Statens vegvesen vil lære av Havarikommisjonens gjennomgang

I etterkant av ulykken har Statens havarikommisjon undersøkt hvordan og hvorfor midtrekkverket sviktet og har også gjennomgått prosessene rundt godkjenning og oppfølging av bruken av rusttregt stål. Havarikommisjonen offentliggjorde sin rapport i dag.
Pilotprosjekt
Bakgrunnen er et pilotprosjekt som ble satt i gang av Statens vegvesen i forbindelse med utbygging av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen i perioden 2009 til 2015. I den forbindelse ble det installert «ferdigrustet» rekkverk, av såkalt cortenstål.
Inspeksjoner av rekkverket har imidlertid vist at stålkvaliteten ikke var som forventet. Rekkverket brytes ned raskere enn annet rekkverk, blant annet på grunn av fukt og salt.
Statens vegvesen startet derfor arbeidet med å skifte ut rekkverk på E6 sør for Stange høsten 2022.
Nødportene på strekningene ble også skiftet ut høsten 2022.
Det var skader på en av disse portene som førte til at passasjeren i ulykkesbilen ble skadet. Låsekonstruksjonen på nødportene var av en helt spesiell type som ikke har vært i bruk andre steder tidligere, og midtrekkverket var ikke satt sammen i henhold til instruksen.
Flere mangler
Statens havarikommisjon konkluderer i sin rapport med at det var flere mangler knyttet til Statens vegvesens innkjøp, godkjenning og oppfølging av pilotprosjektet med rusttregt stål.
– Vi har lært mye av Havarikommisjonens gjennomgang av dette prosjektet. Her må vi bare beklage at vi ikke hadde gode rutiner for godkjenning og oppfølging av dette pilotprosjektet, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
Fortsetter med innovasjon
Han understreker at Statens vegvesen fortsatt skal drive innovasjon.
– Vi skal fortsatt teste ut nytt vegutstyr og nye materialer for å utvikle stadig bedre og mer framtidsretta løsninger. Men vi må redusere risikoen når vi setter i gang nye pilotprosjekter, og vi må ha gode rutiner for oppfølging. Utprøving av nye materialer og konstruksjoner må skje i et begrenset omfang fram til vi har dokumentert egnethet og kan ivareta sikkerheten, sier Cato Løkken.
Siden i høst er 5 kilometer av rekkverket i rusttregt stål skiftet ut. 45 kilometer gjenstår, og dette skal etter planen skiftes ut i løpet av dette året og neste år.
Nøkkelord
Kontakter
Cato LøkkenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Tel:99204570cato.lokken@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Lokker med gratis strøm i nord10.10.2025 13:05:50 CEST | Pressemelding
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.
Kontrakt signert for tunnel og skredsikring på rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane - byggestart nærmer seg10.10.2025 09:35:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS om bygging av tunnel og skredsikring på riksveg 13 i Suldal. Prosjektet skal lede trafikken forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane, og vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold på en viktig transportåre gjennom Ryfylke.
– Gjorde fleire utbetringar på tunnel når vi likevel var inne og gjorde vedlikehald9.10.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben med Vågstunnelen viser kor mykje vi kan gjera i ein tunnel når vi likevel er inne, med god planlegging og godt samarbeid med ein dyktig og framoverlent entreprenør.
Vegvesenet og fylkeskommunen går sammen om driftskontrakt for Telemark vest9.10.2025 10:57:39 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.
Aukar køyrehøgda i E16 Knoltatunnelen9.10.2025 08:22:00 CEST | Pressemelding
For å betra tilhøva for transportnæringa, aukar Statens vegvesen no køyrehøgda i E16 Knoltatunnelen mellom Evanger og Bulken i Voss herad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom