14. oktober holde en gjesteforelesning på UiT Norges arktiske universitet, campus Narvik om hvordan hydrogenbaserte brenselceller kan bidra til utslippskutt.
TECO 2030 inviterer til gjesteforelesning med Jürgen Rechberger fra AVL ved UiT i Narvik 14. oktober om hvordan hydrogen og brenselceller kan bidra til utslippskutt.

Jürgen Rechberger er visepresident og leder for forretningsområdet hydrogen og brenselceller ved AVL, og forelesningen hans vil finne sted i auditorium 4 på UiT i Narvik 14. oktober fra kl. 10.00-11.00. Forelesningen vil bli holdt på engelsk, og alle er hjertelig velkomne!

Rechberger har jobbet for AVL de siste 18 årene, og er utdannet sivilingeniør med spesialisering i industriell teknologi fra TU Wien. Sammen med kollegene sine på AVL, holder han på å utvikle brenselcelleteknologi for skip og andre tunge applikasjoner i samarbeid med TECO 2030.

Arrangementet vil bli filmet, og vil kunne ses direkte her.

Frokostmøte i Narvik 14. oktober

TECO 2030 vil også delta på et frokostmøte i Narvik 14. oktober, i regi av Futurum, Narvik kommunes næringsselskap. Temaet for møtet er hvordan brenselceller kan bidra til å redusere utslipp på byggeplasser.

Ved å bytte til brenselceller kan applikasjoner som i dag drives med dieselmotorer eller dieselgeneratorer bruke hydrogen istedenfor fossile drivstoff, og bli utslippsfrie.

Sammen med infrastrukturentreprenøren Implenia Norge jobber TECO 2030 for tiden med å utvikle og teste hydrogendrevne løsninger som vil bidra til å redusere klimagassutslippene fra bygge- og anleggsplasser. Prosjektet har blitt tildelt 15,6 millioner kroner i støtte fra Enova.

Morgendagens motor

Brenselceller er morgendagens motor. De omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp.

Brenselcellene til TECO 2030 vil bli produsert ved TECO 2030 Innovation Center i Narvik. Dette vil bli Norges første storskalaproduksjon av hydrogenbaserte brenselceller.

TECO 2030 overtok bygningen som skal huse fabrikken i sommer, og er nå i ferd med å legge detaljerte planer for fabrikken og produksjonslinjene i samarbeid med AVL.

Brenselcellene til TECO 2030 er verdens første brenselcellesystem som er spesiallaget for bruk på skip og i andre tunge applikasjoner, og gjør disse kan bytte fra fossile drivstoff til hydrogen og bli helt utslippsfrie.

Gjør at skip kan seile utslippsfritt

Med brenselcellene til TECO 2030 kan skip seile utslippsfritt enten på hele reisen, eller kun på kortere strekninger, slik som inn i og ut av de norske verdensarvfjordene; Geirangerfjorden og Nærøyfjorden.

For å redusere forurensning og utslipp av klimagasser i disse fjordene og områdene rundt dem, har myndighetene vedtatt at det fra 2026 vil bli innført krav om at alle cruiseskip og ferger som seiler på disse fjordene skal være utslippsfrie.

Brenselcellene kan også brukes mens skipet er i havn, slik at det kan ligge til kai utslippsfritt, uten å måtte være koblet til en landbasert strømforsyning.

Klasseselskapet DNV har tildelt TECO 2030s brenselcellesystem og brenselcellemodulen FCM400 en «Approval in Principle» (AiP), og har med dette bekreftet at disse er trygge å bruke om bord på skip.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA. +47 920 83 800, tore.enger@teco2030.no

OM AVL:

AVL er verdensledende innen utvikling av brenselcelleteknologi, og holder til i Graz i Østerrike. Selskapet har flere enn 11.000 ansatte, og disse jobber hovedsakelig med å utvikle og teste fremdriftssystemer og motorer for ulike transportmidler slik som biler, skip og tog. AVL utvikler konsepter, løsninger og metoder for å forme morgendagens mobilitetstrender, og skaper innovativ teknologi for å bidra til at utslippene av klimagasser fra transportsektoren reduseres. Selskapet ble etablert i 1948 og har hovedkontor i Graz i Østerrike. For mer informasjon, se www.avl.com.

Om TECO 2030

TECO 2030 ønsker å bidra til den grønne omstillingen innen maritim sektor ved å tilby teknologi som hjelper skip med å bli mer miljø- og klimavennlige. Selskapet utvikler hydrogenbaserte brenselceller som gjør at skip og andre tunge applikasjoner og kjøretøyer vil kunne operere helt utslippsfritt. TECO 2030 utvikler også andre teknologiske løsninger som kan hjelpe den maritime industrien med å redusere sine utslipp, slik som systemer for eksosrensing og karbonfangst og -lagring for skip. TECO 2030 ble etablert i 2019 og har hovedkontor på Lysaker, like utenfor Oslo. Selskapet er notert på Euronext Growth på Oslo Børs under TECO. TECO 2030 har sitt utspring i TECO Maritime Group, et konsern som har levert teknologi og tjenester til den globale shippingbransjen siden 1994. Mer informasjon er tilgjengelig på www.teco2030.no.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videointervju om TECO 2030Videokanal

TECO 2030 skal produsere hydrogenbaserte brenselceller på sin nye kombinerte fabrikk og innovasjonssenter i Narvik. Foto: TECO 2030.
Brenselceller er morgendagens motor, og omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp. TECO 2030 utvikler brenselceller som er spesiallaget for bruk på ski og annen tungtransport.
TECO 2030 vil delta på et frokostmøte om fossilfri byggeplass i Narvik 14. oktober.

TECO 2030 and Umoe Mandal submits fuel cell high-speed vessel design for approval in principle1.2.2024 12:15:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, February 1st, 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF, ISIN: NO0010887516) and Umoe Mandal has just delivered the documentation package to the Norwegian Maritime Authority for an approval in principle application of the World’s first fuel cell high-speed vessel design. The designed vessel is designed to be installed with a multimegawatt fuel cell system for full propulsion.

TECO 2030 with partners starts second EU Horizon project, granted over EUR 2.3 million22.1.2024 12:50:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, January 22nd 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTCQX: TECFF, ISIN: NO0010887516) commends it’s second EU Horizon Project, Zero Emission Adriatic Ship – ZEAS, together with 13 partners from various European Countries. The overall project grant from EU Horizon is over EUR 13.5 million, where over EUR 2.3 million is reserved to TECO 2030’s deliverable of 1.2 megawatts (MW) of fuel cells for full vessel propulsion.