Stor streikefare i bussbransjen

Mekling starter fredag 10:00. Blir ikke partene enige i helgen tas nesten 4.000 sjåfører ut.

Yrkestrafikkforbundet krever at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger mener streikefaren er større enn på lenge.

Krever industriarbeiderlønn
- Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

- Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

Potensiale på 12.000 sjåfører
Fire forbund forhandler sammen på avtalen. Slik fordeler det første streikeuttaket seg:
Ca 1.900 busssjåfører fra Yrkestrafikkforbundet
Ca 1.100 busssjåfører fra Fellesforbundet
Ca 600 bussjåfører fra Jernbaneforbundet
Ca 200 bussjåfører fra Fagforbundet

Dersom konflikten fortsetter kan nesten 12.000 bussjåfører tas ut i streik i hele landet. Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av disse.

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.