Stor rapport: Unge kvinner føler seg mer selvsikre etter pandemiperioden

Nesten halvparten av norske unge kvinner under 30 år føler at pandemien det siste drøye året har gjort dem mer selvsikre og tøffe.

Også personlige forhold, som til familie, venner og partner har for mange unge norske kvinner blitt viktigere etter pandemiperioden.

Det fremgår av en global undersøkelse,«Lockdown: Boredom or Opportunity» som NA-KD og Klarna har fått utført blant 8000 kvinner i aldersgruppen 16-30 år i ti europeiske land og USA.

Den viser at mange unge kvinner over hele verden har brukt perioden til å foreta positive forandringer i eget liv. I tillegg til at 44 prosent av de spurte i Norge oppgir at de føler seg mer selvsikre og mer motstandsdyktige nå enn før pandemien, har også andre endringer skjedd:

• 16 prosent av norske kvinner har brukt tid til å lære seg mer om politiske eller sosiale temaer
  • 49 prosent har startet med en ny hobby
  • 6 prosent har bestemt seg for å starte egen virksomhet
  • 66 prosent setter mer pris på sine personlige relasjoner enn tidligere

– Oftere og oftere ser vi det er et stort engasjement for en positiv endring blant unge kvinner. Det er beundringsverdig at så mange aktivt har engasjert seg i store sosiale og politiske spørsmål spesielt det siste året, sier PR-director i NA-KD, Sanja Tegeltija.

Flere norske kvinner har blitt mer opptatt av økonomisk trygghet

4 av 5 norske kvinner (79 %) i aldersgruppen er også fast bestemt på å oppnå økonomisk trygghet som en følge av koronapandemien. Nærmere halvparten (45 %) har startet å budsjettere for å få pengene til å strekke til lengre. Nesten like mange (43 %) har tenkt på å planlegge deres egen finansielle fremtid.

– Det er inspirerende å se at, kanskje i motsetning til den en kan få inntrykk av noen ganger, at unge kvinner virkelig tar kontroll over sin egen økonomi. Alt som har skjedd det siste året har nok oppmuntret mange til å se nærmere på hvordan de styrer pengene sine. Det er trolig at disse endringene vil gi en mer langsiktig holdningsendring, sier Klarnas ekspert på forbrukeratferd, Viveka Söderback.

1 av 2: Utfordrende ikke å klemme eller være fysisk nære familie og venner

Nedstengningen og de strenge tiltakene på sosial omgang har også gitt flere andre utfordringer. Mer enn halvparten (52 %) av norske unge kvinner synes det har vært utfordrende ikke å klemme eller å være fysisk nær familie og venner. Det er kanskje grunnen til at nesten 1 av 5 oppgir at de har sendt brev eller pakker til venner og familie for å holde kontakten enn de gjorde før.

Dataspill og matlaging mest populære aktiviteter i koronaperioden

Perioden med mer alenetid har blant annet blitt brukt til flere aktiviteter. Det som flest kvinner i aldersgruppen 16-30 år har satt mest pris på å kunne bruke tid på er matlaging og baking. Også forskjellige typer digitale spill har også stått høyt på listen.

De mest populære aktivitetene de siste 12 månedene:

• Baking og matlaging (49 %)
  • Spille dataspill (49 %)
  • Være ute i naturen (44 %)
  • Lese (39 %)
  • Sport og trening (39 %)

Ekspert på forbrukeratferd hos Klarna, Viveka Söderbäck

Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.