Subwoolfer rammet av korona - Bilal og NorthKid på MGP-scenen førstkommende lørdag

Melodi Grand Prix er sterkt berørt av korona. Kommende lørdag må NorthKid steppe inn for Subwoolfer under den tredje delfinalen.
Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Smitte og sykdomssituasjonen har i flere uker vært så prekær at det har satt MGP-sendingene i fare.

- Vi jobber på spreng med å holde årets produksjon flytende, men publikum skal vite at ingenting stopper Melodi Grand Prix. Heller ikke en pandemi. Vi gjør alt i vår makt for å gi folket en skikkelig musikkfest gjennom vintermørket, sier MGP-sjef Stig Karlsen.

Stepper inn på kort varsel

Forhåndskvalifiserte Subwoolfer, som skulle opptre med sin låt «Give That Wolf a Banana», utgår fra denne sendingen på grunn av koronasmitte. Inn kommer forhåndskvalifiserte NorthKid, som skulle vist seg fram i den siste delfinalen 5. februar. De entrer derfor MGP-scenen allerede nå på lørdag med sin låt «Someone».

Smittesituasjonen har forverret seg den siste tiden, og et titalls personer i produksjonen har blitt erstattet underveis. Forrige uke måtte som kjent Kåre Magnus Berg og Mikkel Niva klare seg uten Annika Momrak på grunn av sykdom.

Stig Karlsen sier videre:

NorthKid er en sporty gjeng som nå kaster seg rundt for å rekke helgens sending med alt hva det innebærer av forberedelser. Vi er helt avhengige av smidighet i denne perioden, og er takknemlig for at de stepper inn. Vi ønsker NorthKid lykke til med forberedelsene, og Subwoolfer god bedring og velkommen tilbake neste uke, sier Karlsen.

The Show Must Go On

Det kom veldig brått på det her. Samtidig er vi jo alle i en vanskelig smittesituasjon for tiden, og må hjelpe hverandre for å få ting til å gå opp. Vi jobber på spreng nå med å få alt klart til lørdagen. Det er jo ganske mye som skal gjøres med tanke på sceneshowet, og ikke minst innøving av låta som vi nå har én uke mindre på. Men som man sier: «the show must go on». Vi gleder oss i alle fall til endelig å få vist frem «Someone» til Norge, sier Bilal i NorthKid.

Subwoolfer har følgende kommentar til situasjonen:

På vår oppdagelsesferd rundt på jorden møtte vi et vesen som heter omikron! Vi fikk låne en merkelig tohjuls farkost av han, og nå er vi helt hekta. Den går dessverre ikke like fort som romskipet vårt og nå er vi så langt unna at vi ikke rekker tilbake til lørdag. Vi er veldig lei oss for det, men Jim tråkker så fort han kan.

Disse skal konkurrere om en finalebillett på lørdag

Førstkommende lørdag 29. januar er det VILDE, Sturla, Mari Bølla og Oda Gondrosen som skal kjempe om en finaleplass 19. februar.

Mari Bølla: «Your Loss»

Tekst og melodi: Lars Horn Lavik, Morten Franck og Mari Eriksen Bølla

Mari Eriksen Bølla (17) fikk sin første introduksjon til artistlivet da hun som 10-åring kom på 3. plass i den eneste sesongen av Idol Junior på TV 2. Etter dette fikk hun mulighet til å stå på små og store scener, alene og sammen med andre artister.

I 2020 tok Mari hele Norge med storm da hun – som tidenes yngste – vant Idol, kun 15 år gammel. Bryne-jenta har vært aktiv innen sang, formidling, dans, teater og skapende virksomhet hele livet. Musikken har alltid vært Mari sitt fristed, der hun kan uttrykke alle følelser. Den unge artisten jobber mye med låtskriving og har funnet sin særegne stil som artist hvor låter med sterke og personlige budskap er i fokus.

Etter seieren i Idol 2020 slapp hun vinnerlåten «Now That I Found You», og etter det har hun sluppet både en julelåt og den drivende poplåten «Not That Girl». Nå har hun flyttet til Oslo for å satse for fullt på artistkarrieren.

VILDE: «Titans»

Tekst og melodi: Vilde Johannessen, Ben Adams og Sindre Timberlid Jenssen

Vilde Johannessen er en 26 år gammel artist og låtskriver fra sommerøya Tjøme i Vestfold. Etter å ha fullført en bachelorgrad i musikk ved den anerkjente musikkskolen LIPA i England, flyttet hun til Oslo i 2018 for å satse på artistkarrieren. På samme tid gav hun ut sin første singel, «Get You», og har siden den gang gitt ut syv låter på eget plateselskap. Artisten har de siste årene også skrevet for andre artister i både inn- og utland, blant annet Stina Talling. Blant høydepunktene i egen artistkarriere har hun varmet opp for Matoma, Röyksopp og Julie Bergan, sunget på åpningen av Norway Cup, et utsolgt Rockefeller og Gullruten på TV 2. I starten av 2021 slapp Vilde singelen «Never Said Enough», og ble i den forbindelse kåret til «Månedens Urørt» av NRK P3. Kort tid etter ble låta «Motions» «Ukas låt» på samme radiokanal og gikk rett inn på Top 200 på Spotify.

Sturla: «Skår i hjertet»

Tekst og melodi: Sturla Fagerli Larsen

Sturla Fargerli Larsen er en 27 år gammel artist fra Trøndelag, som i ti år har gitt ut poplåter på trøndersk. Reisen startet under kulturkveldene på ungdomsskolen i Orkdal kulturhus, til flere utsolgte hus i Norge de siste årene. I 2020 gav han ut «Som Ingen Andre» sammen med Hanne Mjøen. Singelen «Kanskje Du Kan Vær Mitt Paradis» var A-listet på NRK P1 i flere måneder, samtidig som de resterende låtene på EP’en roterte på NRK P3.

Sturla jobber til daglig på det lokale smelteverket i Orkdal. Han trives med å sjonglere mellom smelteverket og artistkarrieren og mener at det setter positive spor i musikken. Nå er Sturla klar for å gjøre seg kjent for et større publikum i MGP.

Oda Gondrosen: «Hammer Of Thor»

Tekst og melodi: Morten Franck, Elsa Søllesvik, Torgeir Ryssevik og Oda Kristine Gondrosen

Oda Gondrosen er en 25 år gammel artist og låtskriver fra Gressvik utenfor Fredrikstad. Som 16-åring meldte hun seg på Idol, etterfulgt av The Voice i 2015, men hun følte seg for ung og synes det var vanskelig å komme noen vei med musikken etter dette. Oda la derfor musikkdrømmen på hylla i fire år og utdannet seg til sykepleier. Etter å ha jobbet noen år med mennesker i livets siste fase bestemte Oda seg for å satse på artistdrømmen mens hun enda har mulighet. Våren 2020 gav Oda musikkonkurranser en ny sjanse og takket ja til å delta i Idol for andre gang. Etter å ha gitt dommerne gåsehud uke etter uke, kom Oda helt til finalen og endte på en tredjeplass. Nå er det ingen vei tilbake for Oda som satser for fullt på musikken. Å få delta i Melodi Grand Prix har stått høyt på Odas ønskeliste i mange år og er en drøm som går i oppfyllelse. Nå er scenen hennes med låta «Hammer Of Thor».

NorthKid: «Someone»

Tekst og melodi: Helge Moen, Alex Charles, Sandra Lyng og Jim Bergsted

NorthKid er et nordnorsk popband frontet av Bilal Saab, som sjarmerte seg inn i mange norske stuer da han vant Stjernekamp i 2019. Med sin opprinnelse fra Alta og Hasvik er NorthKid muligens verdens nordligste boyband, og nå går de all-in for å ta Norge med (nordnorsk) storm og vise seg verdig en plass i Eurovision Song Contest i mai. Ved siden av Bilal består bandet av Helge Moen, Håkon Guttormsen, Sebastian Willassen og Vegard Olaussen.

Musikkglede, lekenhet og aksept er viktige verdier for bandet i alt de gjør, noe de også håper å vise gjennom sin deltagelse i Melodi Grand Prix.

Subwoolfer viser seg fram lørdag 5. februar

Subwoolfer: «Give That Wolf a Banana»

Tekst og melodi: Keith og Jim

Brødrene Keith og Jim møttes for 4,5 milliarder år siden, da månen var en egen planet. Siden da har de erobret hver eneste planet i universet med musikken sin, og er dermed det største bandet i galaksen – noensinne.

Den 20. juni 1969 dalte profeten Neil ned fra himmelen. De kalte han for «mannen med de sterkeste armene». Han lovet å hjelpe Keith og Jim med å bli superstjerner på jorden. Han skulle komme og hente dem når de hadde skrevet den beste sangen i hele universet. Neil kom dessverre aldri tilbake, men Subwoolfer fikk tak i DJ Astronaut og har nå kommet seg til Jorden. Nå skal de lete etter Neil, og ta den musikalske tronen med sangen «Give the Wolf a Banana». Dette skal de få til ved å opptre på den mest prestisjefulle scenen på hele jorden: MGP Norge 2022.

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
NorthKid. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Subwoolfer. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Subwoolfer. Foto: Dj Astronaut
Mari Bølla. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Sturla Fagerli Larsen. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Vilde (Vilde Johannessen) Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
NorthKid. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
Oda Gondrosen. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.