Storslått album og film fra Shaun Bartlett

Shaun Bartlett er ute med albumet og filmen "Roots and Veins" i dag

Foto: Per-Erik Beck Bjørnbac

Hør "Roots and Veins" her

Se filmen "Roots and Veins"

Den hardtarbeidende norsk-britiske artisten, produsenten og labelmanageren Shaun Bartlett slipper sitt fjerde soloalbum i dag. "Roots and Veins" er et gjennomført album som viser hans tilbakelente og sofistikerte dog lekne singer-songwriter signatur i et naturlig og hovedsakelig akustisk lydbilde. Som produsent har han frigitt mer plass til den gjenkjennelige stemmen som står som en bærebjelke sammen med en tekstforfatter som har gått opp et par skostørrelser i prosessen. Mye av albumets kjerne ligger i de fengende riffene fra nylongitaren sammen med melodiene i vokalen, luftig og kledelig akkompagnert av det aller nødvendigste. Alle instrumenter er spilt av artisten selv unntatt noen smakfulle dryss av messing spilt av Marius Haltli (trompet), Jørgen Gjerde (trombone) og Steinar Borvik (sax). Albumet er innspilt, mikset og mastret i studioet Klokkereint av tekniker Sven Andréen.

“Etter et par år med intimkonserter parallelt med låtskrivingen ble en av reglene at hver låt fra albumet skal kunne fremføres solo uten å miste for mye”, sier låtskriveren selv om sitt mest personlige album så langt.

Albumet er det første av sitt slag; det ledsages nemlig av en poetisk dokumentar-fjelltur-musikkvideo-album-film som ble til på en langtur i fjellheimen i fjor sommer. "Roots and Veins" er et 7-spors univers som spinner rundt noen av livets harde virkeligheter, her fortalt med storslåtte naturbilder gjennom linsa til en låtskriver med et tålmodig øye for detaljer.

Filmen har han skutt i vakre fjellandskap og den starter med et dokumentarisk tilbakeblikk på Shauns oppvekst i England, på øya Bahrain og til slutt Norge - bakgrunnen for hans melankolske røtter og starten på et liv som låtskriver. På familiehytta i Rendalen blir vi kjent med ideen bak filmen og den planlagte ruta i området, som for øvrig har bestemt låt-rekkefølgen på albumet. "Roots and Veins" er Shaun Bartletts filmdebut.

Dropbox med WAV, cover, bilder, label copy

Shaun Bartlett har siden solodebuten i 2006 vært listet med flere singler på NRK P1, NRK P3 og P4. Han har vært special guest for Leonard Cohen og opptrådt på flere nasjonale TV-programmer, samt laget musikk for prisbelønte filmer og serier, som Emmy-vinneren Eyewitness med sangen "Savior Unknown" som nå har over 800.000 streams på Spotify.

Foto: Per-Erik Beck Bjørnbac

Shaun Bartlett driver sitt eget plateselskap Red Means Run og samarbeider med Drabant Music om promotion og marketing.

Ingrid Lovise ute med låt – et symbol på frigjøring og arbeid!26.3.2021 07:00:00 CET | Pressemelding

I dag slipper Ingrid Lovise siste singel fra det kommende debutalbumet. Pop-perlen “Blue Jeans” drives fremover av Ingrid Lovises distinkte og vakre stemme og er en låt til inspirasjon – et symbol på frigjøring og arbeid, om å jobbe og stå på. Hør låten HER! - “Låta er en påminnelse og en motivasjon til å være alt det beste du kan være. Den handler om å være villig til å jobbe hardt for å nå sine mål og realisere drømmene sine.” - Ingrid Lovise s Den 23 år gamle singer/songwriteren etablerer med dette, det kommende debutalbumet som et prosjekt med sterke låtskriverferdigheter, dybde og kontraster. “Blue Jeans” er produsert av Kyrre Fritzner.