Synnøve Finden satser i Hardanger sammen med lokale fruktlagre.
- Dette er en stor dag for oss i Synnøve. Vi er et selskap som vil og skal drive med videreforedling av norske jordbruksvarer. Her i Hardanger har vi nå gått enda lenger og starter et eget selskap sammen med dyrkerne. Hardanger har en fantastisk posisjon hos norske forbrukere og har vi stor tro på denne satsingen, sier Trond Haug, daglig leder i Scandza Norge/Synnøve Finden.
For Trond Haug er det ikke noe nytt å jobbe tett med dyrkere. Som sjef i Scandza Norge har han også det daglige ansvaret for blant annet Sørlandschips, Leiv Vidar og Finsbråten.
- I Sørlandschips har vi et tett og godt samarbeid med dyrkerne våre. Det er helt avgjørende for å lage verdens beste chips. I Synnøve har vi sammen med lokale melkebønder i Namdalen utviklet en kjempegod ny ost, Gårdsost. Nå skal vi sammen med dyrkerne i Hardanger lage verdens beste frukt- og bærprodukter, sier Haug.
Det nye selskapet skal drive med lokal videreforedling av bær og frukt fra Hardanger, men skal også ta inn bær og frukt fra andre regioner i Norge. Foredlingen skal skje på anlegget til Synnøve Finden på Aga i Hardanger.
- Vi skal være en lokal aktør, men også lage produkter med frukt og bær fra andre norske regioner. Nå blir det en kjempesatsing fra oss på Aga, sier Haug.
Hva selskapet skal hete er fortsatt ikke avklart. Det er opp til det nye styret å fastsette nytt navn.
- Dette er fantastisk for oss på Aga. Vi har ønsket lokalt eierskap lenge og ser frem til samarbeid med fruktlagrene, og til ny giv og utvikling. Å gå i et slikt kompaniskap vil også bidra til et større miljø. Vi har nå flere eiere som virkelig ønsker å satse på oss og på de flotte produktene vi lager, sier driftsleder på Aga, Ivar Bleie.
Vi vil at råvaren skal foredles mest mulig lokalt. Gjennom dette nye selskapet er dyrkerne sikret lokal videreforedling og fabrikken er sikret tilgang på råvarer. Sammen skal vi også komme med nye spennende produkter til glede for bonden og forbruker. Vi skal bidra til vekst i dette markedet, sier Bleie.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Oraug-RyghDirektør kommunikasjon og myndighetskontakt
Tel:97 77 24 83sofie.rygh@scandza.comBilder
Om Scandza
Fakta om frukt- og bærpresseriet i Hardanger:
Synnøve Finden kjøpte anlegget på Aga i 2014. Investerte i tappelinje i 2018.
Anlegget produserer i dag i hovedsak konsentrat og juice av eple, solbær og kirsebær, og dessuten noe på pære og plomme. I tillegg produseres det RÅ juice fra Hardanger for Synnøve.
Fakta om Scandza:
Scandza er et norsk merkevareselskap som hovedsakelig driver med videreforedling av norske råvarer med merkevarene Synnøve Finden, Sørlandschips, Finsbråten, Leiv Vidar, Peppes og Go Vegan. Scandza i Norge har 11 fabrikker fra Namsos i nord til Kristiansand sør til Alvdal i øst og Hardanger i Vest, 600 ansatte og en omsetning på 2,5 mrd.
Følg pressemeldinger fra Scandza
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Scandza på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Scandza
Synnøves Rabagast går for gull under NM i ost!21.10.2021 16:46:18 CEST | Pressemelding
NM i ost arrangeres i Oslo på DOGA den 22. oktober. 56 ysterier har sendt inn ca. 250 oster. Blant dem finner du Rabagast som er laget på Synnøves ysteri i Namsos.
Jordanes vurderer notering av Scandza på hovedlisten ved Oslo børs - Siv Jensen styreleder1.9.2021 20:03:21 CEST | Pressemelding
Jordanes vurderer å børsnotere sitt største porteføljeselskap, Scandza, som er kjent for sterke merkevarer som bla Synnøve, Sørlandschips, Finsbråten, Leiv Vidar, Go’ Vegan.
Scandza owner Jordanes acquires Umoe Restaurants17.8.2021 09:51:05 CEST | Press release
Jordanes AS, owner of the Scandza Group, has reached an agreed with Umoe AS to acquire 100% of the shares in Umoe Restaurants AS. At the same time, Jens Ulltveit-Moe becomes a shareholder in Jordanes and a Director of the Board.
Tirl Eckhoff velger Mylk™.5.8.2021 12:30:37 CEST | Pressemelding
Verdens beste skiskytter, Tiril Eckhoff skal være med å løfte frem Mylk™ fra Berit™. Tiril har stabilisert seg på et helt nytt nivå og vært i toppen av verdenscupen flere år på rad. Sist sesong vant hun både verdenscupen og flere gull i VM. Nå ønsker hun å løfte frem en av grunnene til at hun har lykkes - viktigheten av å få i seg nok mat og riktig mat.
Synnøve treffer unge med animasjon6.7.2021 16:56:56 CEST | Pressemelding
Med mindre budsjetter enn sine konkurrenter måtte Synnøve Finden tenke smartere for oppnå like mye oppmerksomhet. Med en gjennomarbeidet visuell identitet, smart mediaplassering og animasjon klarte de det.