Synnøve satser tungt på lette produkter

Del

7 av 10 nordmenn er overvektige og norske helsemyndigheter anbefaler å kutte ned på mettet fett. Synnøve er en del av bransjeavtalen med myndighetene og har forpliktet seg til å bidra til å redusere nordmenns inntak av salt, sukker og mettet fett. Med markedets beste lett ost tar nå Synnøve spranget for å gjør det enda lettere å velge sunt. De magre ostene skal merkes med 60% og 40% mindre fett.

-    Lettostene våre er kjempegode oster som enkelt kan hjelpe forbruker å kutte forbruket sitt av mettet fett, sier Line Jackson Ræstad.

Verdensmestre på å spise gulost

Nordmenn ligger på verdenstoppen i konsum av gulost og nettopp derfor kan det å gå over til lettost ha så stor innvirkning på det norske kostholdet. Ifølge myndighetenes kostholdsråd bør man spise 3 magre meieriprodukter om dagen.

 -     Bytter du ut vanlig gulost med Synnøve sin letteste gulost med 60% mindre fett, så får du i deg mindre mettet fett tilsvarende 8 smørpakker hvert år ved standard konsum som er 19 kg ost i året.

Lettostmarkedet er i dag på kun 1.400 tonn – dette tilsvarer kun 3% av det totale volumet solgt av fast gulost. Dette ønsker Synnøve å gjøre noe med.

 -    I våre undersøkelser så vi at forbruker slet med å forstå hva Lett 10% fett og Lett 16% fett betydde. Vi har derfor valgt å heller løfte frem hvor mange prosent mindre fett det er i lett ostene våre kontra normal gulost. Fremover vil derfor Lett 10% fett være merket med 60% mindre fett, mens Lett 16% fett vil være merket med 40% mindre fett. Dette skal gjøre det lettere for forbruker å ta sunnere valg i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Jackson Ræstad.

Best i test

Synnøve sine lettoster har vært best i test i blind test og vunnet flere av Bramat sine ernæringstester.

 -     Dette er kjempegode oster med masse god smak. Her er det bare å lage masse god mat med sunn og god ost.

Synnøve har laget en helt ny reklamefilm i samarbeid med Qvisten Animation med tittel “overraskende lett, overraskende god”. Formålet med reklame er å få frem at lettost smaker like godt som vanlig gulost. I filmen trekker vi også frem helsemyndighetens kostholdsråd*.

(3) Overraskende lett ost! - YouTube

*La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Kan spises som 1 av 3 daglige meieriprodukter.Kostråd om melk og meieriprodukter - helsenorge.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Scandza

Scandza
Henrik Ibsens gate 60C
0255 Oslo

https://www.scandza.com/

Synnøve i dag

Synnøve Finden er i dag den eneste norske utfordreren til Tine i det norske ostemarkedet. Vi lager norsk ost av norsk melk på våre ysterier i Namsos og Alvdal. De siste årene har vi også utvidet sortimentet vårt. Vi skal tilføre frokostbordet nye gode smaker, og sunnere produkter.  

Vi lager det beste av gode norske råvarer, og vi henter hjem det beste av det vi finner ute.  

Målet er å være som Synnøve var, hele tiden ligge litt foran, være litt flinkere, litt raskere og litt tøffere enn våre konkurrenter, samtidig som vi aldri skal glemme det vi er, videreforedler av norsk råvare.  

Les mer om Synnøve her

Følg saker fra Scandza

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandza på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Scandza

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom