Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Størst tro på egen forbrukermakt i Midt-Norge

Del
Forbrukere i Midt-Norge har størst tiltro til at deres matvalg har betydning for levende bygder og et aktivt landbruk. - Strålende at folk i Trøndelag og Møre- og Romsdal ser at det de handler, det påvirker samfunnet rundt dem, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk

Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:

"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre opprettholdelsen av levende bygder og et aktivt landbruk?

Alle norske forbrukere opplever at de har økt økt matmakt. Men når vi ser på forskjeller  mellom regionene, skiller Midt-Norge seg ut. Spesielt når det gjelder troen på at det man kjøper i matbutikken har mye å si for levende bygder og et aktivt landbruk. 

85% i Midt-Norge har stor eller svært stor tro egen makt som forbruker og at det de handler i butikken påvirker samfunnet rundt dem. På landbasis er det samme tallet 75%. Og koronakrisen har gitt større bevissthet, i Midt-Norge har andelen som mener de har mer forbrukermakt økt med 14 % fra februar til april.

- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. For den betyr mye for samfunnet rundt deg. Det har forbrukerne i Midt-Norge skjønt, sier Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.

Korona-effekt

Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.

Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.

- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for norske forbrukere. Jeg heier på enda mer bevisste norske forbrukere, avslutter Sundqvist.

Om undersøkelsen

Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Folk i Midt-Norge har størst tiltro til egen forbrukermakt i matdisken. Foto: Matmerk
Last ned bilde
Forbrukertiltro til egen makt. Kilde: Mediacom Insight
Forbrukertiltro til egen makt. Kilde: Mediacom Insight
Last ned bilde

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye