Streiken i Felleskjøpet er over

- Spekter/Felleskjøpet er fornøyd med at vi i kveld med Riksmeklerens hjelp har kommet fram til en forhandlingsløsning med YS/Negotia. Streiken i Felleskjøpet vil dermed bli avblåst, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter.

De ansatte som har vært i streik, går tilbake på jobb fra arbeidstidens begynnelse onsdag morgen (25. september)

Løsningen innebærer at Negotias medlemmer får et lønnsoppgjør på 3,2 prosent per 1.april 2019, noe som er på linje med det resten av de ansatte i Felleskjøpet har fått, og i tråd med normen fra frontfaget.

Lokal enighet om veien videre
- Som vi hele tiden har lovet, kommer vi til å invitere alle organisasjonene i Felleskjøpet til en prosess for å avklare behovet for særavtaler etter overgangen til NHO Mat og drikke. Denne prosessen ønsker vi å starte så raskt som mulig, sier konsernsjef John Arne Ulvan i Felleskjøpet.

Felleskjøpet har gjort det klart at de lønns- og arbeidsvilkår som gjelder i Felleskjøpet pr 31. mars 2020, videreføres frem til revisjonen 2020 av den overenskomsten Negotias medlemmer blir omfattet av i NHO Mat og Drikke er sluttført, dog ikke lenger enn til 15. september 2020.

- Med tanke på dyrevelferden og Felleskjøpets kunder, er vi fornøyd med at streiken er over, og at vi nå kan komme tilbake i ordinær drift. Vi gleder oss til å se alle våre kollegaer tilbake på jobb i morgen, og ser også fram til et godt samarbeid med alle de ansattes organisasjoner for å utvikle Felleskjøpet videre, sier Ulvan.

Ny krisepakke fra regjeringen: Viktig bidrag for normalisering29.5.2020 13:58:25 CESTPressemelding

- Det er positivt at regjeringens tiltakspakke legger grunnlag for en mer normal situasjon for både virksomheter og ansatte og det er viktig at de foreslåtte tiltakene ikke varer lenger enn nødvendig. Bedriftene er nå avhengig av å raskt få i gang produksjonen, øke produktiviteten og få alle permitterte og arbeidsledige inn i ordinære ansettelsesforhold og verdiskapende arbeid. Det er avgjørende for vekst og velferd, sier Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Frykter kollaps i kollektivtrafikken30.3.2020 20:32:45 CESTPressemelding

- Situasjonen til kollektivtrafikkaktørene er akutt og alvorlig, og krisepakken regjeringen la frem på fredag er for lite forpliktende. Regjeringen varsler en ny gjennomgang i revidert nasjonalbudsjett, men kollektivselskapene har ikke tid til å vente til i mai. Dette er aksjeselskaper som kan gå konkurs dersom det ikke kommer økonomiske midler raskt. Dette er ikke virksomheter som samfunnet bare kan se på at blir avviklet, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter.

Streiken fra YS/Negotia var tariffstridig og ulovlig - viktig seier for den norske modellen i Arbeidsretten27.9.2019 10:42:18 CESTPressemelding