Surdeigs-boomen holder stand
I mars 2020 skrudde verden tempoet ned for alvor. Samtidig oppdaget nordmenn gledene ved baking, og særlig surdeigsbaking. Folk i hele Norge koste seg med hjemmebakte brød, boller og rundstykker.
Ett år etter nedstengningen sitter 4 av 10 fortsatt på hjemmekontor. Da er det kort vei til kjøkkenbenken og overvåking av gjærkulturen.
– Vi kan ikke lenger være så mye sammen eller gå så ofte på restauranter som før. Da er det naturlig at baking og hjemlige sysler får mer oppmerksomhet, sier samfunnsanalytiker Anne Cecilie Helene Zondag i MatPrat.
Surdeig er en felles familieaktivitet
For mange har også surdeigsbakingen blitt en slags familieaktivitet som engasjerer både store og små. Zondag tror dette er en av grunnene til at vi fremdeles er interessert i surdeig.
– I en ellers monoton hverdag er slike småprosjekter noe man kan samles om, i alle fall i en matinteressert familie, sier hun.
Hun tror også at mange ser på bakingen som et avbrekk fra hjemmekontorets skjerm når man ikke har muligheten til å ha små pauser med kollegaer foran kaffemaskinen på jobben.
Ifølge Opinions trendbaromenter consumer stories er mange ute etter det som oppleves nært, enkelt og ekte. Surdeigsbaking kan være et eksempel på dette. Godt brød er dessuten en type trøstende hverdagsluksus, slik en god kopp kaffe er.
– Jeg tror mye av engasjementet rundt baking handler om at vi omfavner det nære, og dette er en positiv ting vi kan bruke tid på her og nå, sier Zondag.
Vi har mer tid til å bake
Fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø, har sett den samme trenden.
– Hjemmebaking har vært en fallende aktivitet i mange år, men i en fersk undersøkelse oppgir 4 av 10 at de har lyst til å bake brød. Vi så samtidig en dobling av besøk på nettsiden vår, brodogkorn.no, da landet innførte strenge koronaregler i mars i fjor og interessen holdt seg oppe utover året.
Hun tror at mange har hatt lyst til å prøve seg på surdeig før koronaen, men at de har hatt det for travelt. Det siste året har gitt oss mer tid, og folk har fått muligheten til å boltre seg med baking på kjøkkenet.
– Surdeigsbaking kan være litt utfordrende å få til. Først trenger man en god surdeig. Så trenger man tid til at deigen skal få heve tilstrekkelig slik at smaken får utvikle seg. Når man får det til, får man imidlertid et brød med karakter og en smak, konsistens og skorpe som mange liker, sier Nordbø.
Hele surdeigsprosessen stimulerer også sanseapparatet vårt. Nordbø mener surdeigsbaking skaper en fin kontrast til den digitale hverdagen, fordi lukter, smaker og håndbåren kunnskap fanger interesse.
– Det er noe fascinerende med at man kan styre surdeigsprosessen, og det er lett å bli fascinert av mikrouniverset og fermenteringsprosessen som surdeigsbaking byr på, sier Nordbø.
Godt brød har verdi for oss
Selv om vi har fått nye ferdigheter og interesser, er ikke samfunnsanalytiker Zondag helt overbevist om at dette vil vare. Når kalenderen fylles opp tror hun antallet som driver med surdeigsbaking vil synke noe. Vi ser allerede at noen av veksten som startet i fjor er på vei ned.
– Samtidig tenker jeg at de som først har begynt å bake, vil ta det med seg – om ikke like intenst, sier hun.
Hun ser for seg at vi likevel har endret brødvanene våre, og at flere har behov for variasjon. Dette kan gjøre at flere også vil kjøpe seg et godt brød innimellom, også i fremtiden.
– Jeg tror flere er villig til å betale mer for et godt brød nå når de vet hvilket arbeid som ligger bak. De store bakeriene er også med på denne trenden, og vi ser at kjedene tilbyr brød bakt på surdeig, avslutter Zondag.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Cecilie Helene Zondag
Samfunnsanalytiker i MatPrat
anne.zondag@matprat.no
94360954
Torunn NordbøFagsjef brød og kornOpplysningskontoret for brød og korn
Tel:952 89 666torunn@brodogkorn.noAnne Cecilie Helene ZondagSamfunnsanalytikerMatPrat
Tel:94360954anne.zondag@matprat.noBilder



Lenker
Om Opplysningskontoret for brød og korn
Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.
OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn
Hiv deg på bollebølgen nå på fredag17.6.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Ungdom står i kø for nybakte boller. Sosiale medier flommer over av fristende boller i nye former, med mye fyll og fargerik glasur. Fredag 20. juni er det siste skoledag for mange av landets skoleelever. Hva passer vel bedre enn å feire med den norskeste bollen, skolebrødet?
Bypåske er tiden for nybakt brød14.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Bypåske er for mange en etterlengtet pause midt i våren. Helt perfekt for rolige frokoster med hjemmebakt langtidshevet grytebrød eller surdeigsfocaccia om du allerede har startet grillesesongen.
Vekk surdeigen til live i påsken11.4.2025 13:21:14 CEST | Pressemelding
Påsken er tiden for mirakler – da snakker vi ikke bare om religion og oppstandelse, men også surdeigsstarteren du kan vekke til live igjen. Etter en liten vinterdvale i kjøleskapet, trenger den bare vann, mel og litt omsorg for å boble av liv.
Nordmenn mer positive til grove brød og kornprodukter11.3.2025 08:39:00 CET | Pressemelding
Årets brødvaneundersøkelse viser at nordmenn i økende grad verdsetter grove brød og kornprodukter for deres helsefordeler og bærekraft. Samtidig er det en økende bevissthet rundt innholdet i brødene, noe som påvirker forbrukernes valg.
Hvilke pålegg er de mest populære i julen?3.12.2024 07:55:00 CET | Pressemelding
Listen over hvilke pålegg nordmenn vil ha på årets julefrokoster og lunsjer er lang og innbydende. Det er fire pålegg som topper listen i årets juleundersøkelse. De mest populære er egg, røkelaks/ørret, ulike oster og sylte. Her er tipsene om hvilke brød som passer til påleggsfavorittene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom