Norsk Hyttelag

Stem Støre og få 1 000 kroner i økt eiendomsskatt

– Hvis du vil ha økt eiendomsskatt må du stemme på Arbeiderpartiet, sier generalsekretær i Norsk Hyttelag, Audun Bringsvor. Statistikken viser nemlig at AP-styrte kommuner tar inn mer enn en tusenlapp ekstra i eiendomsskatt for hytter og hus enn Høyre-styrte kommuner. Arbeiderpartiet vil også at hver enkelt kommune skal få fastsette eiendomsskatten selv, mens Høyre arbeider for å få eiendoms­skatten ned, viser en rundspørring foretatt av Norsk Hyttelag blant alle partiene på Stortinget.
Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag viser hvor mye en ny ordfører kan koste deg. Foto: Sigbjørn Larsen.

I en rundspørring foretatt av Norsk Hyttelag til alle de politiske partiene på Stortinget svarer Ap at det bør være opp til hver enkelt kommune hvor mye som de vil ta inn i eiendomsskatt, mens Høyre vise til at de har jobbet målbevisst med å redusere den maksimale skattesatsen fra 7 til 5 promille, og at den nå reduseres ytterligere til 4 promille.

– At Høyre-ordførere er mindre glad i eiendomsskatt ser vi også lokalt, sier Bringsvor. Høyre-styrte kommuner er de som tar inn minst i eiendomsskatt, mens Ap-styrte kommuner er de som tar inn mest.

AP-styrte kommuner tar inn 1 594 kroner mer enn Høyre-styrte kommuner.

Mens Ap-styrte kommuner i gjennomsnitt krever inn 3 217 kroner i eiendomsskatt per hytte og hus, så nøyer Høyre-styrte kommuner seg med 1 623 kroner i eiendomsskatt. Det er Norsk Hyttelag som har utført beregningen på grunnlag av data fra Kostra og SSB.

Ap: Dette kan kommunene bestemme selv. H: Eiendomsskatten må ned

I en rundspørring som Norsk Hyttelag har foretatt til alle de politiske partiene på Stortinget svarer Arbeiderpartiet at de vil la det være opp til hver enkelt å kommune å avgjøre spørsmålet om eiendomsskatt av hensyn til det lokale selvstyret.

– Det er vel og bra med kommunalt selvstyre, sier Bringsvor, men i dette tilfellet gjelder det retten til å fastsette kostnadsnivået for både hytter og hus, mens selvstyre bare gjelder for de med hus. I AP-styrte kommuner viser statistikken at selvstyret gjerne brukes til å heve skatten: Boligeiere og hytteeiere må i gjennomsnitt ut med 1 594 kroner mer i eiendomsskatt til de 200 AP-styrte kommunene sammenlignet med de 73 Høyre-styrte kommunene i Norsk Hyttelags oversikt.

– Høyre vil redusere eiendomsskatten. Det er imidlertid kommunene selv som må bestemme om de vil innføre eiendomsskatt og som også bør bestemme hva inntektene skal gå til, svarer Høyre i rundspørringen.

Hva med de andre partiene?

– Totalt tok norske kommuner inn nesten 7,5 milliarder kroner i eiendomsskatt på hus og hytter i 2018, forteller Audun Bringsvor, generalsekretær i Norsk Hyttelag. – Vi har nærmere 3 millioner boliger og fritidsboliger i landet, og det gir en gjennomsnittlig eiendomsskatt på cirka 2 500 kroner per bolig. Men forskjellene er store.

Har du ordfører fra Arbeiderpartiet, betaler du i gjennomsnitt 3 217 kroner. Har du ordfører fra Høyre, slipper du unna med 1 623 kroner. Senterparti-ordførerne legger seg litt over Høyre-ordførerne med 1 826 kroner, og Krf-ordførerne noe over det igjen med 2 153 kroner. – Vi har også en håndfull ordførere fra Venstre og Fremskrittspartiet, forteller Bringsvor, men litt for få til å lage en god statistikk.

Hamar er dyrest i Norge

På toppen av eiendomsskattelisten troner Hamar kommune. Her betaler hver eneste bolig og fritidsbolig 8 321 kroner hver i eiendomsskatt, nesten 20 prosent mer enn Averøy som er nummer to på listen. I Hamar er det Einar Busterud fra By- og bygdelista som er ordfører. – Det er surt å være på den negative siden økonomisk, sier Busterud, og det kommer til å svi litt det første året, men dette skal vi få til. – Vi skal barbere oss, ikke skjære av oss haka! legger han til.

Frikjenner Hvaler

Tidligere i sommer ble Hvaler-ordfører Eivind Normann Borge utropt til Norges skattekonge av Dagbladet. I følge Dagbladets oversikt krever han inn 8 043 kroner per Hvaler-innbygger. – Dette regnestykket blir nok feil, forklarer Bringsvor. – Hvaler har nemlig få hus og mange hytter. For hver krone en innbygger (du vet, en sånn med stemmerett og lokalt selvstyre) betaler i eiendomsskatt, må hyttefolket betale tre kroner. Det blir rett og slett for vanskelig å motstå, selv for en Frp-ordfører. Men selv om det blir mye penger per innbygger, blir det ikke like mye per eiendom. – Men rimelig er et likevel ikke; Hvaler ligger likevel på 18. plass på Norsktoppen i eiendomsskatt.

De dyreste kommunene:

Kommune Ordfører Eiendomsskatt
Hamar By- og bygdelista 8 321
Averøy Arbeiderpartiet 6 987
Molde Høyre 6 461
Bodø Arbeiderpartiet 6 443
Flora Arbeiderpartiet 6 276
Brønnøy Arbeiderpartiet 6 066
Gjerstad Arbeiderpartiet 6 030
Gausdal Arbeiderpartiet 5 931
Stange Arbeiderpartiet 5 867
Rakkestad Arbeiderpartiet 5 862
Lillehammer Arbeiderpartiet 5 780
Elverum Høyre 5 741
Hadsel Arbeiderpartiet 5 671
Moss Arbeiderpartiet 5 591
Flakstad Arbeiderpartiet 5 591

Slik har vi beregnet skatten per eiendom:

Norsk Hyttelag har hentet ut tall for samlet skatteinngang fra eiendomsskatt på bolig og fritidsbolig. Tallene er hentet fra kommunenes egen Kostra-rapportering for 2018. Antall helårsboliger er hentet fra SSBs boligstatistikk, mens antall fritidsboliger er utledet fra bygningsmasse. Dette kan gi et mindre avvik for kommuner hvor en stor del av fritidsboligene ligger i leilighetsbygg, da disse kan være registrert som én bygning i stedet for flere boliger. Gjennomsnittlig eiendomsskatt er beregnet som et gjennomsnitt for alle kommuner, uavhengig av om de har innført eiendomsskatt eller ei.

Det er utarbeidet egne statistikker/topplister for hvert enkelt fylke. Ta gjerne kontakt med Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag for utfyllende informasjon.

Bilder

Audun Bringsvor, generalsekretær i Norsk Hyttelag. Foto: Leif Magne Flemmen.

Om Norsk Hyttelag

Norsk Hyttelag
Bogstadveien 46A

22 32 31 10http://www.norskhyttelag.no

Norsk Hyttelag er en interesseorganisasjon for landets 600 000 hytteeiere. Hyttelivet er en viktig del av det å være norsk, og vi ønsker å ta sikre hyttefreden for nåværende og kommende generasjoner. Vi slåss mot urettferdighet og forskjellsbehandling, men tror aller mest på et godt samarbeid mellom hyttefolk og bygdefolk til glede for alle.

Følg pressemeldinger fra Norsk Hyttelag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Hyttelag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Hyttelag

Tokke kåret til Årets hyttekommune 202230.8.2022 14:18:06 CEST | Pressemelding

Hvert år velger Norsk Hyttelag ut en hyttekommune som får æren av å bli "Årets hyttekommune". I 2022 går hederen til Tokke i Telemark. Tokke har gjennom flere år vist at de ønsker å være en attraktiv kommune for hyttefolket, og de har også valgt å likebehandle hytteeiere og kommunens øvrige innbyggere. – Dermed var det aldri noen tvil om hvor årets pris skulle havne, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.