Nordmenn over 60 år mest fornøyde med myndighetenes digitale løsninger
Nordmenn over 60 synes også det er lettere å bruke digitale tjenester enn den yngre generasjonen.
- Det er gledelig å registrere at nordmenn over 60 år er positiveil digitaliseringen av offentlige tjenester. Det gir et klart signal om at flere tjenester bør bli digitale, sier daglig leder Geir Arne Olsen i IT-selskapet Netcompany.
I kjølvannet av pandemien ønsket Netcompany å finne ut mer om hvordan nordmenn flest opplever en ny og mer digital hverdag – også når de skal forholde seg til offentlig sektor.
- Disse resultatene viser at det er ingen grunn til å være bekymret for at den eldre delen av befolkningen ikke henger med i digitaliseringen av offentlig sektor, snarere tvert imot, sier Olsen. - Samtidig bør vi være opptatt av at også de yngre både forstår og benytter seg av løsningene, understreker han.
60 % av alle som deltok i undersøkelsen svarer at de er meget eller svært godt fornøyd med den statlige, digitale tjenesten de brukte sist.
Norge henger etter danskene
Danmark er kjent for å ha lykkes med digitalisering av offentlig sektor, sist ifølge FN og deres E-Government Survey 2020. Derfor har nabolandet blitt brukt for å sammenligne hvordan Norge henger med på digitaliseringsbølgen.
Undersøkelsen viser at danskene synes det er enklere å bruke de offentlige, digitale tjenestene enn hva nordmenn synes. Nær 70% av danskene sier at tjenesten de benyttet sist var meget eller svært enkel å bruke. I Norge er tallet 58%.
- Vi står overfor et digitaliseringsparadoks. Nordmenn bruker sosiale medier mer og handler mer på nett enn hva danskene gjør. Samtidig bruker vi digitale, offentlige tjenester i mindre grad enn hva danskene gjør. Her bør norske myndigheter la seg inspirere til å utvikle enda flere tjenester til befolkningen, sier Olsen i Netcompany.
Bakgrunn:
Kantar har på oppdrag fra Netcompany utarbeidet en undersøkelse som har kartlagt befolkningens oppfatning av de offentlige, digitale tjenestene – både nasjonalt og regionalt. Undersøkelsen kartlegger hvordan befolkningen i Norge relativt til Danmark opplever brukervennligheten i de offentlige, digitale tjenestene.
Respondentene ble spurt om hvor fornøyde de er med de offentlige digitale tjenestene, hvilke tjenester de er mer og mindre fornøyde med, og i hvilke situasjoner de i størst grad tar i bruk digitale virkemidler. Undersøkelsen har også som formål å kartlegge teknologimodenheten i samfunnet brutt ned på ulike aldersgrupper.
Kontakter
Geir Arne Olsen
Administrerende direktør, Netcompany Norge
E-post: geirao@netcompany.com
Telefon: 916 01 473
Anders Hovde
Seniorrådgiver Kantar TNS
E-post: Anders.hovde@kantar.no
Telefon: 907 75 520
Bilder
Om Netcompany
Netcompany er et internasjonalt selskap med nærmere 3000 ansatte og hovedkontor i
København. Vi er etablert i seks land med kontorer i Oslo, Trondheim, Aarhus, Aalborg, London, Derby, Leeds og Delft, samt utviklingskontorer i Warszawa og Ho Chi Minh. Vår oppgave er å levere ende-til-ende IT-løsninger innen alt fra utvikling, vedlikehold og drift til ulike bransjer innen privat og offentlig sektor. Netcompany har 250 medarbeidere i Norge.
Følg pressemeldinger fra Netcompany
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Netcompany på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Netcompany
Netcompany suser inn som beste nykommer på Universums liste over Norges mest attraktive arbeidsgivere13.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Oslo, 12.mai 2022. Netcompany kommer på 31. plass på Universums årlige kåring over «Norges mest attraktive arbeidsgivere» blant studenter.
Netcompany skal utvikle digitale tjenester for Oslo kommune2.2.2022 10:29:00 CET | Pressemelding
Oslo kommune ved Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) og Netcompany har inngått en eksklusiv rammeavtale for kjøp av utvikling og forvaltning av digitale tjenester for Oslo kommune. Formålet med avtalen er å sikre at Oslo kommune har tilgang til riktig kompetanse og kapasitet for å kunne utvikle, forvalte og videreutvikle digitale tjenester på dagens sentrale plattform med høy kvalitet for innbyggere, ansatte og næringsliv. Den skal videre støtte opp under den teknologiske utviklingen og fremtidige hov for tjenestene i kommunen.
Netcompany valgt som IT-partner i utviklingen av koronasertifikat30.4.2021 13:26:42 CEST | Pressemelding
En endelig versjon av det norske koronasertifikatet skal lanseres i slutten av juni, og nå har FHI utpekt IT-selskapet Netcompany som myndighetenes samarbeidspartner i utviklingen av løsningen.
Smittestopp-leverandøren Netcompany skal utvikle digitalt koronapass23.3.2021 06:57:49 CET | Pressemelding
Danske myndigheter har gitt IT-selskapet Netcompany oppdraget med å utvikle en koronapass-app for Danmark. - Nå er vi motiverte og klare for å gjøre den samme jobben i Norge, slik at landet kan gjenåpnes så raskt som mulig, sier norgessjef Geir Arne Olsen.
Netcompany inntar Trondheim og jakter på nye IT-talenter15.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
IT-selskapet Netcompany løser store og viktige oppdrag for norske myndigheter og større bedrifter, og har nylig utviklet Smittestopp-appen og Barnevernets nye digitale plattform. Flere store oppdrag gjør nå at selskapet jakter på nye lokaler og 30 medarbeidere i Trondheim som de håper skal bli til 100.