Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm
– Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi. Både i Torghattens historie, men også den som gjelder kollektiv mobilitet generelt, sier Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AS.
Når den utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen "MF Estelle" torsdag 8. juni setter kursen mot det første stoppet på den nye sjøruten i Riddarfjärden i Stockholm er det ifølge Herigstad-Olsen en begivenhet som vil skrive seg inn i historien:
– Estelle er en pioner. Hun er bærekraftig og grønn. Hun representerer løsningen på kø og overbelastning. Kanskje blir hun til og med en trendsetter som kan få flere til å droppe bilen og sykle eller gå. Teknisk sett er hun også en pioner: elektrisk, selvkjørende og uten behov for en menneskelig kaptein om bord. I tillegg er hun ledende når det gjelder digital sikkerhet. Dette er helt avgjørende for oss i Torghatten, sier Stein Andre Herigstad-Olsen og fortsetter:
– Vi er stolte av å være med på å sjøsette den første kommersielle, utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen i verden. Og det er spesielt stas å gjøre det midt i en skandinavisk storby. Det er ikke lenge siden dette virket ganske urealistisk, så det får pulsen til å slå litt raskere enn vanlig. Det er virkelig banebrytende, sier Herigstad-Olsen.
Vil revolusjonere passasjermobilitet
"MF Estelle" blir satt i vanlig drift allerede mandag 12. juni. I begynnelsen vil ferjen gå med fire avganger i timen, men etter hvert vil ha åtte ganger i timen, 15 timer i døgnet. Hver dag. Den reduserte driftsplanen i oppstartsfasen er for å optimalisere energiforbruk og kjøremønster.
MF Estelle er utstyrt med avansert autonom teknologi som har sitt opphav fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I begynnelsen vil det være en operatør med om bord, men etter hvert skal ferjen være helt selvkjørende og overvåkes fra land.
Det er det norske rederiet Torghatten som skal drifte ruten og som står bak satsingen som frontes under merkevarenavnet Zeam. Zeam står for Zero Emission Autonomus Mobility og er en referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved verftet Brødrerne Aa i det norske tettstedet Hyen, og den autonome teknologien leveres av selskapet Zeabuz.
– Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte - og at vi skal gjøre dette i små og store byer i hele verden, sier Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, og fortsetter:
– Målet er at vi står bak autonome, utslippsfrie passasjerferger i minimum 7 byer innen 2025, gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker på mobilitet på, sier Dyrkoren.
Nøkkelord
Kontakter
Torghatten
Administrerende direktør, Torghatten| Stein Andre Herigstad-Olsen|| stein.olsen@torghatten.no
Leder for forretningsutvikling Torghatten| Reidun Svarva |+47 957 85 394 | reidun.svarva@torghatten.no
Zeabuz
Administrerende direktør og gründer | Erik Dyrkoren | + 47 932 08 032 | erik.dyrkoren@zeabuz.com
Markedsdirektør | Ann Iren Rise | + 47 986 70 574 |ann.rise@zeabuz.com
Bilder
Lenker
Om Torghatten
Om Torghatten
Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs med en lang og stolt historie, som startet med et dampskip utenfor den nordnorske byen Brønnøysund i 1878.
I dag omfatter Torghatten-konsernet tre ferje- og hurtigbåtrederier som leverer kritisk infrastruktur for folk langs norskekysten: Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. Et fjerde rederi, Torghatten AB, er nå etablert for å drifte ruten i Stockholm.
Torghatten drifter til sammen 43 ferjesamband med 67 ferjer, samt 15 hurtigbåtsamband med 17 hurtigbåter.
Om Zeabuz
Zeabuz har et mål om å gjøre vannbåren mobilitet bærekraftig, sikker og lønnsom. Selskapet leverer programvare for autonom navigasjon som kan optimalisere drift av fartøy og tilby innovative løsninger for menneske-maskin samarbeid.
Alle av Zeabuz sine produkter er bygget på en fleksibel og modulær systemarkitektur, som muliggjør tilpasning til ulike segmenter, fartøystyper og driftsmønster. Zeabuz ble stiftet i 2019 som et spin-off fra NTNU’s progressive senter for Autonome Marine Operasjoner og Systemer, AMOS.
Følg pressemeldinger fra Torghatten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Torghatten
Ferjesamband som er rammet av den pågående streiken mellom LO/YS og NHO17.4.2023 09:47:32 CEST | Pressemelding
Det er endringer på noen av rutene til Torghattens selskaper Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. For detaljer rundt hvilke avganger som blir berørt oppfordrer vi reisende til å følge med på ferjeselskapenes nettsider.
Torghatten henter ny toppleder fra transportselskap29.3.2023 12:07:59 CEST | Pressemelding
Torghatten-konsernet har ansatt Jan Volsdal (48) som ny administrerende direktør. Volsdal tiltrer senest 1. oktober og kommer fra stillingen som administrerende direktør i busselskapet Nobina.
Sør-Troms får elektriske ferjer fra 202515.2.2023 09:59:35 CET | Pressemelding
Torghatten Nord får ansvar for drift av ny 10 årskontrakt for tre ferjesamband i Sør-Troms. To av ferjesambandene skal elektrifiseres, og alle ferjene vil få oppgradering med universell utforming og oppgradering av standard.
Norsk verft skal bygge verdens første selvkjørende byferje29.11.2022 11:36:25 CET | Pressemelding
Brødrere Aa fra Hyen i Vestland fylke har fått oppgaven med å bygge den førerløse passasjerferjen for kommersiell drift som skal gå midt i Stockholm. Det tradisjonsrike ferjeselskapet Torghatten og autonomileverandøren Zeabuz står bak prosjektet.
Stor milepæl for hydrogenferjene til Lofoten26.8.2022 11:30:00 CEST | Pressemelding
Det verdensledende skipsregisteret Lloyd’s Register godkjenner Torghatten Nords planer for hydrogenferjer over Vestfjorden. Rederiet tar dermed et viktig steg mot å starte byggingen av skipene i et prosjekt som får global oppmerksomhet.