Splitter ny omsorgsbolig på Manglerud klar for innflytting

I denne tiden er det spesielt viktig å ta vare på de menneskene som trenger det aller mest – og som kanskje ikke kan bo alene. En helt ny omsorgsbolig har nå åpnet i Oslo, og beboere har allerede flyttet inn – til tross for både påske og koronatider.
Fellesarealer i boenheten

Humana omsorg og assistanse har en avtale med Oslo kommune og leverer på vegne av kommunen et bo- og avlastningstilbud til mennesker med en utviklingshemming. Den nye avdelingen i Gartnerveien på Manglerud er en splitter ny boenhet med plass til opptil syv beboere, og åpnet sine dører denne helgen.

Reidar Holst Christensen, regionleder i Humana helse og omsorg region øst, forteller om en suksessfull åpning i påskehelgen. – Det har gått veldig fint. Dette er et tidligere butikklokale på Manglerud som nå har blitt totalrenovert, og består av syv leiligheter, samt store fellesarealer.

Til tross for hektiske tider, og håndverkere som sto på til langt ut i forrige uke, kunne to beboere likevel flytte inn i helgen. Leilighetene i boenheten har egne bad, og fellesarealene er romslige og inviterer til sosialisering og felles måltider. Samtidig er det gode muligheter til å trekke seg tilbake i egen leilighet.

– Åpningen har gått bra, forteller Christensen, og legger til at koronaviruset ikke setter en stopper for hverdagens drift. – Vi har faktisk hatt lavere fravær blant personalet denne påsken enn vi normalt har i denne tiden. Folk står på og går på jobb, fastslår han.

Slike boliger må godkjennes av Oslo kommune før de tas i bruk, noe Christensen kan fortelle ble gjort på en innovativ måte. – Godkjenningen skjedde med visning over virtuelt videomøte med Oslo kommune i forrige uke, og dette fungerte fint.

De to nyinnflyttede beboerne er godt fornøyde med boenheten, og flere andre skal flytte inn fortløpende. – Dette huset vil kunne fylles opp før sommeren hvis vi ønsker det. Det er absolutt stor pågang, kan Christensen meddele.

Fellesarealer i boenheten

Humana omsorg og assistanse har vokst til å bli et av Norges ledende omsorg og assistanseforetak.

Humana omsorg og assistanse i Norge er en del av Humana AB. I Norge tilbyr vi barneverntjenester, familiehjem, fosterhjem og beredskapshjem. Vi har et landsdekkende bo- og omsorgstilbud til mennesker med omfattende hjelpebehov, og behandlingssentre som tilbyr spesialisthelsetjeneste for unge og voksne med rusavhengighet som primærlidelse. Vi tilbyr også brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til funksjonshemmede som vil lede sine egne assistenter i hverdagen.