
Stor rapport: Unge kvinner føler seg mer selvsikre etter pandemiperioden

Også personlige forhold, som til familie, venner og partner har for mange unge norske kvinner blitt viktigere etter pandemiperioden.
Det fremgår av en global undersøkelse,«Lockdown: Boredom or Opportunity» som NA-KD og Klarna har fått utført blant 8000 kvinner i aldersgruppen 16-30 år i ti europeiske land og USA.
Den viser at mange unge kvinner over hele verden har brukt perioden til å foreta positive forandringer i eget liv. I tillegg til at 44 prosent av de spurte i Norge oppgir at de føler seg mer selvsikre og mer motstandsdyktige nå enn før pandemien, har også andre endringer skjedd:
- 16 prosent av norske kvinner har brukt tid til å lære seg mer om politiske eller sosiale temaer
- 49 prosent har startet med en ny hobby
- 6 prosent har bestemt seg for å starte egen virksomhet
- 66 prosent setter mer pris på sine personlige relasjoner enn tidligere
– Oftere og oftere ser vi det er et stort engasjement for en positiv endring blant unge kvinner. Det er beundringsverdig at så mange aktivt har engasjert seg i store sosiale og politiske spørsmål spesielt det siste året, sier PR-director i NA-KD, Sanja Tegeltija.
Flere norske kvinner har blitt mer opptatt av økonomisk trygghet
4 av 5 norske kvinner (79 %) i aldersgruppen er også fast bestemt på å oppnå økonomisk trygghet som en følge av koronapandemien. Nærmere halvparten (45 %) har startet å budsjettere for å få pengene til å strekke til lengre. Nesten like mange (43 %) har tenkt på å planlegge deres egen finansielle fremtid.
– Det er inspirerende å se at, kanskje i motsetning til den en kan få inntrykk av noen ganger, at unge kvinner virkelig tar kontroll over sin egen økonomi. Alt som har skjedd det siste året har nok oppmuntret mange til å se nærmere på hvordan de styrer pengene sine. Det er trolig at disse endringene vil gi en mer langsiktig holdningsendring, sier Klarnas ekspert på forbrukeratferd, Viveka Söderback.
1 av 2: Utfordrende ikke å klemme eller være fysisk nære familie og venner
Nedstengningen og de strenge tiltakene på sosial omgang har også gitt flere andre utfordringer. Mer enn halvparten (52 %) av norske unge kvinner synes det har vært utfordrende ikke å klemme eller å være fysisk nær familie og venner. Det er kanskje grunnen til at nesten 1 av 5 oppgir at de har sendt brev eller pakker til venner og familie for å holde kontakten enn de gjorde før.
Dataspill og matlaging mest populære aktiviteter i koronaperioden
Perioden med mer alenetid har blant annet blitt brukt til flere aktiviteter. Det som flest kvinner i aldersgruppen 16-30 år har satt mest pris på å kunne bruke tid på er matlaging og baking. Også forskjellige typer digitale spill har også stått høyt på listen.
De mest populære aktivitetene de siste 12 månedene:
- Baking og matlaging (49 %)
- Spille dataspill (49 %)
- Være ute i naturen (44 %)
- Lese (39 %)
- Sport og trening (39 %)
Kontakter
Viveka SöderbäckEkspert på forbrukeratferdKlarna
press@klarna.comBilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: