Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Statsbudsjettet struper bærekraftig planlegging i distriktene

Det er et akutt behov for planleggere i distriktene. Samtidig legger statsbudsjettet opp til kraftig kutt i antallet studieplasser.
Gunnar Ridderström på seminaret Miljø og helsedag 2022 - Helsefremmende nærmiljøer - med fokus på natur som miljøfaktor: Kommunene har ansvar for samfunnsplanleggingen -  det er ikke kvaliteten det står på (kunnskapen til de ansatte) men kvantiteten, det trengs flere folk til å utføre oppgavene.
Gunnar Ridderström på seminaret Miljø og helsedag 2022 - Helsefremmende nærmiljøer - med fokus på natur som miljøfaktor: Kommunene har ansvar for samfunnsplanleggingen - det er ikke kvaliteten det står på (kunnskapen til de ansatte) men kvantiteten, det trengs flere folk til å utføre oppgavene.

Hvordan kan vi få til en god samfunnsutvikling for mennesker, samfunn og miljø?

Kommunen har et stort ansvar for denne samfunnsutviklingen som skal gi oss levende og bærekraftige byer og lokalsamfunn. Da er kompetanse innenfor areal- og samfunnsplanlegging avgjørende.

Det er et akutt behov for planleggere i distriktene. Det er vanskelig for kommunene å rekruttere fagpersoner med kompetanse i by- og regionplanlegging. Slik at det vært i mange år - det er ikke nok planleggere som utdannes. Tre av fire kommuner har vanskelig for å rekruttere planleggere, ifølge en undersøkelse i 2019. De minste kommunene har størst utfordringer.

Kompetanseutfordringer koster dobbelt for kommunene. Mangel på kompetanse hindrer den nødvendige planleggingen. Samtidig må kommunene bruke penger på å kjøpe tjenester hos private aktører istedenfor å utvikle egen kompetanse. Av den grunn gjorde Stortinget et anmodningsvedtak om å styrke planleggingsutdannelsen. Dette vedtaket har begrunnet universitetenes, KS og departementets arbeid med å styrke utdanningen ved flere utdanningsinstitusjoner.

Det utdannes for få planleggere - nå strupes dette ytterligere

Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er Norges største planfaglige miljø som utdanner planleggere. NMBU fikk 20 ekstra studieplasser for hvert årstrinn fordelt på studieprogrammene by- og regionplanlegging og folkehelsevitenskap i revidert nasjonalbudsjett våren 2020. Det var ikke mange nok til å svare ut behovet i arbeidslivet, men et stykke på vei. Nå er disse foreslått trukket tilbake. Da må vi kutte både studieplassene og mange årsverk.

Kutt i studieplasser gjør at vi ikke kan svare ut behovet i næringslivet og i distriktene. Færre studieplasser i et etterspurt og samfunnsviktig studie gir færre planleggere til kommunene. Kuttet vil også svekke etter- og videreutdanning som arbeids- og næringslivet trenger. Kanskje verst - utfasingen av studieplassene vil forsterke den store kompetanse- og kapasitetsutfordringen i kommunene.

Kuttet hindrer bærekraftig samfunnsutvikling

Universitetenes rolle er å sørge for kompetanse til arbeidslivet om hvordan vi skal planlegge for en bærekraftig utvikling. Færre planleggere gjør oss i dårligere stand til å løse den nødvendige omstillingen til en mer bærekraftig areal- og samfunnsplanlegging og utvikling av gode lokalsamfunn. Regjeringen må hjelpe oss med å øke kapasiteten.

Kompetanse og distriktsutvikling henger sammen. Det er derfor på tide at forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe og kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik snakker sammen om distriktenes samfunnsutfordringer og kompetansebehov. Noe annet er både kortsiktig, dyrt og lite bærekraftig.

Forfattere:
Camilla Martha Ihlebæk
Leder ved institutt for folkehelsevitenskap, professor i folkehelse

Kristine Lien Skog
Leder ved Institutt for by- og regionplanlegging, PhD i jordvern og planlegging

Eva Falleth
Dekan ved Fakultet for landskap og samfunn, professor i by- og regionplanlegging

Dette innlegget ble først publisert på Nationen.no 04.11.22

Les også Brev til forskningsministeren og kommunal- og distriktministeren 12. oktober 2022

Bilder

Om Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Norske landskapsarkitekters forening (NLA)
Josefines gate 32

+47 97519584https://landskapsarkitektur.no/

Norske landskapsarkitekters forening

- er en fagideell interesseorganisasjon for norske landskapsarkitekter med eksamen fra godkjent høyere profesjonsutdanning (masternivå). Foreningen har som formål å fremme utviklingen av landskapsarkitektur og hagekunst og å ivareta standens interesser. Landskapsarkitektprofesjonen er delvis overlappende og tett knyttet opp til arkitektprofesjonen med hensyn til metodiske tilnærminger ved planlegging og prosjektering av fysiske omgivelser på alle plan- og detaljeringsnivå, men har en dypere forankring og spisskompetanse knyttet til planlegging, formgivning og prosjektering av alle typer landskap fra naturlig til urbant landskap.

Følg pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)