Bauer Media AS

Sterkt år for Radio Norge-eier Bauer Media

Del

Økte inntekter og sterke lyttertall på radio og podkast.

Morgenklubben med Loven & Co på Radio Norge. F.v.: Geir Schau, Øyvind Loven, Kim Johanne Dahl.
Morgenklubben med Loven & Co på Radio Norge. F.v.: Geir Schau, Øyvind Loven, Kim Johanne Dahl.

Bauer Media Norge fikk sterke lyttertall og økte inntekter i 2020. Takket være en tydelig satsing rettet mot radio, on-demand-lytting og podkaster, nådde bedriften for aller første gang 2 millioner ukentlige lyttere. Radio har styrket verdien for både lyttere og annonsører, og snuoperasjonen som ble gjennomført av selskapet førte til et positivt årsresultat med en inntektsøkning på 5,6 prosent til 163 465 550 kr.

Bauer Media Norge står bak flere av de mest populære radiokanalene, programmene og podkastene i landet, og i løpet av det siste året har selskapet også investert i nye, nettbaserte radiostasjoner og en egen podkastplattform. I dag driver Bauer Media ni nasjonale DAB-kanaler og 26 nettbaserte stasjoner, og står bak ledende multimediemerkevarer som Radio Norge, Radio Rock, Radio Vinyl, Kiss, P24-7 Mix, Topp 40, Norsk Pop og Radio1, i tillegg til plattformer som Podplay og Radio Play.

I 2020 opprettholdt Bauer Media et fullverdig tilbud gjennom pandemien, til glede for lyttere som satte pris på nyhetsoppdateringer, trygghet og normalitet ved siden av den viktige rollen radio spiller i det norske samfunnet.

Bauer Media Norge opprettholdt den kommersielle lytterandelen på 33,6 prosent fra 2019, samtidig som bedriften økte driftsresultatet med 40 millioner kroner fra 2019. En oppgang fra året før der resultatet var et driftsunderskudd på 27.3 millioner kroner.

Bakgrunnen for økningen i resultatet er effektiviseringsprosesser gjennomført i 2019, kombinert med en inntektsøkning. Til sammen førte det til et sterkt årsresultat, til tross for den vanskelige situasjonen som oppsto i andre kvartal, da pandemien påvirket annonsemarkedet. 

– Disse resultatene er et tydelig bevis på kraften i radiomediet, som styrket verdien i fjor og leverte viktige nyheter, informasjon og tilhørighet for både lyttere og annonsører gjennom pandemien, sier administrerende direktør i Bauer Media Norge, Jim Receveur.

– 2020 var også et år med mye fremgang, da bedriften lanserte over 15 nye, nettbaserte kanaler med musikk i sjangre som country, jazz og klassisk, og rock- og 80-talls-forlengelser av folkekjære merkevarer som Radio Norge og Radio Rock. I tillegg til nettkanalene lanserte vi en ny podkastplattform som et ledd i utviklingen fra radioverdenen til et utvidet lydunivers, fortsetter han.

– Vi har fått en god start på 2021, med vekst annonsørvekst blant kunder som tiltrekkes av de fleksible og effektive annonseløsningene vi tilbyr gjennom en sterk og populær radioportefølje, en stadig voksende portefølje av ettertraktede podkaster, og en sterk satsing på digital lyd.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Morgenklubben med Loven & Co på Radio Norge. F.v.: Geir Schau, Øyvind Loven, Kim Johanne Dahl.
Morgenklubben med Loven & Co på Radio Norge. F.v.: Geir Schau, Øyvind Loven, Kim Johanne Dahl.
Last ned bilde
Jim Receveur, administrerende direktør i Bauer Media Norge.
Jim Receveur, administrerende direktør i Bauer Media Norge.
Last ned bilde

Om Bauer Media AS

Bauer Media AS
Bauer Media AS
Jernbanetorget 4A
0154 OSLO

22023200https://www.bauermedia.no/

Bauer Media Norge driver de riksdekkende reklamefinansierte radiokanalene Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 MIX og Radio KISS. Vi har 1.6 millioner lyttere i uken. Selskapet har ca. 60 ansatte i Bergen og Oslo, med samarbeidspartnere over hele verden.

Følg pressemeldinger fra Bauer Media AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bauer Media AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bauer Media AS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom