Statsminister Erna Solberg blir gudmor for verdens største plug-in hybridskip

Fredag 23. august klokken 0900, døpes verdens største plug-in hybridskip M/S Color Hybrid i Sandefjord. Statsminister Erna Solberg blir gudmor for skipet og skal med det foreta den høytidelige dåpen.

Foto: UAVPIC

Dåpen er en milepæl ikke bare for Color Line, men for en samlet, norsk maritim næring, sier konsernsjef i Color Line Trond Kleivdal, som legger til at selskapet er stolt av at statsminister Erna Solberg takket ja til å være gudmor.

Color Hybrid har allerede oppnådd nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sine fremtidsrettede miljøløsninger, og Color Line har med det nye skipet satt en ny miljøstandard.

Norsk verdiskaping

Color Hybrid er bygget ved Ulstein Verft og over 70 prosent av leverandørene er fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge. Color Hybrid tar i bruk helt nye løsninger for å redusere støy og utslipp, og er et plug-in hybridskip, der batteriene på fem mega watt lades med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg fra land i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.

Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig. Miljøprofilen styrkes ytterligere ved at det er tilrettelagt for god avfallshåndtering om bord med avlevering til biokraftverk på land, som igjen produserer miljøvennlig kraft og varme.

Med M/S Color Hybrid ønsker Color Line  å tilby en bedre reiseopplevelse med en ny standard for komfort. - Om bord finner du utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke, sier konsernsjef Kleivdal.

Verdens største plug-in hybridskip er 160 meter langt, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige.

Foto: UAVPIC

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding