Statsbudsjettet 2020: Uforsvarlig avgiftspolitikk

- Det er uforsvarlig at regjeringen ikke retter opp noe av skaden etter økning i avgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikker som kom i tolvte time under budsjettforhandlingene i 2017. Det er fortsatt ingen avklaring om lovligheten av avgiftsøkningene, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke

Dersom EFTAs overvåkningsorgan ESA finner at økningene fra 2017 er ulovlige, er risikoen stor for at flere norske mat- og drikkeprodusenter må betale avgift ti år tilbake i tid for produkter norske myndigheter har ment er avgiftsfrie. Dette vil kunne dreie seg om flere milliarder kroner.

- Regjeringen er godt kjent med risikoen og de dramatiske konsekvensene dette kan få for mat- og drikkenæringen, og driver dermed risikosport med bedrifter og arbeidsplasser over hele landet, sier Brubakk.
- Tilliten til en regjering som fører en tilfeldig og uforutsigbar avgiftspolitikk, ikke rydder opp i egne feil og dermed setter Norges omdømme som investeringsland på spill, er svekket.

Dette er saken:
I forliket om statsbudsjettet for 2018 vedtok Fremskrittspartiet, Høyre Kristelig Folkeparti og Venstre sterke avgiftsøkninger på sjokolade, sukkervarer, brus og annen alkoholfri drikke fra og med 1. januar 2018. Økningen som var på mellom 42 og 83 prosent, ga dramatiske konsekvenser for flere bedrifter, og har ført til negative ringvirkninger for hele mat- og drikkenæringen.

Til tross for at flere EØS-eksperter fastslo at avgiftsøkningene var meldepliktig til ESA, vedtok ble disse endelig vedtatt uten noen forsvarlig EØS-rettslig avklaring av Stortinget 12. desember 2017. Den 13. desember 2017 klaget NHO Mat og Drikke derfor vedtaket om avgiftsøkningene inn for EFTAs overvåkningsorgan ESA som ulovlig statsstøtte.

Dersom det i ettertid viser seg at avgiftsøkningene ikke er forenlig med EØS-avtalens statsstøtteregler, vil bedrifter og likeartede produkter som ikke har fått avgiftsøkning få en fordel som sannsynligvis vil bli definert som ulovlig statsstøtte. Hvis dette skjer er det risiko for at disse bedriftene på et senere tidspunkt kan bli møtt med krav om tilbakebetaling av den ulovlige statsstøtten.

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

- Rekordøkning i grensehandelen bør vekke oppmerksomhet på budsjettkonferansen29.8.2019 12:54:55 CESTPressemelding

- Selv om rekordøkningen i grensehandelen er dystre tall for norsk mat og- drikkeproduksjon, ligger det en mulighet for å hente vesentlige inntekter til staten ved å lukke denne rekordstore handelslekkasjen og hente grensehandelen hjem. Bare momsinntektene av det nordmenn handlet for i Sverige siste 12 måneder ville gitt staten en inntekt på minst 2,5 milliarder kroner, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.