Spekter og LO enige - streiken ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter er avsluttet

- Vi er fornøyd med at vi med Riksmeklerens hjelp i dag har kommet til enighet med LO og Fagforbundet, slik at streiken ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter AS nå avsluttes og driften og tilbudet til rehabiliteringspasientene kan normaliseres, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Streiken ved rehabiliteringssenteret har pågått siden 19. mai, og partene ble i dag innkalt til Riksmekleren til pålagt 30-dagersmekling. Her la riksmekleren fram et forslag til løsning som partene aksepterte.

Fagforbundets medlemmer får et lønnsoppgjør på nivå med normen fra frontfaget. I tillegg er det enighet om å videreføre dagens pensjonsordning for Fagforbundets medlemmer.

De sju ansatte som har vært i streik ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter går tilbake til jobb så fort det er praktisk mulig.

Kulturstreiken: - Spekter tilbyr livsvarig og kjønnsnøytral pensjon20.10.2021 23:02:25 CEST | Pressemelding

- Det er svært beklagelig og trist at partene heller ikke denne gang lyktes å finne frem til en løsning på denne streiken. Spekter og våre scenekunstmedlemmer er villige til å strekke oss så langt som mulig for å komme LO i møte, derfor har vi nå etter at meklingen ikke førte frem oversendt et tilbud til LO Stat om at det fra 1. april 2022 innføres en livsvarig og kjønnsnøytral tjenestepensjonsordning, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Kulturstreiken: Feil om frilansere og kvinnediskriminering fra LO23.9.2021 13:11:41 CEST | Pressemelding

- Når vel 40 prosent av lønnskostnadene i scenekunstsektoren er lønn til frilansere, sier det seg selv at frilanserne må ha en like god pensjonsordning som de fast ansatte. LO tar grundig feil når de hevder at frilansere får god pensjon med en hybridordning. Loven som regulerer ordningen LO nå streiker for å få, er klar på at man mister den opptjente pensjonsbeholdningen hvis arbeidsforholdet er kortere enn 12 måneder, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.