MatmerkMatmerk

Størst tro på egen forbrukermakt i Midt-Norge

Del

Forbrukere i Midt-Norge har størst tiltro til at deres matvalg har betydning for levende bygder og et aktivt landbruk. - Strålende at folk i Trøndelag og Møre- og Romsdal ser at det de handler, det påvirker samfunnet rundt dem, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk

Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:

"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre opprettholdelsen av levende bygder og et aktivt landbruk?

Alle norske forbrukere opplever at de har økt økt matmakt. Men når vi ser på forskjeller  mellom regionene, skiller Midt-Norge seg ut. Spesielt når det gjelder troen på at det man kjøper i matbutikken har mye å si for levende bygder og et aktivt landbruk. 

85% i Midt-Norge har stor eller svært stor tro egen makt som forbruker og at det de handler i butikken påvirker samfunnet rundt dem. På landbasis er det samme tallet 75%. Og koronakrisen har gitt større bevissthet, i Midt-Norge har andelen som mener de har mer forbrukermakt økt med 14 % fra februar til april.

- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. For den betyr mye for samfunnet rundt deg. Det har forbrukerne i Midt-Norge skjønt, sier Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Korona-effekt

Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.

Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.

- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for norske forbrukere. Jeg heier på enda mer bevisste norske forbrukere, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen

Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Forbrukertiltro til egen makt. Kilde: Mediacom Insight
Forbrukertiltro til egen makt. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom