Størst tro på egen forbrukermakt i Midt-Norge
Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:
"Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre opprettholdelsen av levende bygder og et aktivt landbruk?
Alle norske forbrukere opplever at de har økt økt matmakt. Men når vi ser på forskjeller mellom regionene, skiller Midt-Norge seg ut. Spesielt når det gjelder troen på at det man kjøper i matbutikken har mye å si for levende bygder og et aktivt landbruk.
85% i Midt-Norge har stor eller svært stor tro egen makt som forbruker og at det de handler i butikken påvirker samfunnet rundt dem. På landbasis er det samme tallet 75%. Og koronakrisen har gitt større bevissthet, i Midt-Norge har andelen som mener de har mer forbrukermakt økt med 14 % fra februar til april.
- Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. For den betyr mye for samfunnet rundt deg. Det har forbrukerne i Midt-Norge skjønt, sier Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Korona-effekt
Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.
Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.
- "Nyt Norge" er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for norske forbrukere. Jeg heier på enda mer bevisste norske forbrukere, avslutter Sundqvist.
Om undersøkelsen
Undersøkelsene ble gjennomført av MediaCom Insight for Matmerk. Den første i februar og den andre i april 2020. Begge er webbaserte undersøkelser i representative utvalg på 500 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder

Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Ekte håndverk gir Spesialitet til Grilstad og TIND19.9.2025 14:19:38 CEST | Pressemelding
På åpningsdagen av Matstreif på Youngstorget i Oslo fikk Grilstad og TIND tildelt det offisielle kvalitetsmerket Spesialitet for sitt produkt vellagret Coppaskinke.
Det regnet Spesialitet over Juviksild på Bergen matfestival7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
- Bak Juviksild står en familiebedrift med tre generasjoners erfaring og lidenskap for sild, sa landbruks- og matminster Nils Kristen Sandtrøen da han delte ut Spesialitet i regnet under Bergen matfestival.
Flytende kulturarv fra Skarbø Gard fikk Spesialitet7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
– Hos Skarbø Gard blir eplene foredlet til flytende kulturarv, sa landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen under åpningen av Bergen Matfestival.
Smak av Finnskogen: Ebbas Matgleder hedret for Svedjerugkjeks1.9.2025 11:28:58 CEST | Pressemelding
På Smaka på Finnskogen lørdag 30. august ble Svedjerugkjeks fra Ebbas Matgleder tildelt Spesialitet – merkeordningen som viser vei til det beste av norsk lokalmat og -drikke.
Stor motivasjon og anerkjennelse!15.8.2025 09:12:19 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka fikk Reinhartsen AS overrakt kvalitetsmerket Spesialitet for sin røkte ørret. Tildelingen fant sted på Fora Matregion Agder sitt arrangement med kokkeshow, bransjefolk og matentusiaster til stede.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom