TECO 2030 får 50 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle brenselceller i Narvik

Lysaker, 25. oktober 2021: TECO 2030 har blitt tildelt 50 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge for å utvikle hydrogenbaserte brenselceller som skal produseres i Narvik. Etableringen vil bidra til å redusere klimagassutslipp og føre til opptil 500 nye arbeidsplasser innen 2030.

– TECO 2030 driver med pionerarbeid som har potensial til å endre skipsfarten, kutte utslipp og skape arbeidsplasser lokalt. Dette er inspirerende arbeid, og jeg ønsker TECO 2030 lykke til med et spennende prosjekt, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

– Jeg er overbevist om at mange av de gode og grønne løsningene som bidrar til å endre verden vil komme fra norske arbeidsplasser. Derfor synes jeg også at utviklingsprosjektet til TECO 2030 er utrolig spennende, sier Vestre.

Største tildelingen til et enkeltprosjekt hittil i 2021

Tildelingen til TECO 2030 er det høyeste støttebeløpet som Innovasjon Norge har gitt til ett enkelt prosjekt hittil i år.

Støtten vil gå til utvikling og testing av de hydrogenbaserte brenselcellene til TECO 2030, som er verdens første brenselcellesystem som er spesialdesignet for bruk om bord på skip og på andre tunge applikasjoner.

– Vår støtte til TECO 2030 er et av flere bidrag til det grønne skiftet i Norge, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

– Samtidig ser vi at det på sikt kan skape et betydelig antall arbeidsplasser i Narvik. Vår oppgave er nettopp å bidra til næringsutvikling over hele landet. Vi mener TECO 2030s løsninger har stort potensial, både i det norske markedet og internasjonalt, sier Haugli.

Grønn verdiskapning i Nord-Norge

Brenselcellene skal produseres ved TECO 2030s nye kombinerte fabrikk og innovasjonssenter i Narvik. Anlegget har fått navnet TECO 2030 Innovation Center og vil bli Norges første storskalaproduksjon av hydrogenbaserte brenselceller.

– Vi er fantastisk glade for at Innovasjon Norge har valgt å støtte vårt arbeid med å utvikle hydrogenbaserte brenselceller og for at norske myndigheter nå stiller seg bak det vi gjør. Vi tar dette som et tydelig tegn på at de tror på vår teknologi og våre planer, og det er vi veldig takknemlige for, sier Tore Enger, konsernleder i TECO 2030 ASA.

– Med støtte fra norske myndigheter vil vi nå fortsette arbeidet vårt med å utvikle brenselceller og med å etablere en fabrikk i Narvik der disse skal produseres. Dette anlegget vil føre til økonomisk vekst og opprettelse av nye, grønne arbeidsplasser i Nord-Norge, sier Enger.

– Brenselcellene vi skal produsere her vil bidra til å redusere miljø- og klimaavtrykkene til skip og andre tunge applikasjoner og vil gjøre at de vil kunne bli utslippsfrie, sier han.

En forutsetning for at TECO 2030 skal få utbetalt støtten fra Innovasjon Norge er at selskapet henter ytterligere ca. 160 millioner kroner i egenkapital fra andre investorer innen utgangen av mars 2023.

TECO 2030 ble i september tildelt opptil 5,4 millioner kroner i indirekte støtte fra Forskningsrådet i form av skattefritak under Skattefunn-ordningen for å utvikle fabrikkens første halvautomatiserte produksjonslinje.

Vil skape 500 nye arbeidsplasser i Narvik innen 2030

Over den neste tiårsperioden forventer TECO 2030 at det vil bli investert opp mot én milliard kroner i anlegget. I løpet av denne perioden kan det skapes opp mot 500 nye arbeidsplasser i Narvik innen utvikling, pilotproduksjon og fullskala industriell produksjon.

TECO 2030 forventer å ha rundt 40 ansatte ved fabrikken innen utgangen av 2023 og rundt hundre innen utgangen av 2025. Etter planen skal fabrikken ha en årlig produksjonskapasitet på 60 MW med brenselceller innen utgangen av 2023, og produksjonen skal øke gradvis de påfølgende årene.

Målet at fabrikken skal kunne produsere opptil 1.200 MW med brenselceller per år innen 2030, hvilket vil kunne tilsvare flere milliarder kroner i årlig omsetning.

Vil søke samarbeid med forskningsmiljøer

Produksjonen av brenselceller for maritimt bruk er fortsatt i en tidlig fase, og i Norge i dag er det foreløpig begrenset med kompetanse på utvikling av brenselceller. TECO 2030 ønsker derfor å samarbeide med universiteter og forskningsmiljøer med mål om å styrke norsk kompetanse på dette området.

Selskapet har inngått en avtale med UiT Norges arktiske universitet, som har en campus i Narvik, om å samarbeide om å forbedre utdanningstilbudet i Nord-Norge innen hydrogen og brenselcelleteknologi, og videreutvikle norsk forskning på disse områdene.

I samarbeid med UiT vil TECO 2030 gi forskningsmiljøer mulighet til å benytte utstyret for testing av brenselcelleelementer ved anlegget i Narvik i perioder der det ikke brukes i produksjonen.

Skal produsere fremtidens motor

TECO 2030 utvikler brenselceller i samarbeid med det østerrikske teknologiselskapet AVL. Brenselceller er fremtidens motor, og omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp.

Ved å installere brenselceller kan skip og andre tunge applikasjoner som i dag drives med dieselmotorer eller dieselgeneratorer bytte fra fossile drivstoff til hydrogen, og eliminere drivhusgassutslippene sine.

Brenselceller kan gjøre at skip kan seile utslippsfritt enten på hele reisen, eller på kortere strekninger, slik som inn og ut av de norske verdensarvfjordene. De kan også brukes mens skipet er i havn, slik at det kan ligge til kai utslippsfritt, uten å måtte være koblet til en landbasert strømforsyning.

Et utslippsfritt alternativ til batterier

Hydrogenbaserte brenselceller fungerer som et godt og utslippsfritt alternativ til batterier. Batterier er store og tunge, har begrenset rekkevidde og tar lang tid å lade. Dette passer ikke for alle skip, og for mange kan derfor hydrogenbaserte brenselceller være en langt bedre løsning.

Brenselceller har lengre rekkevidde, veier mindre og tar mindre pass enn batterier. I tillegg slipper må å bruke tid på å lade dem, og man kan i stedet få etterfylt hydrogen.

TECO 2030 planlegger å teste pilotversjoner av brenselcellene sine på de nye hydrogendrevne taubåtene og transportlekterne til det nederlandske rederiet Chemgas Shipping. Disse skal ferdes på Donau, den nest lengste elven i Europa, og den første leveransen skal etter planen finne sted i 2023.

Overgang til grønn skipsfart

FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) har som mål å redusere karbonintensiteten til internasjonal skipsfart med 40 prosent innen 2030, og å kutte de totale klimagassutslippene fra sektoren med minst 50 prosent innen 2050, sammenliknet med 2008.

Skip verden over vil derfor bli nødt til å gjøre noe for å redusere utslippene sine av CO2 og andre klimagasser, og TECO 2030 vil hjelpe dem med det.

TECO 2030 tilbyr teknologi som hjelper skip med å bli mer miljø- og klimavennlige. I tillegg til hydrogenbaserte brenselceller, utvikler selskapet også karbonfangst- og eksosrensesystemer for skipsfarten, som vil gjøre at skip som går på fossile drivstoff vil kunne redusere sitt miljø- og klimaavtrykk.

TECO 2030: Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA. +47 920 83 800, tore.enger@teco2030.no

Innovasjon Norge: Bernt Erik Ellingsen, spesialrådgiver kommunikasjon, kommunikasjonsavdelingen i Innovasjon Norge. +47 905 77 277, beell@innovasjonnorge.no

TECO 2030 skal produsere hydrogenbaserte brenselceller på sin nye kombinerte fabrikk og innovasjonssenter i Narvik.
TECO 2030 er i ferd med å etablere en kombinert fabrikk og innovasjonssenter for hydrogenbaserte brenselceller i Narvik.
Brenselceller er morgendagens motor, og omdanner hydrogen til elektrisitet med vanndamp og varm luft som eneste utslipp. TECO 2030 utvikler brenselceller som er spesiallaget for bruk på skip og annen tungtransport.
Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA.