Storstilt global miljøsatsing: Klarna-appen avslører CO2-utslippet fra shoppingen din

Nå skal mer enn 90 millioner Klarna-brukere i hele 16 land umiddelbart kunne sjekke hva shoppingen deres har resultert i av CO2-utslipp. Selskapet skal også donere mer enn 10 millioner dollar til klimatiltak.

Klarna-partneren Doconomy er verdensledende på å tilby løsninger for å regne ut CO2-utslipp fra blant annet shopping. Nå skal selskapet gi Klarna-brukere verden over gjennomsnittlige utslippstall for alle kjøp gjennom Klarna-appen, bygd på Doconomys egen Åland Index*.

Mer enn 90 millioner Klarna-kunder har tilgang til Klarnas app, og 18 millioner bruker den aktivt hver måned. Tiltaket blir en av de største satsingene som er gjort globalt for å øke bevisstheten hos forbrukere rundt egne CO2-utslipp.

Like naturlig som merking av næringsinnhold i mat

– Når maten vi spiser er merket med innhold av både fett, sukker og salt, hvorfor skal ikke CO2-utslippet vi står for være like synlig? Denne informasjonen er ikke en luksus vi skal betale for, men en helt essensiell del av all shopping. Vi tar alle avgjørelser som påvirker vårt felles klima. Da er det helt avgjørende at hver og en av oss har informasjonen som skal til for å foreta smarte klimavalg på en enkel måte, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.

Se video av hvordan det fungerer her

Med et globalt nettverk som omfatter mer enn 250 000 butikker både på nett og i fysiske butikker, har Klarna et unikt utgangspunkt for å bidra med nøytral klimaeffektinformasjon som kan hjelpe kunder over hele verden til å gjøre gode informerte valg.

– Det er et stort potensial for at man ved å vise karbonavtrykket hvert enkelt kjøp medfører kan ha en positiv effekt. Finansbransjen har vært svært effektive i å utvikle, bygge opp og ta vare på store rikdommer. Nå kan noe av disse kreftene også brukes til å ta vare på vårt felles miljø. Disse unike dataene er en utmerket måte å gjøre den enkelte mer bevisst, sier Mathias Wikström, CEO hos Doconomy.

Donerer 10 millioner dollar til å bekjempe globale klimautfordringer

I forbindelse med Earth Day vil Klarna også  lansere sitt globale initiativ Giveone.com, en plattform for det såkalte «1%-løfte.» Som et ledd i dette løftet vil Klarna allokere 1 prosent av den siste finansieringsrunden på 1 milliard dollar – 10 millioner dollar – til initiativer som fokuserer på å gjøre noe med de store klimautfordringene og tap av artsmangfold.  En komite med eksperter skal sammen velge de mest effektive løsningene som skal få finansiering gjennom 1%-løfte. Rammene for tildelingskriteriene vil gjøres offentlig tilgjengelig for å inspirere andre vekst- og ikke-børsnoterte selskaper til å gjøre det samme og bidra til en løsning på klimakrisen.

Klarna vil også legge til rette for at vanlige forbrukere kan delta ved å donere til de samme prosjektene og andre. Dette gjøres ved å legge til en doneringsintegrasjon til Klarnas produkter. Dette gjøres mulig med en løsning fra tech-plattformen Milkywire.

Vil redusere egne klimagassutslipp med 50 %

Klarnas egne karbonavtrykk vil også være et ledd av satsingen. I løpet av 2030 er selskapets mål å redusere egne klimagassutslipp med 50 prosent. Fra i år vil også Klarna bidra økonomisk til klimaprosjekter med høy effekt. Disse vil inkludere blant annet karbonfjerning, blått karboninitiativ, planting av skog, beskyttelse av skog og klimagassutslippsprosjekter med høy effekt. Den årlige summen vil bestå av en intern karbonskatt på 100 dollar per tonn for alle scope 1,2** og utslipp fra reiser. For scope 3** utslipp settes den den interne skatten til 10 dollar per tonn.

DISCLAIMER ÅLAND INDEX

The carbon footprint is calculated using the Åland Index™ which combines the cost of a purchase with the carbon footprint of that particular merchant category. It means that the index can separate between purchases at the florist or the dentist but does not know whether if one bought roses or tulips. The index does not claim to calculate the exact footprint of a person’s lifestyle but will give a good enough understanding of the carbon emissions of spending. The Åland Index was launched in 2016 by Ålandsbanken and has been further developed in cooperation with S&P Global Market Intelligence and Trucost. The index is managed and developed by Doconomy in Sweden. S&P Global Market Intelligence is not an affiliate of Ålandsbanken or Doconomy and it disclaims all liability for any claims, losses, or damages in connection with use or application of its material in the Åland Index. The purpose of the Åland Index is to raise awareness around how our lifestyle impacts the climate and promote positive behavioral change however past performance is not an indication or guarantee of future results. The index is reviewed by an independent third party, EY, and updated regularly.

** Les mer om scope 1, 2 og 3 her

OM KLARNA

Vi gjør shopping smooth. Med Klarna betaler du først når du har fått produktet hjem og bestemt deg for å beholde det, uten at det koster noe ekstra. Klarnas tilbud til kunder og nettbutikker inkluderer både betalingsløsninger, social shopping og løsninger for personlig økonomi. Globalt bruker mer enn 250 000 butikker Klarna, både på nett og i fysisk butikk. Disse inkluderer Elkjøp, XXL, H&M, Ikea, Expedia Group, Samsung, ASOS, Abercrombie & Fitch, Nike og AliExpress.

Klarna er, med en verdivurdering på 31 milliarder dollar, det høyest verdsatte private fintech-selskapet i Europa, og en av de største private fintech-selskapene i verden.

Klarna har i dag mer enn 3500 ansatte og er aktive i hele 17 land. For mer informasjon, besøk klarna.com.

ABOUT DOCONOMY

Doconomy, founded in Sweden 2018, provides digital solutions to help track and measure the carbon footprint. Doconomy’s service, DO, a mobile banking app, manages savings and promotes sustainable consumption. The Åland Index impact calculations in DO use data, covering 99% of global market cap, through a unique partnership with Trucost, a part of S&P Global. Through Doconomys collaboration with the United Nations Climate Change Secretariat (UNFCCC), to educate and engage individuals around climate action, additional innovative tools to explain our impact are also developed. Doconomy utilizes innovation, data and design to support consumer change of behavior by enabling well -informed choices, which in turn, promote responsible consumption. The 2030 Calculator is such an innovation, to increase transparency and responsibility on product level.

ABOUT MILKYWIRE

Founded in Sweden 2018, Milkywire is a new tech platform for impact. By developing digital tools and modern infrastructure for the charity sector Milkywire connects donors globally to carefully audited civil society organizations working to solve the most pressing planetary problems facing humanity. Through the Milkywire app, website, API tools, employee giving program and more users can discover, connect, and donate to projects around the world fighting the climate crisis, biodiversity crisis, and pollution crisis. Milkywire provides a unique and engaging experience by allowing users to support local grassroots projects directly, connect with the experts working in the field, and see proof of the impact by following their progress through weekly video updates on the Milkywire app.