Netcompany valgt som IT-partner i utviklingen av koronasertifikat
- Vi er veldig glade for å ha blitt utpekt som myndighetenes samarbeidspartner i arbeidet med å utvikle et norsk koronasertifikat. Netcompany utvikler tilsvarende løsninger i både Danmark og Storbritannia, og det gir oss et godt utgangspunkt for å bistå i utviklingen av en løsning i Norge. Vi er sikre på at vi raskt og trygt vil bidra til få på plass et norsk koronasertifikat som kan bli viktig i gjenåpningen av det norske samfunnet, sier Geir Arne Olsen, daglig leder i Netcompany.
Det er Helsedirektoratet som leder prosjektet med å lage det norske koronasertifikatet, sammen med FHI, Norsk helsenett og Direktoratet for e-helse.
- Oppdraget starter med det samme. Vi ser frem til å bidra med vår kompetanse og våre forslag til løsninger, også basert på våre erfaringer fra Danmark og Storbritannia, sier Olsen.
I sin begrunnelse for tildelingen av oppdraget til Netcompany, skriver FHI:
«Netcompany Norway AS har levert et gjennomgående godt tilbud med solide beskrivelser og refleksjoner knyttet til alle de oppstilte kravene. Under tildelingskriteriet kvalitet ble Netcompany Norway AS rangert som nummer en på alle delkriteriene og dermed også som nummer en på hovedkriteriet kvalitet. Netcompany Norway AS ble også rangert som nummer en på tildelingskriteriet pris og har følgelig det beste forholdet mellom kvalitet og pris og innstilles dermed som vinner av konkurransen.»
IT-selskapet bak Smittestopp-appen
Netcompany står også bak dagens norske Smittestopp-app, i tillegg til at IT-selskapet den siste tiden har fått tildelt flere oppdrag for ulike deler av norsk offentlig sektor.
- Løsninger som digitaliserer offentlig sektor er helt i kjernen av det vi jobber med. I stedet for å bygge tungrodde og begrensede løsninger, benytter vi oss av byggeklosser og erfaringer vi allerede har. Det er et utgangspunkt vi tar med oss også inn i dette oppdraget, for å finne løsninger sammen med myndighetene på vei frem til en rask lansering av et norsk koronasertifikat, sier Olsen.
Netcompany leverer innovative samfunnsløsninger
Netcompany har den siste tiden vunnet flere sentrale oppdrag for offentlig sektor i Norge, inkludert utviklingen av den nye versjonen av Smittestopp-app-en. Netcompany vant i løpet av fjoråret også en ny kontrakt med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) om å utvikle en digital plattform for å håndtere tildeling og utbetaling av søknader om integreringstilskudd til norske kommuner. Videre inngikk Netcompany avtaler med KS og kommunene Trondheim, Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Bærum, Asker og Lørenskog for leveranse av en felles løsning for digitalt barnevern.
Høsten 2020 ble Netcompany valgt som Statens legemiddelverks digitaliseringspartner iutviklingen av en ny digital plattform, der man utvikler neste generasjons systemstøtte forLegemiddelverkets kjernevirksomhet.
Olsen peker på at erfaringene, kunnskapen og metodeverket fra selskapets mange leveranser både i Norge og verden for øvrig gir Netcompany en sterk markedsposisjon.
Kontakter
Geir Arne Olsen
Norgessjef
Geir Arne OlsenNetcompany
Tel:91601473geirao@netcompany.comBilder
Om Netcompany
Netcompany er et internasjonalt selskap med nærmere 3000 ansatte og hovedkontor i
København. Vi er etablert i seks land med kontorer i Oslo, Aarhus, Aalborg, London, Derby,
Leeds og Delft, samt utviklingskontorer i Warszawa og Ho Chi Minh. Vår oppgave er å levere ende-til-ende IT-løsninger innen alt fra utvikling, vedlikehold og drift til ulike bransjer i privat og offentlig sektor. Netcompany har 250 medarbeidere i Norge.
Følg pressemeldinger fra Netcompany
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Netcompany på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Netcompany
Netcompany suser inn som beste nykommer på Universums liste over Norges mest attraktive arbeidsgivere13.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Oslo, 12.mai 2022. Netcompany kommer på 31. plass på Universums årlige kåring over «Norges mest attraktive arbeidsgivere» blant studenter.
Netcompany skal utvikle digitale tjenester for Oslo kommune2.2.2022 10:29:00 CET | Pressemelding
Oslo kommune ved Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) og Netcompany har inngått en eksklusiv rammeavtale for kjøp av utvikling og forvaltning av digitale tjenester for Oslo kommune. Formålet med avtalen er å sikre at Oslo kommune har tilgang til riktig kompetanse og kapasitet for å kunne utvikle, forvalte og videreutvikle digitale tjenester på dagens sentrale plattform med høy kvalitet for innbyggere, ansatte og næringsliv. Den skal videre støtte opp under den teknologiske utviklingen og fremtidige hov for tjenestene i kommunen.
Nordmenn over 60 år mest fornøyde med myndighetenes digitale løsninger13.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
En undersøkelse gjennomført av Kantar for Netcompany viser at det er stor tilfredshet med offentlige, digitale tjenester blant folk. Undersøkelsen viser at de over 60 år har høyest andel meget eller svært fornøyde brukere av offentlige digitale tjenester.
Smittestopp-leverandøren Netcompany skal utvikle digitalt koronapass23.3.2021 06:57:49 CET | Pressemelding
Danske myndigheter har gitt IT-selskapet Netcompany oppdraget med å utvikle en koronapass-app for Danmark. - Nå er vi motiverte og klare for å gjøre den samme jobben i Norge, slik at landet kan gjenåpnes så raskt som mulig, sier norgessjef Geir Arne Olsen.
Netcompany inntar Trondheim og jakter på nye IT-talenter15.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
IT-selskapet Netcompany løser store og viktige oppdrag for norske myndigheter og større bedrifter, og har nylig utviklet Smittestopp-appen og Barnevernets nye digitale plattform. Flere store oppdrag gjør nå at selskapet jakter på nye lokaler og 30 medarbeidere i Trondheim som de håper skal bli til 100.