Steinar Fjeld avslutter radiokarrieren med hyllest til Cliff Richard

Cliff Richard fyller 80 år, og «Norges egen Cliff» feirer stjernen med selv å sette punktum som radiomann.

Siden slutten av femtitallet har Cliff Richard sunget seg inn i hjerter over hele verden. Onsdag 14.10. fyller han 80 år, og kan samtidig feire at han har solgt over 250 millioner plater og hatt en rekke nummer 1-hits, også her i Norge.

Musiker og programleder Steinar Fjeld slo gjennom med en gjendiktning av Richards’ «Travellin’ Light», som på norsk fikk tittelen «Hjem til deg». Fjeld er kanskje Norges aller største Cliff-fan, og har intervjuet ham flere ganger i løpet av karrieren.

– Etter at jeg spilte inn flere Cliff-låter som soloartist fikk jeg fortalt ham om coverversjonene da jeg møtte ham. Han syntes det var morsomt, og husket meg som fyren som hadde spilt inn sangene hans på norsk, sier Fjeld.

Nå hyller Fjeld sin store helt med et jubileumsprogram på Radio Vinyl, som sendes på selve 80-årsdagen.

Legger opp

Steinar Fjeld er en veteran i norsk radio. Han startet bak mikrofonen for 40 år siden, og er kanskje mest kjent som programleder i Ti i skuddet etter Vidar Lønn-Arnesen. Den siste tiden har han vært å høre på Radio Vinyl sammen med Lønn-Arnesen og andre tidligere NRK-kolleger som Finn Bjelke, Leif-Erik Forberg og Jostein Pedersen.

Med spesialprogrammet om Cliff Richard varsler Fjeld at han gir seg som radiomann.

– Etter 40 år får det være nok, sier han.

Redaktør i Radio Vinyl, Arne Sandvik, synes det er leit at Fjeld legger mikrofonen på hylla.

– Steinar er mann det stråler av. Hans fartstid i radio har gledet folk i 40 år. Alltid kunnskapsrik og engasjert. At han gir bort honoraret fra Radio Vinyl til Kreftforeningen viser også at det er en mann med stort hjerte og omsorg for andre. Men det er jo lov å håpe på et comeback!

Steinar Fjelds hyllest til Cliff Richard sendes på Radio Vinyl 14. oktober kl. 21.