Statnett opprettholder aktivitet i utbyggingsprosjektene

Samtidig som Statnetts viktigste prioritet er å sikre strømforsyningen og bidra til å trygge liv og helse, bidrar selskapet også til å holde hjulene i gang. Statnett opprettholder aktiviteten i utbyggingsprosjektene som skal bidra til fremtidens strømforsyning.

Konserndirektør Elisabeth Vike Vardheim

-Vi gjør hva vi kan for å hindre videre smittespredning og sikre aktivitet og fremdrift i utbyggingsprosjektene våre, forteller Elisabeth V. Vardheim, konserndirektør for bygg og anlegg i Statnett. Hun er tydelig på at det viktigste selvsagt er å delta i den nasjonale dugnaden for å redusere spredningen av korona-viruset og trygge strømforsyningen i Norge.
-Er det behov for å frigjøre personell fra prosjektene for å trygge strømforsyningen, så gjør vi det.

Som følge av den ekstraordinære situasjonen har Statnett redusert anleggsaktiviteten i flere av utbyggingsprosjektene. - Vi følger situasjonen tett og vurderer fortløpende ulike tiltak for våre ansatte og vår virksomhet, slik at vi kan ivareta sikker strømforsyning, sikkerheten til våre medarbeidere og hindre eventuell smitte, forklarer Vardheim.

Prosjektene viderefører sammen med leverandører og entreprenører de aktiviteter som er mulig innenfor de retningslinjer som myndigheten og Statnetts egen beredskapsorganisasjon har besluttet. – Dette er viktig for entreprenørene som gjør en jobb for oss og for å kunne opprettholde fremdriften i prosjektene, uttaler Vardheim.

Statnett har anleggsaktivitet over hele landet og restriksjoner knyttet til innreise, både fra utland og lokalt inn til de ulike kommuner, setter en begrensning på aktiviteten. Entreprenører og egne ansatte må forholde seg til nasjonale og lokale restriksjoner og det medfører noen utfordringer.

- Det er for tidlig å si noe om konsekvensene av den reduserte aktiviteten, men vi skal tilbake til normal drift når myndighetene tilrår det, avslutter Elisabeth V. Vardheim.

Statnett har som primæroppgave å sikre strømforsyningen i hele landet, og har derfor enkelte oppgaver som må løses av kritisk personell. Disse møter på arbeidsplassen med retningslinjer og tiltak som skal sikre mot spredning av smitte. Ansatte som ikke må være på kontoret er pålagt hjemmekontor. All reiseaktivitet er kansellert, med få unntak knyttet til arbeid som må gjennomføres for å opprettholde strømforsyningen i landet.

Konserndirektør Elisabeth Vike Vardheim
Kontroll av  ledningsbygging
Kontroll av ledningsbygging

Statnett er systemansvarlig i det norske kraftsystemet. Dette innebærer å drifte om lag 11 000 km med høyspentlinjer og 150 stasjoner over hele landet. Driften overvåkes av en landsentral og to regionsentraler. Statnett har også ansvaret for forbindelser til Sverige, Finland, Russland, Danmark og Nederland.

Følg saker fra Statnett

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statnett på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statnett