Størst tro på egen forbrukermakt i Midt-Norge
Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:
"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre opprettholdelsen av levende bygder og et aktivt landbruk?
Alle norske forbrukere opplever at de har økt økt matmakt. Men når vi ser på forskjeller mellom regionene, skiller Midt-Norge seg ut. Spesielt når det gjelder troen på at det man kjøper i matbutikken har mye å si for levende bygder og et aktivt landbruk.
85% i Midt-Norge har stor eller svært stor tro egen makt som forbruker og at det de handler i butikken påvirker samfunnet rundt dem. På landbasis er det samme tallet 75%. Og koronakrisen har gitt større bevissthet, i Midt-Norge har andelen som mener de har mer forbrukermakt økt med 14 % fra februar til april.
- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. For den betyr mye for samfunnet rundt deg. Det har forbrukerne i Midt-Norge skjønt, sier Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Korona-effekt
Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.
Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.
- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for norske forbrukere. Jeg heier på enda mer bevisste norske forbrukere, avslutter Sundqvist.
Om undersøkelsen
Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder

Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Det regnet Spesialitet over Juviksild på Bergen matfestival7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
- Bak Juviksild står en familiebedrift med tre generasjoners erfaring og lidenskap for sild, sa landbruks- og matminster Nils Kristen Sandtrøen da han delte ut Spesialitet i regnet under Bergen matfestival.
Flytende kulturarv fra Skarbø Gard fikk Spesialitet7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
– Hos Skarbø Gard blir eplene foredlet til flytende kulturarv, sa landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen under åpningen av Bergen Matfestival.
Smak av Finnskogen: Ebbas Matgleder hedret for Svedjerugkjeks1.9.2025 11:28:58 CEST | Pressemelding
På Smaka på Finnskogen lørdag 30. august ble Svedjerugkjeks fra Ebbas Matgleder tildelt Spesialitet – merkeordningen som viser vei til det beste av norsk lokalmat og -drikke.
Stor motivasjon og anerkjennelse!15.8.2025 09:12:19 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka fikk Reinhartsen AS overrakt kvalitetsmerket Spesialitet for sin røkte ørret. Tildelingen fant sted på Fora Matregion Agder sitt arrangement med kokkeshow, bransjefolk og matentusiaster til stede.
Gangstad Gårdysteri med to nye Spesialiteter!1.8.2025 14:59:46 CEST | Pressemelding
Under åpningen av Trøndersk Matfestival delte landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen ut Spesialitet ikke bare et - men til to produkter - fra Gangstad Gårdsysteri: Solbær Yoghurtis og sorbéen Bringebærnytelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom