Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Susanne Lundeng er ute med singelen "Det å ei"

Susanne Lundengs "Det å ei" gjør seg godt til ettertenksomhet i høstmørket.

På nyåret 2020 er Susanne Lundeng klar med nytt album med sin trio (Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer) som gis ut på plateselskapet Heilo/Grappa. 18. oktober slipper hun singelen «Det å ei» fra dette albumet og følger opp sin varmt mottatte debut som sangtekstforfatter i tillegg til å lage melodiøse og løse melodier med nordlandsk felekraft i seg.

Med smaken og klangen av ord på sin særegne måte formidler «Det å ei» tankene rundt det å ikke eie andres tid, å være tilstede i egen ro og la livet få leve.

Hør singelen her!

Susanne Lundeng

Lundeng har med forankring i nordnorsk folkemusikk utviklet seg til en særpreget komponist, arrangør og musikalsk fritenker, og har blant annet høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere. Musikken blir omtalt som drivende melankolsk, nedtonet, sår og stormfull.

Susanne Lundeng trio spiller disse stedene i høst:

22. oktober – Meieriet, Leknes

23. oktober – Hurtigrutens Hus, Stokmarknes

24. oktober – Narvik kulturhus

25. oktober – Finnsnes kulturhus, Fruene på Torget

26. oktober – UL Fram, Borkenes

31. oktober – Gjøvik, Tingbygningen på Hunn

01. november – Ullensaker, Herredshuset på Jessheim

02. november – Bø i Telemark, Bø Hotell, jazzklubben

19. november – Sunndal kulturhus

20. november – Rissa, Kulturcompagniet

21. november – Steinkjer, Dampsaga

22. november – Namsos kulturhus

23. november – Mo i Rana, Teaterkafeen

Frøydis Ruud

froydis@grappa.no

Susanne Lundengs "Det å ei" gjør seg godt til ettertenksomhet i høstmørket.
Susanne Lundeng legger snart ut på høstturné sammen med Nils-Olav Johansen og Erik Nylander.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Ann-Turi Ford er ute med bok og musikk om Samuel Hellen15.11.2019 11:02:33 CETPressemelding

Møt smeden fra Brenneriveien som byr på en ny fortelling om norsk folkemusikk. Boka Samuels sang og de tre albumene Samuels sanger er ute på Heilo / Grappa Musikkforlag i dag. Utgivelsene omfatter de 40 visene som er nedskrevet etter Samuel Hellen (1813–1892). Prosjektets drivkraft er journalist, fagforfatter og sanger Ann-Turi Ford. Disse visene er en gullskatt som dulter borti fortellingen om norsk folkemusikk. Det hele er en hyllest til den særegne og hittil ukjente folkesangkilden Samuel Hellen, som ble født som omstreifer på Nøtterøy, og var en av Ludvig Mathias Lindemans største enkeltkilder. Som 29-åring ble Samuel dømt til livstid, og sonet i Slaveriet på Akershus Festning, hvor han ble kjent med Grundtvigs tanker. Etter ti år ble han benådet, etablerte smie i Christiania, og møtte Lindeman – som skrev ned hele førti sanger etter ham. De fleste er kjempeviser og Petter Dass-salmer. Hellen bryter med bildet av den stedfaste utøveren i en lokal tradisjon. Dette er også historien

hei kalas er ute med «Stygge dyr»15.11.2019 09:35:52 CETPressemelding

hei kalas slår et slag for de stygge dyrene rundt om i verden på sin nyeste singel, som slippes i dag på Grappa Musikkforlag. La skjeggkrea leve! Hør «Stygge dyr» her! Noen dyr har øya på stilk og tenna i pissevinkel. Og kanskje skabb eller lus, eller slimete hud og stikkete bein. Noen har flass og dårlig ånde og sikler hele tida. Noen har pigger med gift! Dette er de stygge dyra. Dem er det ingen som synger om. Det synes vi er veldig urettferdig: Alle syng om hest og hund og katt Om søte små kvalpa, pakka inn i vatt Men ingen syng om kloakkdyra Kloakkdyr er bra Stygge dyr hipp hurra Stygge dyr trenger også kjærlighet! Det er ikke bare søte katter som lager fin lyd, kommodovaranen sier kanskje også noe bra?! Og skjeggkrea må jo også bo en plass, har du tenkt på det? Vi har tenkt masse på det. Til slutt hadde vi tenkt så mye på det at det ble en sang. Den synes vi selv har blitt ganske fin, synes du? Dette er andre singel fra hei kalas sin kommende plate, Ell-o-ve-e, som kommer våren 20

Tre Små Kinesere er ute med ny singel15.11.2019 09:31:35 CETPressemelding

I dag kommer årets julegave fra Tre Små Kinesere; den tredje singelen fra deres kommende album. Går du rundt og trur du ikke får det te At det du e ikke strekke te Vente du på nån som kjem og hente dæ Vise dæ og hjelpe dæ Bare prøv å sje inni hjertet ditt Der står engelen klar og glæde sæ Hvis du bare tør å åpne dæ – Vinteren i Norden tvinger oss til å gå inn, inn i huset og inn i oss selv. Vi blir mer åndelige. Mørket kan være tungt, det kan være trygt. Jeg tror vi kan finne lys inni oss selv, om vi finner det, hvorfor ikke kalle det en engel? Det er spørsmålet frontfigur i Tre Små Kinesere, Ulf Risnes, stiller med sin varmende nye singel «Engel i hjertet». Etter å ha sluppet «Det ska du få mæ te å tru» og «Vente på rødt» tidligere i år, er dette den tredje låta de trønderske legendene utgir i år, og mer skal det bli! Tre Små Kinesere sitt nye album kommer nemlig i 2020. Hør «Engel i hjertet» her!

Sigrid Moldestad endelig ute med ny singel: "Song til deg"8.11.2019 11:29:11 CETPressemelding

SONG TIL DEG -ny singel fra Sigrid Moldestad. “ .. e så glad at du fins”, syng Sigrid Moldestad i sin ny sang. En hyllest til hverdagane og ærligheten du kan vise fram til de aller nærmeste. Hør den her! Singelen er første smakebit av nytt album som kommer i løpet av neste år og er en livsbejande hyllest til livet med musikalske impulser fra både americana, norsk folkemusikk og folkrock. Sånn sett viderefører Moldestad de musikalske sporene fra forrige album, kritikerroste “Vere her” fra 2017. Da som nå er Yngve Leidulv Sætre produsent. Sigrid Moldestad sitt faste band låter med både med instrumenter og koringer og Sigrid selv bidrar med hardingfela si. Innspilt i Duper Studio i Bergen. Sigrid Moldestad er også aktuell med en lengre førjulsturne; “Vintersong” i Desember. Musikere: Sigrid Moldestad: vokal og hardingfele Sigbjørn Apeland: trøorgel/ vokal Anders Bitustøyl: bass/vokal Roald Kaldestad: gitar, slide/vokal Jørgen Sandvik: gitar/vokal Kåre Opheim: trommer/vokal Litt om Sigrid

Prisbelønte Susanne Lundeng er ute med nordnorsk juleplate8.11.2019 11:02:50 CETPressemelding

Det jubles når nylig mottaker av NOPAs tekstpris, felespiller og sanger Susanne Lundeng går sammen med Nord-Norges store organist Bjørn Andor Drage og den unike gitarist og sanger Nils-Olav Johansen og løfter frem den nordlandske julesangskatten gjennom juleplaten «Kimer I klokker». Sammen har de skapt en rikholdig og dyptgående juleplate med folketoner fra Nordland. Hør den her: https://orcd.co/kimeriklokker I vare og heftige arrangementer fremfører de kjære og kjente sanger som I denne søte juletid, No koma Guds englar, Mitt hjerte alltid vanker og mange flere, men alle med stedegne melodier fra Nordland, og mange med nordlandske tekster av Elias Blix og Petter Dass. Nordland er rik på gamle religiøse folketoner, men som ellers i Norge er det få som bruker de gamle stedegne melodiene når de synger julesanger. Mange av tonene har kildene sine i Saltdal og Saltdal kirke ble et naturlig innspillingssted.Heilo er svært glade for å stå bak denne utgivelsen med vakre gamle julesanger fra n