Sør-Troms får elektriske ferjer fra 2025
Ferjesambandene Revsnes-Flesnes og Stornes-Bjørnerå i Sør-Troms vil i fremtiden gå på strøm, og skal lades ved bruk av direktelading, supplert av ladbare batteribanker på land. Batteribankene er nødvendig fordi det lokale nettet ikke dimensjonert for direkte lading fra nett.
– Passasjerene vil merke mindre lukt og støy fra de to nye fartøyene, og ferjene vil ha null utslipp. Offentlig transport, og spesielt ferjedrift, skal over på grønn teknologi, og da er det elektrisitet som passer best på disse sambandene. Så skal vi drifte på en trygg og effektiv måte der vi etablerer batteribanker på land slik at fartøyene lader direkte under anløp mens passasjerer og kjøretøyer skiftes. Slik får ferjene jevn lading som ikke forstyrrer det lokale strømnettet, sier Torkildsen.
Skal drifte ferjene i Sør-Troms i opptil 15 år
Torghatten Nord er av Troms Fylkeskommune tildelt langtidskontrakten for Sør-Troms som omfatter 3 ferjesamband i Harstad og Kvæfjord kommuner fra 1. februar 2025 og for 10 år, pluss 3 opsjonsår. Allerede denne måneden overtok Torghatten Nord disse sambandene på kortidskontrakt.
– Vi er svært fornøyde med å være tilbake for fullt i Sør-Troms, og gleder oss til å få på plass de aller første helelektriske ferjene om 2 år. Det er flere i vår organisasjon som har gode relasjoner i lokalsamfunnene her, ferjedrift i dette området er en sentral del av vårt rederis historie, sier Torkildsen.
Ferja er viktige for mange
Sambandet Stornes - Bjørnerå har betydelig dagpendling, mens Revsnes - Flesnes er en av hovedferdselsårene mellom Lofoten/Vesterålen og Troms.
Torkildsen legger spesielt vekt på at nye ferjer med moderne standard vil gjøre det lettere for alle å ta ferje.
– Ferja er viktig for så mange. Det er for eksempel en populær lekepark på Sørrollnes som tidvis har stort besøk av mange barn. Dette er skoleklasser og barnehager som da reiser i grupper med ferja. Også er det godt at alle de nye ferjene vil følge dagens krav til universell utforming. Med denne standarden vil mange passasjerer oppleve mindre plunder og heft ved å komme seg rundt i ferjene, sier Torkildsen.
Rederiet er fornøyd med kontraktslengde og forutsigbarhet for driften denne rammen gir.
– Jeg vil rose Troms Fylkeskommune og Troms fylkestrafikk som lyser ut ferjeanbud med en kontraktslengde som gjør det mulig å investere i nytt fartøy og ombygg. Slike kontraktslengder gjør det mye lettere for oss i skipsfarten å investere i grønn teknologi, sier Torkildsen.
Torghatten Nord er også i ferd med å bygge nye elektriske ferjer for sambandet Lødingen-Bognes. Dette sambandet vil bli helelektrisk allerede fra neste år.
Nøkkelinformasjon:
- Troms Fylkeskommune har tildelt kontrakten for drift av sambandene Revsnes – Flesnes, Sørrollnes – Stangnes og Stornes – Bjørnerå til Torghatten Nord AS.
- Allerede fra denne måneden vil Torghatten Nord overta ferjene på kortidskontrakt.
- Perioden for langtidskontrakten er på ti år, fra 2025 til 2035. Kontrakten har en verdi på 1.389.971.714 kroner.
- For sambandet Stornes – Bjørnerå skal det bygges et nytt helelektrisk fartøy, mens hybridferjen som i dag betjener sambandet Revsnes – Flesnes skal bygges om til å drifte på kun elektrisitet.
- Sambandet Stangnes – Sørrollnes skal betjenes av en moderne dieselferje som har god standard i forhold til dagens tilbud. Her blir det kafeteria og salong på båtdekk, mens det både i tidligere kontrakt og i nåløpende korttidskontrakt kun er tilbud om salong på bildekk.
Nøkkelord
Kontakter
Torkild Torkildsen, administrerende direktør i Torghatten Nord, 906 88 318
Bilder
Om Torghatten
Vår historie startet med et dampskip utenfor Brønnøysund i 1878.
Opp gjennom årene har Torghatten gått fra å drive transport kun på sjø til transport også på vei og i lufta, til at vi nå kun driver med sjøtransport igjen. I dag har vi ferjer og hurtigbåter langs hele norgeskysten.
Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs. Totalt har vi en årlig omsetning på rundt 3 milliarder kroner, og vi har rundt 1300 ansatte.
Vårt formål er å knytte folk og samfunn sammen gjennom bærekraftig infrastruktur. Vi har en ambisjon er å være den foretrukne ferje- og hurtigbåtoperatøren i Norge.
Følg pressemeldinger fra Torghatten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Torghatten
Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding
For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.
Ferjesamband som er rammet av den pågående streiken mellom LO/YS og NHO17.4.2023 09:47:32 CEST | Pressemelding
Det er endringer på noen av rutene til Torghattens selskaper Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. For detaljer rundt hvilke avganger som blir berørt oppfordrer vi reisende til å følge med på ferjeselskapenes nettsider.
Torghatten henter ny toppleder fra transportselskap29.3.2023 12:07:59 CEST | Pressemelding
Torghatten-konsernet har ansatt Jan Volsdal (48) som ny administrerende direktør. Volsdal tiltrer senest 1. oktober og kommer fra stillingen som administrerende direktør i busselskapet Nobina.
Norsk verft skal bygge verdens første selvkjørende byferje29.11.2022 11:36:25 CET | Pressemelding
Brødrere Aa fra Hyen i Vestland fylke har fått oppgaven med å bygge den førerløse passasjerferjen for kommersiell drift som skal gå midt i Stockholm. Det tradisjonsrike ferjeselskapet Torghatten og autonomileverandøren Zeabuz står bak prosjektet.
Stor milepæl for hydrogenferjene til Lofoten26.8.2022 11:30:00 CEST | Pressemelding
Det verdensledende skipsregisteret Lloyd’s Register godkjenner Torghatten Nords planer for hydrogenferjer over Vestfjorden. Rederiet tar dermed et viktig steg mot å starte byggingen av skipene i et prosjekt som får global oppmerksomhet.