Strakskommentar fra YS om statsbudsjettet: Skjermer velferden, men satser ikke nok på fremtiden

Vi er fornøyd med hovedlinjene i budsjettet for neste år, men regjeringen viser liten vilje til å investere i det som bærer og utvikler velferdsstaten i årene fremover, sier YS-leder Erik Kollerud.

- Vi er enig i at den økonomiske situasjonen tilsier at vi må bruke litt mindre oljepenger enn tidligere. Neste års statsbudsjett er ikke like stramt som mange hadde ventet. Det betyr at velferdstjenestene ikke kuttes. Det er positivt, sier Kollerud.

Likevel stiller YS-lederen spørsmål ved flere av regjeringens prioriteringer. Han er særlig  kritisk til at regjeringen kutter i kompetansepolitikken.

- Bevilgningen til livslang læring reduseres. Regjeringen viser her at de ikke er villig til å satse tilstrekkelig på det vi skal leve av i årene fremover, nemlig arbeidskraften vår, sier Kollerud.

- Vi står midt oppe i eldrebølge, klimakrise og en urolig sikkerhetspolitisk situasjon. Da må vi ruste oss for fremtiden. Nøkkelen er kompetanse, mener YS-lederen.

Kollerud peker også på prioriteringene innen samferdsel.

- Det er forunderlig at regjeringen velger å videreføre Stad skipstunnel, ettersom planlagte og store samferdselsprosjekter blir lagt på is. Samtidig har kollektivtrafikken store, økonomiske utfordringer.

YS støtter satsingen på sikkerhet og beredskap

- Satsing på Forsvaret er viktig og riktig, men jeg etterlyser en tydeligere prioritering av drift, sier Kollerud.

- I den sikkerhetspolitiske situasjonen vi er inne i er det helt nødvendig å øke bevilgningene til Forsvaret, men vi må heller ikke se oss blinde på kroner og øre. Det er ikke bare mengden av utstyr som teller. Det er faktisk mennesker som skal bruke utstyret og gjøre jobben. Å utdanne og beholde gode soldater og offiserer som får trent er den største utfordringen for Forsvaret, og noe regjeringen virkelig må ta tak i, sier han.

- Vi må tenke helhetlig rundt sikkerhet og beredskap. Derfor må vi også styrke de andre tjenestene som gjør landet vårt trygt. For eksempel utarmet forrige regjering Tolletaten. Dette budsjettet gjør ikke noe med den prekære situasjonen på grensen vår.

Fornøyd med at ABE-reformen skrotes

- Vi er fornøyd med at regjeringen holder løftet sitt og skroter ABE-reformen. Ostehøvelkutt er en lite egnet måte å skape effektivisering og innovasjon i offentlig sektor, sier Kollerud.