Stortinget pålegger Konkurransetilsynet å stoppe prisdiskrimineringen i dagligvaremarkedet

Etter en over tre år lang debatt, fremmet Arbeiderpartiet, SV og FRP med flertall på Stortinget et vedtak om at prisdiskriminering i dagligvare, utenfor stramt definerte rammer, er ulovlig. Det er svært godt nytt for norske dagligvarekunder.
-Nå tar Stortinget skikkelig grep som vil føre til lavere priser og bedre utvalg til norske forbrukere, sier administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas

- Endelig skal vi få lov til å konkurrere på like vilkår i markedet! Vi i Kolonial.no har kjempet en knallhard kamp mot et felleskap av giganter i norsk dagligvare, og det føles utrolig godt å bli hørt og forstått av Stortinget. Nå tar Stortinget skikkelig grep som vil føre til lavere priser og bedre utvalg til norske forbrukere. Det vil bli lettere for nye aktører å komme inn i markedet, og konkurransen vil bli hardere mellom de etablerte aktørene, uttaler administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas

En historisk beslutning

Det har i lang tid vært kjent at konkurransen i norsk dagligvare ikke er god. Norge har Europas høyeste priser og dårligste utvalg. Konkurransetilsynets kartlegging av innkjøpsbetingelser i det norske dagligvaremarkedet har vist at de største produsentene hindrer kjedene som utfordrer dagligvarekjempen Norgesgruppen fra å konkurrere. Flere av produsentene tar over 15% mer betalt fra Rema 1000, Kolonial.no og Coop enn Norgesgruppen. Nå har imidlertid Stortinget slått fast at dominerende produsenter, som Orkla, Ringnes, Mills, Tine m. fl., ikke lenger kan ta en høyere pris fra mindre kjeder. Kundene kan glede seg til en priskrig.

- Dette er et enormt gjennombrudd. Vi i Kolonial.no har ment at forskjellsbehandlingen har ødelagt konkurransen, og vært det klart største etableringshinderet for både oss og alle andre kjeder som har forsøkt å komme inn på det norske markedet.
Den store vinneren er først og fremst norske forbrukere, som vil oppleve å få en reell priskonkurranse mellom dagligvarebutikkene, nå som de mindre kjedene får bedre betingelser.
Den store taperen er Norgesgruppen, som nå må konkurrere på egen effektivitet uten at deres konkurrenter blir holdt tilbake av høye innkjøpspriser. I tillegg blir de dominerende produsentene tvunget til å gi lavere priser, og færre lojalitetsmekanismer gjør det lettere for nye varer å komme inn i butikkhyllene,
uttaler Munthe-Kaas.

En marsjordre til Konkurransetilsynet

Konkurranseloven har alltid inneholdt forbud mot skadelig prisdiskriminering, men tidligere har Konkurransetilsynet ikke prioritert å håndheve dette forbudet. Med Stortingets presisering må Konkurransetilsynet nå slå ned på innkjøpsforskjeller fra dominerende produsenter som ikke er begrunnet i ulike motytelser, eller ulik kostnad av å betjene kjedene.

-
Stortingsflertallet har slått fast det som burde være åpenbart, nemlig at når dominerende aktører som Norgesgruppen og Orkla gir hverandre store fordeler for å forsterke egen markedsdominans, så skader det konkurransen. Jeg har tillitt til at næringsminister Iselin Nybø vil sørge for at Konkurransetilsynet følger opp lovgivers vilje, og jeg forventer at når Konkurransetilsynet legger frem sine funn av kartleggingen av innkjøpsforskjeller i bransjen for året 2021, så skal forskjellene være betydelig redusert, uttaler Munthe-Kaas.