Åpent brev til Næringsdepartementet – 27. September 2024

Kjære Næringsminister Cecilie Myrseth, og relevante mottakere,

Med referanse til gårsdagens pressemelding fra TECO 2030, har vi annonsert en strategiendring som innebærer at selskapet vil starte å se etter vekstmuligheter utenfor Norges grenser.

I møtet med NFD i juli 2024 presenterte vi vårt budskap tydelig, og NFDs representanter viste forståelse for vår situasjon. Vårt ønske er å etablere masseproduksjon av hydrogenbrenselceller i Norge, men på grunn av uforutsigbare rammevilkår fra myndigheter og mangel på tilgjengelig kapital, ser vi oss nødt til å søke mot utlandet.

De potensielle investorene stoler ikke på at kravene til utslippsreduksjoner kommer. For eksempel ble nullutslippskrav i verdensarvfjordene utsatt fra 2026 til 2032, samtidig som det blir åpnet for biogass (ikke nullutslipp) som i praksis vil si at skipene kan seile med konvensjonell LNG-teknologi (ingen teknologiutvikling). Staten har også lenge annonsert nullutslippskrav til ferger fra 2023, men forskriften kommer ikke. Vegvesenet planlegger nå å inngå kontrakt om drift av riksveisambandet Halhjem-Sandvikvåg med LNG fra 2027 til 2031. Hvorfor blir ikke denne nullutslipp når dette er mulig? Ei heller finnes tilstrekkelig finansiering til nullutslipp for hurtigbåt som var lovet innen 2024. Vi hadde konkurrert oss inn i fylkeskommunenes prosjekt om hydrogendrevet hurtigbåt, leverte et godkjent design i henhold til kontrakt, og var prekvalifisert til å tilby fartøy, men finansiering uteble og kontrakten avlyst. Tidligfaseprosjektene er ekstremt viktige for oss som oppstartsbedrift med ny fremtidsrettet nullutslippsteknologi, og det er ekstremt skadelig når disse prosjektene og kravene forsvinner. Regjeringen mister dessverre all tillitt når man lover ting som ikke gjennomføres. Når satsingen på nullutslipp mister troverdighet, blir det også umulig å skaffe privat kapital.

TECO 2030 har utviklet verdens mest kompakte og lettvekts brenselscellesystem til maritim bruk. Systemet har den høyeste ytelsen og høyeste virkningsgraden på markedet. Et brenselscellesystem konverterer hydrogen til elektrisk kraft med svært høy virkningsgrad (ca 50-55%) og konkurrerer i vårt segment mot forbrenningsmotor med betydelig lavere virkningsgrader (ca 35-40%). I 2021 fikk vi tildelt utviklingstilskudd fra Innovasjon Norge på NOK 50 millioner med en støttegrad på kun 18% (kostnadsgrunnlaget var NOK 279 millioner). Vår brenselscellemodul står nå ferdig bygget på testlaboratorium og leverer full ytelse. Vi har fullført utviklingsprosjektet og levert som planlagt både på teknologi og budsjett.

Dette er en teknologi vi ønsker å masse-produsere i Narvik, og dermed ønsker å bidra til verdiskapning både i Nord-Norge og resten av landet, med en satsning som har enormt eksportpotensial. Noe som både Statsminister Jonas Gahr Støre og tidligere energiminister Tina Bru uttrykte støtte for ved deres besøk ved Innovasjonssenteret vårt i Nord. Det er mulig å produsere i Narvik fordi vi har høy automasjonsgrad, og kun noen få prosent av produktkostnaden er personellkostnader. Gjennom vårt samarbeid med UIT i Narvik kunne vi også sikre nødvendig kompetent arbeidskraft. De hadde allerede en satsing på hydrogen, produksjonsteknologi og kraftelektronikk til maritimt som vi bygget på.

Ved å endre strategien vår mot utlandet så selger vi kompetansen vi har opparbeidet oss i Norge til utlandet i bytte mot en mulighet for fremtidig suksess. Dette er selvfølgelig ikke ønskelig, men en konsekvens av dagens markedssituasjon og politikk.

Vi er i dag den eneste norske leverandøren av egenutviklet brenselcelle teknologi med planer for stor-skala produksjon. De fleste av underleverandørene våre er Europeiske og vi treffer perfekt på EU Net-Zero Industry Act, EUs hydrogenstrategi og Norges egen hydrogensatsing. Med det sagt, så treffer vi perfekt på virkemiddelapparatets satsing på nullutslipp i maritim industri, men faller også utenfor virkemiddelapparatets krav om privat kapital.

Med alt dette i tankene ser vi oss dessverre nødt til å vurdere å flytte produksjonsplanene våre på lisensavtaler til land der forholdene er mer gunstige, langt utenfor Norge og Europa.

Det er fortsatt mulig å gjenoppta satsingen i Narvik dersom vi finner en rask finansieringsløsning. Jeg ser frem til en konstruktiv tilbakemelding og håper på muligheten for en videre dialog.

Med vennlig hilsen,

Tore Enger
CEO, TECO 2030

Om oss

TECO 2030 (OSE: TECO) accelerates the green transition in the maritime sector by delivering technology that helps ships to reduce their environmental and climate impacts. TECO 2030 is developing hydrogen fuel cells that enable ships and other heavy-duty applications to become emissions-free. The company is also developing other solutions that can help the maritime industry to reduce its emissions, such as exhaust gas cleaning and carbon capture systems for ships.

TECO 2030 was founded in 2019 and is headquartered at Lysaker, Norway. The company is listed on Euronext Growth on Oslo Stock Exchange under TECO. TECO 2030 has its roots in the TECO Maritime Group, a group that has provided technology and repair services to the global shipping industry since 1994. For more information, please visit www.teco2030.no.

TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.

TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.

Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.