
Sterk april-økning i nettsalget av hus og hage-produkter

Veksten har vært klart størst i Oslo. Der har de handlet 60 prosent mer enn landsgjennomsnittet for å pusse opp innvendig eller forberede hagen på vår og sommer i løpet av april.
– Det er helt åpenbart at mange har tatt i bruk nettbutikkene for å gjøre innkjøp av produkter til hus og hage. Kombinasjonen av enda strengere koronatiltak og begrenset sosial mobilitet er høyst sannsynlig de viktigste årsakene til den kraftige økningen vi hadde i april i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Det er fersk statistikk fra de av Klarnas mer enn 10 000 norske nettbutikker som selger produkter til hus og hage som er grunnlaget for den ferske salgsstatistikken fra produktkategorien i årets andre vårmåned.
Elvestad tror også at, som i fjor, mange har tilbragt påskeferien hjemme, og i enda større grad enn i fjor, benyttet nettet til innkjøp for å gjøre hus og hage klar for våren og sommeren.
– Generelt så er også kategorien hus og hage en kategori hvor mange nordmenn i våre undersøkelser uttrykker et ønske om å gjøre unna mer handling på nett enn de gjør, også etter koronapandemien. De strenge tiltakene kan derfor ha vært med på å sette fart på en forandring i handlemønsteret vårt, sier Klarnas markedsdirektør.
Ifølge deres nye rapport, Shopping pulse: Norway, oppgir 15 prosent av de spurte at de i dag oftest handler produkter til hjem og hage på nett. Samtidig er det 33 prosent flere som sier at de ville foretrukket å handle mesteparten på nett innenfor kategorien allerede i dag.
Oslo og Viken handlet mest til hus og hage på nett
- Mens innbyggerne i Oslo handlet mest produkter til hus og hage klart mest i april (+60 prosent over landsgjennomsnittet), er også Viken (+39 prosent) blant de mest digitale forbrukerne.
- De som har handlet langt mindre produkter til hus og hage på nett enn gjennomsnittet i april, er de lengst i nord og lengst i sør – Agder og Troms og Finnmark. Her har netthandelen vært henholdsvis 36 prosent og 32 prosent lavere enn landsgjennomsnittet.
– Generelt så har innbyggerne i Agder vært blant de i Norge som i mindre grad enn andre nordmenn benytter seg av netthandel. Viken er, sammen med Oslo, blant fylkene som har hatt de strengeste restriksjonene i april. Disse utslagene henger nok nøye sammen med pandemien og effekten den har hatt på kundenes handlemønster i de forskjellige fylkene, sier Elvestad.
Kvinner og seniorer har økt sin netthandel mest
Klarnas ferske statistikk viser også at det i april var spesielt kvinner som økte sin netthandel av produkter til hus og hage, og handler mer på nett enn menn. De har økt sin andel av kjøp i kategorien med hele 6 prosent, til 57 %, sammenlignet med april i fjor.
Den sterkeste veksten i kategorien er det aldersgruppen over 66 år som står for. Fra april i fjor til april i år økte de sin andel av kjøpene med hele 17 prosent.
Det som skiller hus og hage fra de fleste andre netthandelskategorier er at kjøpene blir gjort omtrent i like stor grad på morgenen som på kvelden. De mest populære tidspunktene å handle på er klokken 09 og 19. Spesielt de over 66 år er overrepresentert blant de som legger sin netthandel til morgenen.
Klarnas shoppingindeks, hjem og hage, april 2021
Fylke |
Shoppingindeks*, per innbygger |
Oslo |
160 |
Viken |
139 |
Vestfold og Telemark |
102 |
Nordland |
84 |
Møre og Romsdal |
71 |
Vestland |
71 |
Trøndelag |
70 |
Innlandet |
69 |
Rogaland |
68 |
Troms og Finnmark |
68 |
Agder |
64 |
*Shoppingindeks: Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien i april 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: