Synnøve Brøndbo Plassen mottok Folkelarmprisen 2022

Synnøve Brøndbo Plassen mottok Folkelarmprisen 2022 I kategorien solo for sitt debutalbum «Hjemve – slåttetralling fra Folldal», 24. november 2022.

Synnøve Brøndbo Plassen. Foto av Zosha Warpeha.

Juryens begrunnelse:

Årets vinnar av Folkelarmprisen i solo kategorien kom dalende frå det blå og, kan ein seie, tok juryen med storm. Ein ung utøvar har levert eit modent og dypsindig produkt, og viser sin grundigheit og musikalitet gjennom heile plata. Dei tekniske ferdigheitene hjå denne modige debutanten er udiskutable, med heftig danserytme og briljant klang; men det er ikkje kun ferdigheitene som har vippa resultatet i hennnar favør.
Leikenhet, følsomheit og humor var med på å overbevise jurymedlemmane, og det vart blant annet sagt i juryen at dette verket vil verta ståande som referanseverk på feltet, kanskje i dei neste femti år! Og sjølv med et så begrensa instrumentarium som kun stemme og fottramp, virkar plata variert og allsidig. Vinnaren har, ikkje berre med sin eigen fortreffelige musikkutøvelse på denne plata, men ho har og lagt ned eit stort arbeid med å gjenopplive arkivmateriale og gamle opptak. Ho viser fram ein tradisjon som har levd litt skjult, og publikum vil få ei ny oppleving ved å lytte på det fantastiske materialet som har vore bruk i hennar heimeområde.

Hjemve betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen (født 1996) sitt debutalbum. Tidligere har det vært lange tradisjoner for slåttetralling i hjembygda hennes Folldal, og det er nettopp denne tradisjonen Synnøve ønsker og løfte frem i lyset med denne utgivelsen. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra. Nydelig tralling av springleik, reinlender, vals og halling er noe av det vi får høre på «Hjemve». I 2019 ble hun årets Hilmartalent, og utpekt til å være det nye fremste talentet innenfor folkemusikken i dag. Dette ble også starten på samarbeidet med Gjermund Larsen som ble hennes mentor, og som er produsent på denne utgivelsen.Synnøve Brøndbo Plassen er en folkemusiker, sanger og pedagog.Hun har fordypet seg mest i tradisjonene fra Folldal, Østerdalen og Trøndelag, og repertoaret hennes spenner seg fra salmer og bånsuller til slåttestev og skillingsviser.

Synnøve Brøndbo Plassen. Foto av Zosha Warpeha.
Cover foto av Zosha Warpeha. Cover design av Steinar Karlsen.