STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN

Til olje-og energiminister Marte Mjøs Persen

postmottak@oed.dep.no

STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN

De strakstiltakene som har vært nevnt offentlig, redusert el-avgift, bortfall av mva og økt bostøtte til de som blir hardest rammet, vil monne lite i den situasjonen som avtegner seg for vinteren.

Ifølge NRK anslår kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight at prisnivået på strøm ikke kommer ned før i april neste år.

Motvind Norge vil derfor foreslå et tiltak som vil redusere selve strømprisen:

Det er å stanse forsyning til sokkelinstallasjonene med strøm fra land til alle sokkelinstallasjoner som har gassturbiner som kan overta nødvendig strømproduksjon. Det går nå så store mengder strøm ut på sokkelen, at gjennomføring av dette tiltaket vil gi umiddelbar og klart dempende effekt på strømprisene på land. En slik ordning bør beholdes til strømprisene kommer ned på et mer normalt norsk nivå.

En gjennomføring av tiltaket bør følges opp av kontroll med at kraftselskapene ikke øker eksporten tilsvarende, for å opprettholde de høye strømprisene.

For Motvind Norge er det viktig at myndighetene iverksetter tiltak som gir effekt direkte på strømprisene. Det vil bidra til å unngå at strømprisnivået i Norge biter seg fast på høyere nivåer enn nødvendig, og som da i neste omgang utløser krav om ytterligere nedbygging av verdifull natur med flere vindkraftverk på land.

En slik tidsbegrenset stopp i leveransene av strøm til sokkelen, vil ikke bare berge husholdningene gjennom vinteren. Dagens strømpriser vil bli dramatisk for spesielt prosessindustri som henter deler av energibehovet i spotmarkedet.

En tidsbegrenset reduksjon av strøm til sokkelen som et krisetiltak, eventuelt begrunnet i EØS-avtalens paragraf 112, antas ikke å stride mot noen formelle forpliktelser landet har.

Erfaringer med en slik midlertidig ordning vil også bli nyttige i diskusjonen om videre elektrifisering av sokkelen, noe som allerede er et aktuelt politisk tema for det nye Stortinget.

Norske husholdninger ligger i toppen i Europa i forbruk av strøm, fordi det norske samfunnet er kommet lenger enn de fleste land i elektrifisering. Norske husholdninger blir dermed langt hardere belastet enn husholdninger i utlandet av strømprisøkninger, selv om strømprisene her i landet vanligvis er noe lavere enn i landene rundt oss. Den store kabelkapasiteten mot kontinentet og England har nå drevet prisene til rekordnivåer, spesielt i Sør-Norge som får størst effekt av strømprisimporten.

Stein Malkenes

-daglig leder-

Hovfaret 17

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motvind Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.