Statsbudsjettet 2022: Et skritt i riktig retning, men det store løftet gjenstår

- Vi trenger en utviklingspolitikk som tar innover seg de største krisene verden står ovenfor: Økende sult, ulikhet, klimaendringer og naturtap. Ernas siste statsbudsjett fører oss i riktig retning – men det er et godt stykke igjen enda, sier Jan Thomas Odegard, leder for Utviklingsfondet.
Esther har kjent klimaendringene på kroppen i over ti år. Hun er en av bøndene Utviklingsfondet støtter i Malawi, et land som er hardt rammet av både klimaendringer og matusikkerhet. Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media.

Siden 2015 har antall mennesker som sulter i verden blitt stadig flere. Koronapandemien har ført til en drastisk økning til over 800 millioner mennesker. Nok og næringsrik mat er en forutsetning for god helse og for evne til å lære og arbeide. Det er selve grunnmuren som må være på plass før resten av huset kan bygges og vi kan nå alle bærekraftsmålene.

- Vi opplever at den avtroppende regjeringen gradvis og forsiktig har økt innsatsen på matsikkerhet de siste årene, og at særlig utviklingsminister Dag-Inge Ulstein har gått i bresjen for dette feltet. Den nye handlingsplanen for matsikkerhet, og klimatilpasningsstrategien, er gode eksempler på dette. Økningene i årets forslag viser enda tydeligere at Ulstein har fått gjennomslag for disse satsingene, sier Odegard.

Trengs et krafttak for matsikkerhet og klimatiltak som utrydder sult

Utviklingsfondet understreker at en ny regjering må bekrefte at utviklingspolitikkens fremste mål er å styrke matsikkerhet og livsgrunnlaget til de som er mest utsatt for sult, ekstrem fattigdom og klimaendringene.

- Budsjettforslaget gir en god retning, men må forsterkes dersom vi skal klare å nå våre internasjonale forpliktelser. Her har vi stor tro på at den påtroppende regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil kjenne sin besøkelsestid. Det har vært en gradvis og forsiktig økning de siste årene, men det vi trenger nå er en storsatsing for å bidra til å snu de negative trendene med økende sult og ekstrem fattigdom, fortsetter Odegard.

Anne Beathe Tvinnereim, nestleder i Senterpartiet, skrev i Vårt Land i august, om hvordan klimasmart landbruk er nøkkelen til å nå ut til de aller fattigste – småbønder i utviklingsland. Utviklingsfondet mener hennes uttalelser gir håp for et krafttak for klimatilpasning og matsikkerhet i den nye regjeringen.

- Det vi ikke må glemme er at det er småbøndene som står i frontlinjen for klimaendringene. Forslaget om å tredoble støtten til klimatilpasning innen 2024 er rett og slett ikke godt nok. Norge har forpliktet seg gjennom Paris-avtalen om at tilpasning skal utgjøre halvparten av klimafinanseringen, og FNs generalsekretær ber innstendig om at økningen må skje mye raskere enn dette budsjettet legger opp til. Støre må ha en mer ambisiøs lovnad i kofferten når han reiser til klimatoppmøtet i Glasgow i november, understreker Odegard.

- For å sitere Esther, en av bøndene Utviklingsfondet jobber med i Malawi: Bønder rammes hardest av klimaendringene. Alt de har kommer fra regnet.

Anerkjennelse av den viktige jobber sivilt samfunn gjør på bakken

Et organisert og sterkt sivilsamfunn er viktig for at samfunnsendringer skjer på demokratisk vis og for at sårbare og marginaliserte gruppers rettigheter blir ivaretatt. En økning av støtten til utvikling av sivilsamfunn i Sør er en anerkjennelse av den avgjørende innsatsen som lokale organisasjoner har gjort i løpet av koronakrisen. Utviklingsfondet understreker at sivilsamfunnet bare vil bli viktigere i årene som kommer, i møte med klimaendringer og som motvekt til at myndighetene i mange land er blitt mer autoritære under pandemien.

- Dette budsjettet snur endelig en negativ trend med redusert støtte til sivilsamfunn i Sør. Men denne økningen er bare reell dersom disse midlene ikke går til øremerkede tiltak, slik trenden har vært de siste årene, avslutter Odegard.

Jan Thomas Odegard er daglig leder i Utviklingsfondet. Foto: Utviklingsfondet

Utviklingsfondet støtter fattige lokalsamfunn så de kan produsere nok sunn mat i en verden med økende sult og klimaendringer.

I over 40 år har vi jobbet i noen av de fattigste og mest   klimautsatte områdene i verden. Vi jobber sammen med   lokalsamfunn for varige endringer og økt rettferdighet slik at de   kan overvinne sult, takle kriser og skape positiv lokal utvikling. Vi  når over en million mennesker på landsbygda i Afrika, Asia og   Mellom-Amerika.

Vi jobber helhetlig og kombinerer bærekraftige tiltak for å utvikle   robuste lokalsamfunn. Sammen øker vi matproduksjonen gjennom   klimatilpasset landbruk, lokale frøbanker, plantemangfold, bedret   jordsmonn, tilgang på vann og vern av naturen. Målet er å styrke   småbondens kunnskap, rettigheter og inntekter.