Synnøve treffer unge med animasjon
I 2019 fornyet Synnøve Finden sin visuelle profil. De ønsket tydelig å stå ut fra konkurrentene ved å la Synnøve, i form av en person, være en fremtredene del av designet, både i kommunikasjon og på pakningene. Hun skulle fremstå tøff og moderne i et enkelt og distinkt design, som henvender seg til målgruppen 20 - 40 år. Den nye visuelle profilen ble laget av Grid Design og vant pris i den internasjonale anerkjente D&AD Awards.
Synnøve Finden tok rundt årsskifte med seg sin nye visuelle profil og banket på døren til Qvisten Animation for gi liv til Synnøve.
“Som det ledende animasjonsstudioet i Norge var vi sikker på at Qvisten ville få frem den personlighet Synnøve trenger for å stå ut i et støyende medielandskap. Vi trengte reklame som folk ønsket å se, og ikke minst huske med færre eksponeringer enn våre konkurrentene. Til det er animasjon et godt verktøy”, sier senior marketing manager Mikkel Haugstveit i Scandza, som eier Synnøve Finden.
Qvisten, med sin lange erfaring fra prisbelønte animasjonsfilmer, laget flere korte filmer som var skreddersydd som for sosiale medier og online video. Synnøve testet disse sammen med mediabyrårene Carat og S360 for å se om man skulle legge produktet først eller til slutt i filmene. De landet på å legge det slutt da det viste seg at rundt 90% så hele filmene uten å skippe.
“Hovedgrunnen til å folk ser filmene helt ut, er nok fordi den skiller seg såpass mye ut i feeden til folk. Når det kommer en animert film ønsker folk å se hva skjer, og med en så tydlig branding med farger og strek som Synnøve har, så husker man avsender”, sier kommersiell leder i Qvisten, Arnt Christian Scheele.
“Gang på gang ser vi at vi kan holde lengre på brukeren når vi lager karakterbasert historier. Jeg vil påstå at hvis man ønsker å formidle lengre historier med følelser, så er animasjon det beste grepet. Folk vil huske det de har sett bedre”, forsetter Scheele.
Storytelling ble også brukt i mediekjøp kan Activation Lead i Carat, Cecilie B. B. Haugli fortelle. «For å oppnå høy oppmerksomhet har vi vært nødt til å tenke smart og det har vært en god strategi å binde sammen videoen i story, selv om de eksponerer forskjellige produkter. Det har gitt oss god pris på retargeting».
I følge Mikkel Haugstveit er ikke bare økt oppmerksomhet Synnøve har oppnådd, det har også blitt slag på kassa. De første 12 ukene i år, økte Synnøve salget av faste hvite oster med hele 13%, og i følge brandtrackeren til Norstat øke consideration med med 18%. Det er impoerende med de forholdsvis lave budjsettene vi har til markedføring.
“Vi hadde et mål om å øke den mentale tilgjengeligheten Synnøve skulle ha hos målgruppen 20-40 år, og vi vet at vi rett og slett må få mer ut av visningene vi oppnår. Derfor har det vært viktig med form, farge og budskap som øker reklamegjenkjennelsen. Synnøves kommunikasjon har gått mer inn i kjernen rundt merkevarelementene som vi igjen har fått puttet inn i en god kanalmiks”, sier Martin Westbye, strategisk rådgiver i s360.
Film 1: https://drive.google.com/file/d/1LkUuitVsGQngXN6jdmf3FF-CiJCjaFcI/view?resourcekey
Film 2: https://drive.google.com/file/d/1JowhI4wc8y5abLH2FAnNxMdlVP4-Ial7/view?resourcekey
Film 3: https://drive.google.com/file/d/1s20Km34qI97sAyExvzWNEjQUYjFlZbga/view?resourcekey
Nøkkelord
Kontakter
Mikkel HaugstveitSenior Marketing Manager
Mikkel har ansvaret for hele Synnøve-porteføljen til Scandza.
Bilder
Om Scandza
Synnøve Finden er i dag den eneste norske utfordreren til Tine i det norske ostemarkedet. Vi lager norsk ost av norsk melk på våre ysterier i Namsos og Alvdal. De siste årene har vi også utvidet sortimentet vårt. Vi skal tilføre frokostbordet nye gode smaker, og sunnere produkter.
Vi lager det beste av gode norske råvarer, og vi henter hjem det beste av det vi finner ute.
Målet er å være som Synnøve var, hele tiden ligge litt foran, være litt flinkere, litt raskere og litt tøffere enn våre konkurrenter, samtidig som vi aldri skal glemme det vi er, videreforedler av norsk råvare.
Fakta om Synnøve Finden AS 2020
Norsk leverandør til dagligvare, storhusholdning og convenience av mat og drikke.
- Ansatte: 228
- Omsetning: 1,274 MRD
- Melkeforbruk: 130 millioner liter
- Produksjon: 14 000 tonn gul- og brunost
Følg pressemeldinger fra Scandza
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandza på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Scandza
Synnøves Rabagast går for gull under NM i ost!21.10.2021 16:46:18 CEST | Pressemelding
NM i ost arrangeres i Oslo på DOGA den 22. oktober. 56 ysterier har sendt inn ca. 250 oster. Blant dem finner du Rabagast som er laget på Synnøves ysteri i Namsos.
Jordanes vurderer notering av Scandza på hovedlisten ved Oslo børs - Siv Jensen styreleder1.9.2021 20:03:21 CEST | Pressemelding
Jordanes vurderer å børsnotere sitt største porteføljeselskap, Scandza, som er kjent for sterke merkevarer som bla Synnøve, Sørlandschips, Finsbråten, Leiv Vidar, Go’ Vegan.
Scandza owner Jordanes acquires Umoe Restaurants17.8.2021 09:51:05 CEST | Press release
Jordanes AS, owner of the Scandza Group, has reached an agreed with Umoe AS to acquire 100% of the shares in Umoe Restaurants AS. At the same time, Jens Ulltveit-Moe becomes a shareholder in Jordanes and a Director of the Board.
Tirl Eckhoff velger Mylk™.5.8.2021 12:30:37 CEST | Pressemelding
Verdens beste skiskytter, Tiril Eckhoff skal være med å løfte frem Mylk™ fra Berit™. Tiril har stabilisert seg på et helt nytt nivå og vært i toppen av verdenscupen flere år på rad. Sist sesong vant hun både verdenscupen og flere gull i VM. Nå ønsker hun å løfte frem en av grunnene til at hun har lykkes - viktigheten av å få i seg nok mat og riktig mat.
Gårdsost fra Namdalen årets ostelansering!29.6.2021 10:40:04 CEST | Pressemelding
En helt ny ost med et helt unikt samarbeid har truffet forbruker rett i hjertet. Gårdsost fra Namdalen er årets største ostelansering. Gårdsost har også vunnet internasjonal annerkjennelse i Brussel.