Luftambulansetjenesten HF

Status beredskap streik

Luftambulansetjenesten har fortsatt normal beredskap under den pågående flyteknikerstreiken.

Status mandag 27 juni 2022  kl 9: Ingen fly er pr nå ute av beredskap som følge av streiken.

Bakgrunn:
Flyteknikerne hos NFO gikk ut til streik lørdag 17 juni 2022 og NHO iverksatte lockout fra søndag 26. juni 2022 som innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb. Teknikerne til operatør Babcock Scandinavian AirAmbulanse  AS som flyr ambulanseflyene for Luftambulansetjenesten HF er omfattet av streiken.

Babcocks teknikere gjennomførte en inspeksjon av alle ambulanseflyene lørdag 25. juni for å gi maksimal tilgjengelighet fra midnatt. Etter dette skal alle flyene ha ny sjekk etter 72 timer, så det vil kunne gå kort tid før ambulanseflyflåten står på bakken uten teknisk sjekk. Det finnes en svært begrenset teknisk kapasitet i tjenesten og det varierer på hvilke baser den befinner seg.
Luftambulansetjenesten HF har kartlagt tilgjengeligheten hos eksterne operatører, men foreløpig er ingen ressurser bestilt. Ingen av disse kan operere på kortbanenettet

Om Luftambulansetjenesten HF

Luftambulansetjenesten HF
8001 Bodø

75 54 99 50http://www.luftambulanse.no/

Luftambulansetjenesten HF er ansvarlig for all luftambulanse i Norge. Selskapet eies av de regionale helseforetakene og er fullfinansiert av det offentlige.

Følg pressemeldinger fra Luftambulansetjenesten HF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Luftambulansetjenesten HF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Luftambulansetjenesten HF