Stort smakspenn for norsk sider

Nofimas sensoriske dommere vurderte totalt 25 norske sidere. 14 fra Hardanger og 11 fra andre deler av landet. Dommerpanelet består av ti smaksdommere, og er et profesjonelt panel. De beskriver sensorisk kvalitet på en objektiv måte, utfra kriterier som lukt, farge/utseende, smak og tekstur, og de har erfaring med å bedømme atskillige typer mat og drikke.
– Naturlig nok påvirker eplesorten smaken, for eksempel fant smaksdommerne at sider basert på sorten Discovery har en ganske søt og røstet, litt nøtte- og karamellaktig smak. Sider basert på Aromaepler er gjerne syrlig og frisk, fruktig, grønn og med toner av mineraler mens Gravenstein gir sider med mer syre, forteller sensoriker Mats Carlehøg.
Mats har de siste fire årene jobbet med sider og kvalitet. Siden 2018 har han tillegg vært blant dommerne som årlig kårer Norges beste eplemost, sider og fruktvin.
Han legger til at det er flere faktorer som påvirker smaken, som gjæringsprosessen, mengden tilsatt sukker og om det er tilsatt andre råvarer. Både humle og bær har blitt ganske vanlig som tilsetning.
– Eplesider med humle gir mer kompleks og kraftigere smak, mens eplesider med bær gir sprudlende rosé-varianter.
Norske sprudlende dråper i langt flere glass
Interessen for og utviklingen innen norsk sider er stor. Langt flere av fruktgårdene som omkranser Hardangerfjorden har satset fulltid på sider etter at det i 2016 ble tillatt å selge sider fra gårdene.
Det selges altså god del sider direkte på gårdene. I tillegg har salgsutviklingen i hotell- og restaurantmarkedet og på Vinmonopolet vært enorm. De fem siste årene har det vært nesten en firedobling av salget på Vinmonopolet, i 2021 solgte de 286.000 liter norsk sider og 87.000 liter utenlandsk sider, og mesteparten av norsk sider kommer fra Hardanger.
Må leve opp til smaksforventningene
For produsentene er det avgjørende å leve opp til kundenes smaksforventninger. De må kunne kjenne igjen smaker og kartlegge smaksegenskaper. I 2023 starter forskningsprosjektet Siderspråk og produktdifferensiering. Målet her er å gi både produsenter og kunder mer kunnskap om smak og bruken av norsk sider.
– Forskere og siderprodusenter skal jobbe sammen for å utvikle et språkverktøy, blant annet et såkalt aromahjul, som gjør det enklere å velge norsk sider framfor andre alkoholholdige drikker, forklarer forskningssjef Margrethe Hersleth i Nofima. Hun skal delta i prosjektet sammen med Mats Carlehøg og andre fagfolk i Nofima.
Smak står sentralt også i forskningsprosjektet SiderKultur, et pågående EØS-prosjekt der blant annet Hardanger Siderprodusentlag deltar. Det er i denne sammenhengen smaksdommerne på Nofima har bedømt norske sidere. Et annet sentralt arbeid i SiderKultur er å etablere et sidersmakspanel i Hardanger. Dette panelet vil få som oppgave å kvalitetssikre sider med den beskyttede betegnelsen «Sider frå Hardanger».
Hva er et aromahjul?
Et aromahjul for sider vil beskrive sensoriske egenskaper relatert til eplesort, dyrkningsregion, produksjonsmetode og gjærtype. Det vil gjøre det lettere å kommunisere og å kjenne igjen smaker slik at det blir enklere å finne hvilken sider som passer til ulike matretter og anledninger.
Fakta om forskningen
Målet med forskningen i prosjektet med det norske navnet SiderKultur, og det internasjonale navnet Uncorking rural heritage er å bidra til utvikling og nyskaping av vin fra Balkan og sider i Hardanger. Prosjektet pågår fra 2020 til 2023. og er finansiert av Island, Liechtenstein and Norge gjennom EEA og Norway Grants Fund for Regional Cooperation.
Prosjektdeltakere er: Univeristet i Nova Gorica (UNG), Slovenia, kommunen Obcina Ajdovscina, byen Pozega,Polytechnic in Pozega, Tikves Winery, NIBIO Ullensvang, Nofima, Hardangerrådet og Hardanger Siderprodusentlag
Prosjektet Siderspråk og produktdifferensiering starter opp i 2023. Hovedmålet er å sikre økt verdiskaping i norsk siderproduksjon. Dette er et innovasjonsprosjekt finansiert med støtte fra Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri.
Det er Hardanger Siderprodusentlag som leder prosjektet, og blant forskningsinstituttene deltar Nofima og Nibio. Andre samarbeidspartnere er Vinmonopolet, Fagskoler i Vestland og Viken, Universitet i Sørøst-Norge, Kulinarisk akademi, Fermentis, Lallemand, Erbslöh og Hanen.
Nøkkelord
Kontakter
Mats CarlehøgSensoriker/prosjektlederNofima
Tel:412 24 957mats.carlehog@nofima.noWenche Aale HægermarkKommunikasjonsleder Mat
Tel:+47 93 20 34 00wenche.aale.hagermark@nofima.noBilder


Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Three months shorter production time11.12.2025 07:00:00 CET | Press release
Selective breeding is a powerful tool to enhance desirable traits in fish and livestock - a fact well established in the industry. Now Manila clam has its own dedicated breeding programme.
Tre måneder kortere produksjonstid11.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
At avl er et kraftfullt verktøy for å få fremgang i egenskaper man ønsker hos fisk og dyr, er kjent. Nå har teppeskjell fått sitt eget avlsprogram.
Potential for land based red algae25.11.2025 10:39:15 CET | Press release
How could Norway produce more food, utilise high nutrient levels in discharge water and create new businesses?
Potensiale for landbasert rødalge25.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvordan kan Norge produsere mer mat, rense utslippsvann og skape nye arbeidsplasser?
Norsk sjømatnæring: Nå er ringvirkningene større enn kjernevirksomheten13.11.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Ringvirkningene er nå større enn kjernevirksomheten i sjømatnæringen. Verdiskapingen i sjømatnæringens kjernevirksomhet utgjorde 69 milliarder kroner i 2024, mens ringvirkningene var nesten 70 milliarder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
