Stor undersøkelse på Verdens sparedag: Nordmenn på den internasjonale sparetoppen
I dag er det Verdens sparedag, “World Savings Day,” en dag som ble stiftet i 1924 for å fremme sparing. Årets motto for den tradisjonsrike merkedagen er å oppmuntre flere til å spare til en «regnværsdag.»
Ifølge Klarnas Money Management Pulse for 3. kvartal i 2022*, oppgir hele 87 prosent av de norske respondentene at de sparte månedlig. Det er en høyere andel enn i samtlige av de andre landene i undersøkelsen.
– Det er en svært høy andel nordmenn som sparer hver måned. Sammenlignet med de andre landene utmerker Norge seg spesielt med at det er en høyere andel kvinner som sparer. Det er også flere blant de unge som setter til side penger jevnlig her enn gjennomsnittet for de andre nordiske landene, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mer enn 1 av 2 nordmenn skal spare like mye den neste måneden som nå
Den kvartalsvise representative undersøkelsen er utført blant 13 510 forbrukere i Norden, Vest-Europa, USA og Australia, og har som mål å kartlegge trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
Norge er også, foruten Danmark, landet hvor færrest oppgir at de skal redusere sin sparing den neste måneden. Mens 18 prosent av nordmenn sier de skal spare mindre, oppgir litt flere (20 %) at de planlegger å spare mer den neste måneden. De resterende oppgir at de skal fortsette å spare like mye.
Spesielt de i aldersgruppen 18-25 år oppgir at de skal spare mer (38 %.) Nesten halvparten i denne aldersgruppen (46 %) oppgir imidlertid at de skal spare det samme beløp den neste måneden som i den inneværende.
Her er noen av de viktigste funnene fra 3. kvartals rapporten om nordmenns forhold til sparing:
- Like mange menn som kvinner oppgir at de sparer penger (87 %).
- Flere 18-25 åringer sparer penger i Norge enn det globale gjennomsnittet. Hele 92 prosent oppgir at de gjør dette. Gjennomsnittet globalt er på 89 prosent. Den yngste aldersgruppen er også den hvor flest sparer penger jevnlig – både i Norge og globalt.
- Norge er blant de landene hvor banksparing er mest populært. Hele 56 prosent av nordmenn oppgir at de sparer her. Bare i tre andre land er den andelen høyere enn i Norge: Irland, Storbritannia og Australia.
- Blant de som investerer pengene andre steder enn banken, som utgjør 31 prosent av nordmenn, er forskjellige former for aksjesparing den klart mest populære spareformen blant nordmenn.
- Nordmenn som investerer, er de som er minst opptatt av å aktivt investere i bærekraftige selskaper i alle de 13 landene. Bare hver tredje investor (35 %) er opptatt av dette. Mest opptatt av dette er de i USA, hvor 44 prosent oppgir at de aktivt investerer i bærekraft.
- Bare i Sverige (7%) er det færre som sparer i kryptovalutaer enn i Norge (13 %). Australia og Irland er de to landene i undersøkelsen hvor flest oppgir de sparer i kryptovaluta (29 %).
Flest sparer penger til uforutsette utgifter
Mens det vanligste sparemålet globalt er ferie, er det å sette til side penger for uforutsette utgifter det vanligste sparemålet for nordmenn. Hele 45 prosent oppgir at dette er grunn til sparingen.
Samtidig er det forskjellige sparemål i forskjellige aldersgrupper. Mens flest 18-25 åringer sparer til eget hus/ leilighet, er ferie det vanligste sparemålet for de mellom 25 og 40 år. For de over 41 år er en buffer til uforutsette utgifter, egen alderdom og ferie sparemålene flest har.
– Nordmenn er generelt sett mer opptatt av personlig økonomi enn de er i de aller fleste andre land. Det at vi, sammenlignet med mange andre, er flinke til å spare, handler nok om at vi er opptatt av økonomien vår, og at flere prioriterer å spare - spesielt til uforutsette utgifter - som hvis vaskemaskinen ryker, eller at plutselig vasken tetter seg og du trenger en rørlegger. Det er smart økonomi å sette til side penger til denne type uforutsette utgifter, sier markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Dette sparer flest nordmenn til:
- Buffer til uforutsette utgifter (45 %)
- Ferie (38 %)
- Pensjonsalderen (36 %)
- Hus/ leilighet (24 %)
- Utbedring av egen bolig (22 %)
- Middels dyre produkter som ny mobiltelefon ol. (13 %)
- Konserter og arrangementer (9 %)
- Utdannelse, egen eller til barn (8 %)
* Klarnas Money Management Pulse som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 13 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q3 2022 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 13 510 respondenter (1064 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 450 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Danmark, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom