Starter arbeidet med byvekstavtale for Tromsø
Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har nå gitt Statens vegvesen et oppdrag om å lage et utkast til forhandlingsmandat om en byvekstavtale for Tromsø.
– Med dette oppdraget går vi et skritt videre. Byvekstavtalene er et viktig verktøy for å nå nullvekstmålet. En byvekstavtale vil sikre Tromsø bedre kollektivtilbud, bedre luftkvalitet, tilrettelegge for sykkel og gange, bedre byutvikling og samordnet areal- og transportplanlegging, sier Hareide.
Tromsø kan bli den femte byen med byvekstavtale
Det er allerede inngått byvekstavtaler i de fire største byområdene, og det vil nå bli lagt til rette for byvekstavtaler også for fem mindre byområder. Av disse byområdene er det Tromsø som har kommet lengst. Den bompengefinansierte bypakken Tenk Tromsø, som nylig er vedtatt av Stortinget, vil være en del av en eventuell byvekstavtale.
– Effektiv arealbruk er ett av virkemidlene vi kan ta i bruk for å nå nullvekstmålet i de norske byområdene. Derfor er kommunens rolle som samfunns- og arealplanlegger enda mer sentral enn før. Vi ønsker at byvekstavtalen skal gi et godt grunnlag for godt samarbeid om byutvikling i byområdene, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.
Nøkkelord
Dokumenter
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom