Summers og Silvola orkestrerer en smårollings hverdag

Sarah-Jane Summers og Juhani Silvola har satt sammen sitt eget kammerorkester, bestående av et stjernelag med norske folke-, klassisk- og jazz-musikere. Orkesteret ble døpt Sølvstrøk, og skaper en slagkraftig, nyanserik og livlig sound som kler duoens sjangeroverskridende musikk utmerket. Singel nummer to fra deres kommende plate heter «Tune for Alistair», og er dedikert til sønnen deres, som var 18 måneder gammel når musikken ble komponert.

Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola. Foto: Jonas Sjøvaag

Lytt

“Stykkets form illustrerer en typisk dag I livet til en smårolling,” sier Sarah-Jane. “Han våknet opp utrolig tidlig hver dag mens vi skrev musikken, stort sett mellom 04:00 og 05:00, med full energi og aktivitet fra første stund. Denne energien fortsatte så gjennom stort sett hele dagen, kun avbrutt av korte lurer og matpauser, helt frem til dagen til slutt endte i fredelig, men ofte kort, søvn.”

Karakteren til de skiftende melodiene og de livlige rytmene reflekterer kuriositeten til et barn som ser verden for første gang, noe som resulterte i at vi også begynte å se verden gjennom hans øyne.

“Åpningsfiguren gir meg følelsen av å sveve gjennom luften, eller å løpe så fort over nyklipt plen at det føles som at man flyr” sier Juhani.

Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola er en internasjonalt kritikerrost duo, med tre album kåret til «Top of the World» fra magasinet Songlines. I 2022 ble de nominert til Spellemann i kategorien tradisjonsmusikk for albumet «The Smoky Smirr O Rain». Sarah-Jane Summers er en av Skottlands fremste felespillere og er en tradisjonsbærer av felestilen fra det skotske høylandet. Hun har en master i norsk folkemusikk fra NMH og har gitt ut en rekke kritikerroste soloalbum med både tradisjonell og improvisert musikk, samt spilt med bl.a. Susanna Wallumrød, Benedicte Maurseth, Highasakite, Julie Fowlis og GRIT Orchestra. I tillegg til å være en ettertraktet og allsidig gitarist, er Juhani Silvola både en anerkjent komponist av elektroakustisk samtidsmusikk og plateprodusent, og spiller med bl.a. Frode Haltlis Avant Folk, Susanna Wallumrød og Torgeir Vassvik.

Sarah-Jane Summers: fele/komposisjon/arrangementer
Juhani Silvola: akkustisk gitar/komposisjon/arrangementer

Sølvstrøk:
Feler: Olav Luksengård, Mjelva Bjørn, Kåre Odde, Kevin Henderson, Vegar Vårdal, Selma French Bolstad, Erlend Viken
Bratsj: Mari Giske, Lise Voldsdal
Cello: Gregor Riddell, Kaja Fjellberg Pettersen
Kontrabass: Ellen Brekken

Singelrelease: 20.01.2023
Artist: Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk
Tittel: Tune for Alistair
ISRC: NOGHH2384010
Plateselskap: Heilo

Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola. Foto: Jonas Sjøvaag
Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola, live på Førdefestivalen 2021. Foto: Knut Utler
Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk. Live på Førdefestivalen 2021. Foto: Knut Utler
Cover: Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk - "Tune for Alistair"

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.