Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Susanne Lundeng er ute med singelen "Det å ei"

Susanne Lundengs "Det å ei" gjør seg godt til ettertenksomhet i høstmørket.

På nyåret 2020 er Susanne Lundeng klar med nytt album med sin trio (Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer) som gis ut på plateselskapet Heilo/Grappa. 18. oktober slipper hun singelen «Det å ei» fra dette albumet og følger opp sin varmt mottatte debut som sangtekstforfatter i tillegg til å lage melodiøse og løse melodier med nordlandsk felekraft i seg.

Med smaken og klangen av ord på sin særegne måte formidler «Det å ei» tankene rundt det å ikke eie andres tid, å være tilstede i egen ro og la livet få leve.

Hør singelen her!

Susanne Lundeng

Lundeng har med forankring i nordnorsk folkemusikk utviklet seg til en særpreget komponist, arrangør og musikalsk fritenker, og har blant annet høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere. Musikken blir omtalt som drivende melankolsk, nedtonet, sår og stormfull.

Susanne Lundeng trio spiller disse stedene i høst:

22. oktober – Meieriet, Leknes

23. oktober – Hurtigrutens Hus, Stokmarknes

24. oktober – Narvik kulturhus

25. oktober – Finnsnes kulturhus, Fruene på Torget

26. oktober – UL Fram, Borkenes

31. oktober – Gjøvik, Tingbygningen på Hunn

01. november – Ullensaker, Herredshuset på Jessheim

02. november – Bø i Telemark, Bø Hotell, jazzklubben

19. november – Sunndal kulturhus

20. november – Rissa, Kulturcompagniet

21. november – Steinkjer, Dampsaga

22. november – Namsos kulturhus

23. november – Mo i Rana, Teaterkafeen

Frøydis Ruud

froydis@grappa.no

Susanne Lundengs "Det å ei" gjør seg godt til ettertenksomhet i høstmørket.
Susanne Lundeng legger snart ut på høstturné sammen med Nils-Olav Johansen og Erik Nylander.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Tora Augestad er ute med ny singel22.11.2019 16:05:10 CETPressemelding

Tora Augestad sin nye singel «Gåte ved gåte» er ute i dag på Grappa Musikkforlag. I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes kommende plate, Dialogues, går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Albumet er ute om én uke, men allerede nå kan du høre smakebiten og Kari Bremnes-coveren «Gåte ved gåte». – «Gåte ved gåte» er én av hennes sterkeste låter, og har alltid fascinert meg. I denne versjonen har Erlend Skomsvoll og jeg forsøkt å gjenfortelle låten uten å miste dens nerve. Hør den her!

En hyllest til vinteren fra Erlend Viken og Frida Ånnevik22.11.2019 13:38:36 CETPressemelding

Et gammelt ord for snø - Singelslipp 22 nov Tekst av Frida Ånnevik, melodi av Erlend Viken Hør den her: https://orcd.co/etgammeltordforsno Erlend Vikens hyllest til vinteren Erlend Viken gir oss en smak av sitt første bestillingsverk «Sastrugi» med låta «Et gammelt ord for Snø». Låta er et utdrag fra et programmatisk verk som tar for seg vinteren fra første snødryss til siste slaps: en hyllest til vinteren, men også et uttrykk for bekymring for at vinteren er i endring. Et stjernelag av musikere Viken er en annerkjent folkemusiker med en sterk utferdstrang, som her gjør seg gjeldende i samarbeidet med feirede musikere fra jazz-, pop- og rock-sjangeren. Teksten til «Et gammelt ord for snø» er skrevet av Frida Ånnevik og sunget av den fremadstormende jazzstjernen Ellen Andrea Wang (vinner i Spellemannprisen 2019 i jazzkategorien med suksessbandet GURLS). Valget av tittelen Sastrugi er basert på tanken om langstrakte vidder, evighetsfølelse, ro, balanse. Et hvitt univers, der alt ser likt

Ny singel fra Gjermund Larsen Trio!22.11.2019 12:09:35 CETPressemelding

November-mørket senker seg, men Gjermund Larsen Trio presenterer kuren! «Novemberdans», komponert av Gjermund Larsen, inviterer til å danse bort novembernatta eller rett og slett legge seg ned og la seg forføre av trioens særegne, intense samspill. Denne etterlengtede singelen varmer opp til nytt album som kommer i 2020. Sjekk ut låta her: https://orcd.co/novemberdans Tidligere i november kom singelen «Kveldvals»: https://orcd.co/kveldsvals Konserter: 31.okt: Stavanger konserthus 1.nov: Kulturkirken Skåre, Haugesund 5.nov. Hilmarfestivalen, Steinkjer 25.-29. nov: Turné i fengsler på Østlandet 10.-16.jan: Tyskland 25.jan: Glogerfestspillene, Kongsberg Gjermund Larsen er uten tvil en av de mest kjente og kjære folkemusikerne i Norge. Med sin intense og sensitive feletone forfører han et bredt publikum langt utover folkemusikk-«boblen». Trioen er styrket av Sondre Meisfjord på kontrabass og Andreas Utnem på flygel. Sammen har de vunnet over Norge, resten av Norden og Tyskland i over 10 år