Styrker barnevernet med ny digital løsning
-Vi skal levere en løsning som sikrer raskere behandling og beslutninger på best mulig grunnlag i saker som omhandler barn i sårbare situasjoner. Dette er kanskje et av de viktigste oppdragene vi kan ta på oss, sier Norgessjef Geir Arne Olsen i Netcompany.
IT-selskapet Netcompany fikk nylig tildelt oppdraget med å utvikle den nye Smittestopp-appen for Folkehelseinstituttet og ble også nylig valgt som Statens legemiddelverks digitaliseringspartner i utviklingen av en ny digital plattform.
Stort behov for bedre IT-løsninger i barnevernet
De siste årene er det gjennomført flere vurderinger av kvaliteten til IT-løsningene som benyttes i det kommunale barnevernet. Disse viser at utilstrekkelig IT-støtte begrenser barnevernets evne til å gi god og effektiv hjelp til barn og unge. Det slås også fast at manglende hjelp fra IT-løsninger hindrer barnevernet i å nå formålet med barnevernloven. I tillegg er det et stort behov for mer sikker håndtering av sensitiv informasjon.
DigiBarnevern består av to prosjekter, et kommunalt og et statlig prosjekt. Sammen har de som mål å øke kvaliteten i det kommunale barnevernet, blant annet ved å sørge for bedre IT-løsninger.
- Dette er et svært viktig samfunnsoppdrag. Prosjektet viser hvorfor digitalisering av offentlige systemer ikke bare er viktig for å effektivisere og forenkle prosesser, men også fordi det kan sikre et mer riktig resultat, som til syvende og sist kan bety bedre levekår for de yngste og mest sårbare i samfunnet, sier Olsen.
I utviklingen av løsningene har Netcompany trukket inn barnevernspedagoger, for å forsikre seg om at de digitale løsningene blir gode, effektive og enkle verktøy som også er godt integrert med tilstøtende instanser.
DigiBarnevern ble startet i 2016 for å øke barnevernets evne til å gi god og effektiv hjelp til barn og unge som trenger det og er et samarbeid mellom Bufdir, KS og kommunene Trondheim, Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Bærum, Asker og Lørenskog. Anskaffelsen er gjennomført av disse kommunene, og Netcompany skal nå bidra til å styrke det kommunale barnevernet ved å levere det nye fagsystemet Modulus Barn, en løsning som baseres på den danske løsningen DUBU (Digitalisering - Udsatte Børn og Unge) - et felleskommunalt IT-system som brukes av barnevernstjenesten i størstedelen av 98 danske kommuner. Fagsystemet skal bidra til økt kvalitet, effektivitet og forsvarlighet, og legge til rette for at kommunalt barnevern kan samhandle med for eksempel barn og familier gjennom innbyggertjenester eller meldere gjennom Nasjonal portal for bekymringsmeldinger.
Omfattende samarbeid med det offentlige
Netcompanys oppdrag med å lage en ny smittestopp-app for norske myndigheter og løsningen som Statens Legemiddelverk skal ta i bruk har allerede fått mye omtale. Selskapet spesialiserer seg på teknologi som bidrar til å digitalisere offentlig sektor.
- Med enkle tilpasninger, kan våre allerede utviklede og velprøvde løsninger gjenbrukes på tvers i offentlige sektor, fordi offentlig forvaltning har mange av de samme utfordringene og ofte sammenfallende behov. Dette kaller vi for vårt GovTech rammeverk. Denne tilnærmingen til digitalisering bidrar til at det offentlige kan spare penger og utvikle bedre løsninger raskt, gjennom gjenbruk av eksisterende teknologi, sier Olsen.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Arne Olsen
Norgessjef
+47 916 01 473
geirao@netcompany.com
Bilder
Om Netcompany
Netcompany er et internasjonalt selskap med nærmere 3000 ansatte og hovedkontor i
København. Vi er etablert i seks land med kontorer i Oslo, Aarhus, Aalborg, London, Derby,
Leeds og Delft, samt utviklingskontorer i Warszawa og Ho Chi Minh. Vår oppgave er å levere ende-til-ende IT-løsninger innen alt fra utvikling, vedlikehold og drift til ulike bransjer innen privat og offentlig sektor. Netcompany har 250 medarbeidere i Norge.
Følg pressemeldinger fra Netcompany
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Netcompany på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Netcompany
Netcompany suser inn som beste nykommer på Universums liste over Norges mest attraktive arbeidsgivere13.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Oslo, 12.mai 2022. Netcompany kommer på 31. plass på Universums årlige kåring over «Norges mest attraktive arbeidsgivere» blant studenter.
Netcompany skal utvikle digitale tjenester for Oslo kommune2.2.2022 10:29:00 CET | Pressemelding
Oslo kommune ved Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) og Netcompany har inngått en eksklusiv rammeavtale for kjøp av utvikling og forvaltning av digitale tjenester for Oslo kommune. Formålet med avtalen er å sikre at Oslo kommune har tilgang til riktig kompetanse og kapasitet for å kunne utvikle, forvalte og videreutvikle digitale tjenester på dagens sentrale plattform med høy kvalitet for innbyggere, ansatte og næringsliv. Den skal videre støtte opp under den teknologiske utviklingen og fremtidige hov for tjenestene i kommunen.
Nordmenn over 60 år mest fornøyde med myndighetenes digitale løsninger13.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
En undersøkelse gjennomført av Kantar for Netcompany viser at det er stor tilfredshet med offentlige, digitale tjenester blant folk. Undersøkelsen viser at de over 60 år har høyest andel meget eller svært fornøyde brukere av offentlige digitale tjenester.
Netcompany valgt som IT-partner i utviklingen av koronasertifikat30.4.2021 13:26:42 CEST | Pressemelding
En endelig versjon av det norske koronasertifikatet skal lanseres i slutten av juni, og nå har FHI utpekt IT-selskapet Netcompany som myndighetenes samarbeidspartner i utviklingen av løsningen.
Smittestopp-leverandøren Netcompany skal utvikle digitalt koronapass23.3.2021 06:57:49 CET | Pressemelding
Danske myndigheter har gitt IT-selskapet Netcompany oppdraget med å utvikle en koronapass-app for Danmark. - Nå er vi motiverte og klare for å gjøre den samme jobben i Norge, slik at landet kan gjenåpnes så raskt som mulig, sier norgessjef Geir Arne Olsen.