Statsminister Erna Solberg blir gudmor for verdens største plug-in hybridskip

Fredag 23. august klokken 0900, døpes verdens største plug-in hybridskip M/S Color Hybrid i Sandefjord. Statsminister Erna Solberg blir gudmor for skipet og skal med det foreta den høytidelige dåpen.

Foto: UAVPIC

Dåpen er en milepæl ikke bare for Color Line, men for en samlet, norsk maritim næring, sier konsernsjef i Color Line Trond Kleivdal, som legger til at selskapet er stolt av at statsminister Erna Solberg takket ja til å være gudmor.

Color Hybrid har allerede oppnådd nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sine fremtidsrettede miljøløsninger, og Color Line har med det nye skipet satt en ny miljøstandard.

Norsk verdiskaping

Color Hybrid er bygget ved Ulstein Verft og over 70 prosent av leverandørene er fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge. Color Hybrid tar i bruk helt nye løsninger for å redusere støy og utslipp, og er et plug-in hybridskip, der batteriene på fem mega watt lades med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg fra land i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.

Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig. Miljøprofilen styrkes ytterligere ved at det er tilrettelagt for god avfallshåndtering om bord med avlevering til biokraftverk på land, som igjen produserer miljøvennlig kraft og varme.

Med M/S Color Hybrid ønsker Color Line  å tilby en bedre reiseopplevelse med en ny standard for komfort. - Om bord finner du utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke, sier konsernsjef Kleivdal.

Verdens største plug-in hybridskip er 160 meter langt, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige.

Foto: UAVPIC

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.

Color Line styrker godstransporten til og fra Norge25.3.2020 13:59:18 CETPressemelding

Color Line setter inn M/S SuperSpeed 1 mellom Kristiansand og Hirtshals fra fredag 27. mars kl 1630. Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som konsekvens av myndighetenes tiltak for å håndtere coronaviruset COVID-19. I perioden 16. til 27. mars skulle M/S SuperSpeed 1 opprinnelig ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men har grunnet de inntrufne forholdene ligget til kai i Kristiansand.