Strim og fotball.tv lanserer granskende Qatar-dokumentar

Strim og fotball.tv lanserer “Kampen om sannheten”. Dokumentaren belyser Norges Fotballforbund sitt nei til boikott av årets fotball-VM.

“Kampen om sannheten” er en dokumentar om den norske debatten rundt boikott av fotball-VM i Qatar, og spillet i kulissene. Den gir et unikt innblikk i hva som skjedde i NFF, FIFA, Qatar og det norske supportermiljøet før vedtaket om at Norge ikke skulle boikotte VM i Qatar.

Dokumentaren består av tre episoder. Bak den står Andreas Selliaas, Aleksander Schau, Thomas Aune og Frode Lia.

- Vi ønsker at sannheten skal frem. Denne dokumentaren gir et helt nytt innblikk i historien og spillet rundt norsk fotballs nei til boikott av historiens skitneste VM, sier Frode Lia i fotball.tv.

Årets Fotball VM i Qatar engasjerer. Mye av engasjementet knyttet til sportsvasking, grov korrupsjon og brudd på grunnleggende menneskerettigheter i vertslandet Qatar.

- Flere har valgt å boikotte årets VM, mens andre mener en slik protest ikke er rett virkemiddel, og vil bruke stemmen sin for å belyse problematikken, sier Kommersiell direktør i Strim og RiksTV, Ole Andre Skarbøvik.

- Hva som er rett tilnærming sitter ikke vi med fasiten på, og vi respekterer at ulike mennesker har ulike meninger. For oss føles det imidlertid riktig å løfte frem innhold som også belyser de kritikkverdige forholdene knyttet til årets VM, fremfor å invitere til fotballfest. Vi er stolte over å gi alle våre kunder tilgang til denne viktige dokumentaren som viser medaljens bakside. Samtidig har vi full forståelse for at mange fortsatt ønsker å se kampene som de vil finne på sin naturlige plass, under sportsmenyen, sier Ole Andre Skarbøvik.

Gjennom samarbeidet vil “Kampen om sannheten” bli tilgjengelig for alle Strim- og RiksTV-kunder i forbindelse med årets fotball-VM.

- Vi ønsker å nå ut til flest mulig med denne dokumentaren, og gjennom samarbeidet med Strim og RiksTV vil flere få muligheten til å se den. At de som distributør har et bevisst forhold til problematikken gjør at de er en veldig riktig samarbeidspartner for oss, sier Frode Lia i fotball.tv.

- Dokumentaren ble ferdigstilt forleden dag, og nå jobber vi på spreng for å få den ut til kundene våre. Vi kan ikke love en eksakt lanseringsdato, men den vil være på plass i god tid før første avspark i Qatar-VM søndag 20. november, sier Skarbøvik.

I tillegg til “Kampen om sannheten” vil alt øvrig innhold fra Fotball.tv bli tilgjengelig for Strim og RiksTVs kunder.

- Fotball.tv er en perfekt match for oss. Vi har satset knallhardt på premium fotballrettigheter det siste året, og med innholdet fra fotball.tv styrker vi tilbudet til de fotballinteresserte ytterligere, sier Rune Åsprang, Produktdirektør i Strim og RiksTV.

Trailer kan ses her.

For mer informasjon, kontakt Kommersiell direktør i Strim / RiksTV Ole Andre Skarbøvik (ole.andre.skarbovik@rikstv.no / 928 49 343) eller Frode Lia (frodelia@protonmail.com / 950 33 207) i fotball.tv

Frode Lia
Andreas Selliaas