Stiftelsen W Initiative dobler kapitalen

Den humanitære stiftelsen W Initiative tilføres 100 millioner friske kroner. W Initiative jobber for å øke barn og unges livskvalitet gjennom prosjekter og samarbeid med humanitære organisasjoner over hele verden.

– W Initiative får med dette økt rekkevidde og større muligheter til å gjøre en virkelig forskjell for barn og unge, sier daglig leder Eirik Bøe Sletten.

Siden oppstarten i 2021 har stiftelsen iverksatt flere internasjonale prosjekter, blant annet et helse- og sanitær-prosjekt i Uganda. I tillegg har W Initiative støttet Plan International Norges arbeid mot barneekteskap og Barnekreftforeningens forskning i Norge.

Det er Gustav Magnar Witzøe som er initiativtaker og styreleder i stiftelsen. Han er opptatt av både det lokale og det internasjonale perspektivet.

Tidligere i år opprettet W Initiative et nytt lokalt idrettsfond i stiftelsen, som skal bidra til at barn i lavinntektsfamilier får mulighet til å delta i organisert idrett. Dette ble satt i gang etter et stort arrangement i Trondheim før jul, der den globale ambassadøren for W Initiative, Casper Ruud, spilte tennis med 400 barn.

Med 100 millioner friske kroner kan W Initiative øke sin aktivitet sier daglig leder Eirik Bøe Sletten:

–  Vi ser hele tiden etter nye prosjekter med profesjonelle samarbeidspartnere. Med 100 millioner i frisk kapital kan vi bedre liv og helse for mange flere barn.

Stiftelsen har et bredt sammensatt styre som tar stilling til nye prosjekter. Felles for alle prosjekter er at de må være forankret i FNs sentrale bærekraftmål 3, 4, 5, 6 eller 10. Stiftelsen startet med en grunnkapital på 110 millioner kroner som gjennom forvaltning og nye tilskudd skal gi grunnlag for stadig mer betydningsfulle bidrag. Nå dobles dette til 200 millioner.

– Jeg ønsker å bygge stiftelsen steg på steg med ambisjon om å gjøre en reell forskjell for mange barn og unges liv over tidÅ styrke stiftelsens egenkapital er et ledd i dette arbeidet, sier Gustav Magnar Witzøe.

Om The W Initiative

The W Initiative
Postboks 3003 Rema 1000 Ladetorget ​

Fakta om W Initiative

W Initiative er en nyopprettet, humanitær stiftelse med hovedformål om å bidra til bedre livskvalitet for barn og unge. Prosjekter stiftelsen velger å støtte kan være både i og utenfor Norge, men skal være forankret i FNs sentrale bærekraftsmål 3, 4, 5, 6 eller 10. Prosjektene skal bidra til økt kompetanse, bedre helse, og likere muligheter. Gustav Magnar Witzøe har gjennom familieselskapet Kvarv overført totalt 210 millioner kroner til stiftelsen. 100 millioner er bundet som stiftelsens grunnkapital som gjennom forvaltning og nye tilskudd skal gi grunnlag for å kunne gi stadig mer betydningsfulle bidrag. Stiftelsen vil aktivt søke prosjekter som er i tråd med formålet, og det vil ikke være mulig å søke penger fra stiftelsen. Stiftelsen vil søke samarbeid med etablerte organisasjoner. Tennisstjernen Casper Ruud er global ambassadør for stiftelsen. Det vil årlig rapporteres på status og fremdrift med hensyn til stiftelsens formål. Les mer på https://www.w-initiative.com/

Følg pressemeldinger fra The W Initiative

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra The W Initiative på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra The W Initiative