SV skroter vektavgift på elbil

Da regjeringen la fram forslaget til statsbudsjett i oktober inneholdt det en overraskelse for alle som har bestilt elbil: En ny vektavgift på alle nye biler fra 2023, noe som spesielt ville ramme elbiler. Beregninger viser at avgiften vil gjøre elektriske familiemodeller opp til 25 000 kroner dyrere.
Nå vil SV i sitt alternative statsbudsjett gå "... imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil». Regjeringen har som mål å bli enig med SV for å få flertall for statsbudsjettet.
Elbilen er klimavinner
- Dette betyr at slaget om den omstridte vektavgiften ikke er tapt. Nå vil forhandlingene i Stortinget avgjøre om SV vinner fram. Dette bør regjeringspartiene gi seg på, fordi nå står distriktene for tur til å skaffe seg elbiler, sier Handagard.
NAF mener at forslaget fra regjeringen om en helt ny vektavgift på elbiler var overraskende, og kunne blitt en kortslutning av elbilsatsningen.
- Elbilen er vår tids klimavinner. Siden 1990 har utslippene fra personbilene gått ned nesten 20 prosent, det er få andre sektorer som kan vise til tilsvarende kutt. Derfor var vi svært overrasket over at regjeringen foreslo å avgiftsbelegge elbilen såpass massivt som de gjorde, sier hun. - SV kan sørge for at folk kan skaffe seg en god og trafikksikker elbil i hele landet, sier Handagard.
Dyrere å kjøpe brukte elbiler?
SV vil også «...fjerne omregistreringsavgiften for elbil slik at det blir billigere å kjøpe elbil brukt».
- Regjeringen har foreslått at det skal koste nærmere 7000 kroner å omregistrere en brukt elbil. Det er andre gang at regjeringen forsøker seg på dette, og SV har allerede sagt nei til dette én gang. Denne formen for omkamp burde regjeringen spart seg for, og det forslaget bør legges i skuffen for godt, sier Handagard.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nesten halvparten av alle bilister støtter bomrabatt for elbiler28.3.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Lave bompenger er den aller viktigste elbilfordelen for folk, viser en ny undersøkelse fra NAF. Selv hver tredje bensin- og dieselbilist er enig i at elbilistene bør ha rabatterte priser i bomstasjonene.
NAF og Forbrukerrådet enige: Krever bedre informasjon om vinterrekkevidde på elbiler27.3.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAFs vintertest av 29 nye elbiler viser at de i gjennomsnitt mister en fjerdedel av rekkevidden under kalde forhold. – Nå må forbrukerne få tydelig informasjon om hvor langt elbilene kan kjøre om vinteren, krever NAF og Forbrukerrådet.
NAF advarer mot løse gjenstander i bilen24.3.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
Et lite nettbrett eller andre små gjenstander kan bli livsfarlige prosjektiler om de ligger løst. NAF anbefaler påskebilistene å sikre lasten – og om å være spesielt oppmerksom på de små harde tingene.
NAF: En av tre frykter kraftkrise for elbilen24.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at hver tredje innbygger mener at Norge ikke har nok strøm til alle elbilene. Skepsisen er høyest blant de som har bensin- eller dieselbil. Statnett mener frykten er overdrevet.
Økt satsing på vedlikehold av fylkesveier spist opp av prisveksten23.3.2023 13:00:00 CET | Pressemelding
Fylkene brukte 13,6 milliarder på drift og vedlikehold av veiene i 2022. Troms og Finnmark brukte mest per innbygger, mens Vestland fylke brukte mest totalt. - Selv om fylkene bruker mer i 2022 enn året før, spiser prisveksten opp økningen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom