Torghatten

Stor milepæl for hydrogenferjene til Lofoten

Det verdensledende skipsregisteret Lloyd’s Register godkjenner Torghatten Nords planer for hydrogenferjer over Vestfjorden. Rederiet tar dermed et viktig steg mot å starte byggingen av skipene i et prosjekt som får global oppmerksomhet.
Illustrasjon av hydrogenferja under utvikling fra Norwegian Ship Design.

– Vi er svært tilfredse med godkjenningen og vi er stolte av å arbeide sammen med de fremste ekspertene på hydrogen som drivstoff på skip. Å utvikle hydrogenferjer på en så lang og værhard strekning er et klimaprosjekt i ypperste verdensklasse med stor betydning for hele maritim sektor og ikke minst Bodø og Lofoten, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.

Under et arrangement på Havet i Bodø fredag morgen annonserte Lloyds skipsregister at de planlagte hydrogenfergene har oppnådd en såkalt prinsippgodkjenning – Approval in Principle (AiP). Det verdensledende skipsregisteret er valgt som klasseselskap på grunn av erfaring og kompetanse i prosjekter som bruker hydrogendrevne fartøy og nye drivstoffløsninger

Hydrogenferjene skal etter planen settes i drift fra høsten 2025. Til sammen vil de bidra til å kutte 26.500 tonn Co2 hvert år.

– Vi er glade for å gi Torghatten Nord en prinsipiell godkjenning basert på en omfattende risikoanalyse av konsept og teknologi. Lloyd’s Register har vært til stede i Norge i 150 år, og vi ser på dette som et svært viktig prosjekt som vil drive frem bruken av hydrogen som et trygt og bærekraftig drivstoff, sier Markus Büsig som er sjef for Lloyds skipsregister i Nord-Europa.

Norwegian Ship Design i Førde er i full gang med design av fartøyene, og legger vekt på at fremtidens hydrogendrevne skip vil se annerledes ut.

– Båtene som skal utvikles, bygges og driftes har ikke sin make andre steder i verden. Vi må tenke nytt og finne helt nye løsninger sammenlignet med det som vi i dag kjenner som vanlige skip. Det er gjort en formidabel jobb fra både Lloyds Register og Torghatten Nords side for å få på plass denne godkjenningen. Vi har evaluert en rekke ulike løsninger for hydrogensystemet ombord. og har kommet frem til et unikt og sikkert konsept som hensyntar hydrogenets egenskaper, sier Gjermund Johannessen, daglig leder i Norwegian Ship Design.

Det er gjennomført en omfattende og detaljert såkalt HAZID (fareidentifikasjon) over 3 hele dager der hydrogen sikkerhetsekspertise (HYEX Safety) og mulige leverandører har deltatt, nettopp for å sørge for at hydrogenfergene blir like sikre som en moderne dieselferge.

– Det vi utvikler nå vil med stor sannsynlighet sette standarden for en hel klasse av passasjerskip drevet på hydrogen. Vi er av den klare oppfatning at ny teknologi ikke skal kompromisse på sikkerhet, funksjon eller effektivitet, sier Johannessen.

Sjøfartsdirektoratet har deltatt i analyseprosessen og også hatt separate møter med Lloyds i forkant av prinsippgodkjenningen av Torghatten Nords planer.

Kan gi store ringvirkninger

Torkildsen i Torghatten Nord sier at prosjektet åpner konkrete muligheter for grønn sjøtransport globalt, ny industri i Norge og ikke minst for Bodø og Lofoten.

– Dette er et helt nødvendig steg før vi kan sende ut anbudsdokumenter til verft for å få bygget skipene. Utstyrspakkene som skal anskaffes og som det er naturlig søkes utviklet av norsk industri er kalkulert til 400 – 450 millioner kroner for kontrakten samlet. I denne prosessen åpner vi nye og spennende muligheter for norsk industri, sier Torkildsen

Torkildsen understreker at utvikling, bygging og drift av hydrogenferjene er et pionerarbeid der rederiet ønsker og er helt avhengige av godt samarbeid med samarbeidspartnere som Lloyds.

– Lloyds ekspertise sikrer at det vi gjør av nybrottsarbeid i dette prosjektet funderes på sikkerhet, driftsstabilitet og god reisekomfort for våre passasjerer, sier Torkildsen.

Lloyd’s Register er verdens eldste maritime klasseselskap. Selskapets står for den tekniske ekspertisen som gjør det mulig utstede nødvendige sertifikater og sikkerhetsklareringer for skip.

Kontakt:

Torkild Torkildsen, administrerende direktør i Torghatten Nord, 906 88 318
Gjermund Johannessen, daglig leder i Norwegian Ship Design, 986 22 383

Illustrasjon av hydrogenferja under utvikling fra Norwegian Ship Design.
Last ned bilde
Overlevering av Approval in Principle - Torkild Torkildsen fra Torghatten Nord og Markus Büsig fra Lloyds Register.
Last ned bilde

Om Torghatten

Torghatten
Havneg. 40
8900 Brønnøysund

75 01 81 00https://torghatten.no

Vår historie startet med et dampskip utenfor Brønnøysund i 1878.

Opp gjennom årene har Torghatten gått fra å drive transport kun på sjø til transport også på vei og i lufta, til at vi nå kun driver med sjøtransport igjen. I dag har vi ferjer og hurtigbåter langs hele norgeskysten.

Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs. Totalt har vi en årlig omsetning på rundt 3 milliarder kroner, og vi har rundt 1300 ansatte.

Vårt formål er å knytte folk og samfunn sammen gjennom bærekraftig infrastruktur. Vi har en ambisjon er å være den foretrukne ferje- og hurtigbåtoperatøren i Norge.

Skiftet til nullutslipp forandrer nå skipsfarten i høyt tempo. På kort tid skal vi lede sjøfarten tilbake til samme forurensingsnivå som da skip ble drevet av seil og åretak – det vil si null utslipp.

Ferjene og hurtigbåtene er livsnerven til folk langs kysten. For 100 år siden. I dag. Og om 100 år. Vi i Torghatten har i over 140 år knyttet sammen folk og samfunn, og det skal vi fortsette med.

Følg pressemeldinger fra Torghatten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Torghatten

Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding

For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.