STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN

Til olje-og energiminister Marte Mjøs Persen

postmottak@oed.dep.no

STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN

De strakstiltakene som har vært nevnt offentlig, redusert el-avgift, bortfall av mva og økt bostøtte til de som blir hardest rammet, vil monne lite i den situasjonen som avtegner seg for vinteren.

Ifølge NRK anslår kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight at prisnivået på strøm ikke kommer ned før i april neste år.

Motvind Norge vil derfor foreslå et tiltak som vil redusere selve strømprisen:

Det er å stanse forsyning til sokkelinstallasjonene med strøm fra land til alle sokkelinstallasjoner som har gassturbiner som kan overta nødvendig strømproduksjon. Det går nå så store mengder strøm ut på sokkelen, at gjennomføring av dette tiltaket vil gi umiddelbar og klart dempende effekt på strømprisene på land. En slik ordning bør beholdes til strømprisene kommer ned på et mer normalt norsk nivå.

En gjennomføring av tiltaket bør følges opp av kontroll med at kraftselskapene ikke øker eksporten tilsvarende, for å opprettholde de høye strømprisene.

For Motvind Norge er det viktig at myndighetene iverksetter tiltak som gir effekt direkte på strømprisene. Det vil bidra til å unngå at strømprisnivået i Norge biter seg fast på høyere nivåer enn nødvendig, og som da i neste omgang utløser krav om ytterligere nedbygging av verdifull natur med flere vindkraftverk på land.

En slik tidsbegrenset stopp i leveransene av strøm til sokkelen, vil ikke bare berge husholdningene gjennom vinteren. Dagens strømpriser vil bli dramatisk for spesielt prosessindustri som henter deler av energibehovet i spotmarkedet.

En tidsbegrenset reduksjon av strøm til sokkelen som et krisetiltak, eventuelt begrunnet i EØS-avtalens paragraf 112, antas ikke å stride mot noen formelle forpliktelser landet har.

Erfaringer med en slik midlertidig ordning vil også bli nyttige i diskusjonen om videre elektrifisering av sokkelen, noe som allerede er et aktuelt politisk tema for det nye Stortinget.

Norske husholdninger ligger i toppen i Europa i forbruk av strøm, fordi det norske samfunnet er kommet lenger enn de fleste land i elektrifisering. Norske husholdninger blir dermed langt hardere belastet enn husholdninger i utlandet av strømprisøkninger, selv om strømprisene her i landet vanligvis er noe lavere enn i landene rundt oss. Den store kabelkapasiteten mot kontinentet og England har nå drevet prisene til rekordnivåer, spesielt i Sør-Norge som får størst effekt av strømprisimporten.

Stein Malkenes

-daglig leder-

Høyesterett - Konsesjonene er ugyldige. Roan og Storheia vindkraftverk er bygd ulovlig!11.10.2021 17:25:47 CEST | Pressemelding

Motvind Norge gratulerer Fovsen-Njaarke og hele Norge. Vi takker reindrufta for at de har orket å stå i dette presset så mange år. Vedtak om konsesjon til vindkraftutbygging på Fosen er kjent ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse. Høyesterett anser ikke begrunnelse med «det grønne skifte» og klima kan overstyre rettighetene. Regjeringa ble i 2019 bedt om å stanse anleggene i påvente av rettsavgjørelser, men ga likevel anlegget klarsignal. Høyesteretts avgjørelse åpner opp for full gjennomgang av lovbrudd og ansvar i dette skandale regimet. Saka er ikke minst en utfordring for Norges omdømme internasjonalt. Storting og regjering må nå prioritere gransking og oppvask.

Statnetts rolle i kraftforsyningen må granskes1.10.2021 09:48:47 CEST | Pressemelding

I dag tas den nye sjøkabelen til England i bruk, og i dag tidlig har Motvind Norge markert sin motstand mot de senere års unødvendige bygging av stadig flere utenlandskabler. Kablene er bygd av Statnett, og markeringen foregikk utenfor Statnetts kontorer i Nydalen i Oslo. Motvind Norge og Industriaksjonen har i dag sendt brev der vi ber Riksrevisjonen foreta en full gjennomgang av Statnetts rolle i den store utbyggingen av nye utenlandsforbindelser siden Statnett ble opprettet 1.1.1991. Stein Malkenes daglig leder i Motvind Norge overrakte kopi av brev til Henrik Glette som er kommunikasjonsdirektør i Statnett.

Roan vindkraftverk – faktiske inngrep tre ganger større enn de som var godkjent30.9.2021 10:10:30 CEST | Pressemelding

I Dagens Næringsliv forleden opplyser førsteamanuensis Ivar Svare Holand og masterstudent Knut Botten fra Nord Universitet at naturinngrepene ved vindkraftanlegget i Roan er 2,27 km2, ikke 0,85 km2 som ble oppgitt i konsesjonssøknaden. Altså et formidabelt avvik! Studien bekrefter Motvind Norge sine beregninger fra 2019, og at at både regjeringen og NVE feilinformerer om omfanget av arealinngrep ved utbygging av vindkraft. Dette har vi sett i mange anlegg og sagt lenge. Dette har folk i de berørte områdene sagt lenge. Dette har bransjen, NVE og regjeringen benektet lenge. Er det rart at folk er opprørte?

Ti bod – innspel til regjeringspartia28.9.2021 14:08:20 CEST | Pressemelding

“Gjennomfør ei uhilda gransking av korleis konsesjonssakene for vindkraft og overføringsnett er handtert dei siste 20 åra i statsforvaltninga, med særleg vekt på NVE, OED, Miljødirektoratet, kommunane og statsforvalteren sine roller og forvaltningspraksis.” Dette er eit av dei ti natur- og energibod Motvind Norge no har sendt til AP, SP og SV. Vindkraftbransjen si rasering av naturarven dei siste åra må stansast, i staden må vi bruke allereie tilgjengeleg energi mykje meir effektivt, seier påtroppande dagleg leiar i Motvind Norge, Stein Malkenes. – Våre ti natur- og energibod tek utgangspunkt i regjeringa Bratteli sine ti oljebod som Stortinget samrøystes vedtok for 50 år sidan og som la til grunn at oljeformuen skulle tilhøyre det norske felleskapet. I energipolitikken er dette prinsippet blitt heilt borte til fordel for profittmaksimering for kraftbransjen. Dette gjer seg også utslag i prisauken på straum, noko vi har advart mot i lang tid, seier Malkenes